Inlägg från: Molson Canadian |Visa alla inlägg
  • Molson Canadian

Inget bolån:-((( ***bitter***

Har just fått för mig att köpa ett hus och pratat med "min" bank, Handelsbanken. Har ungefär samma ekonomiska förutsättningar som TS, men har fast tjänst. Jag har väldigt positiv erfarenhet av just Handelsbanken då deras "petighet" innebär att de räknar mycket noga utifrån just det objektet man vill köpa och betalningsförmågan därefter.

Jag har inte läst hela tråden, men förutom att du inte har fast anställning så kan det tänkas att du får avslag för att månadskostnaden bedöms bli för hög för dig. Alltså - det har inte så mycket att göra med husets försäljningspris som med alla andra kostnader runt omkring det, inte minst driftkostnad. Har du t ex ett objekt som kostar 1 350 000 med en driftkostnad på, säg, 6000 kr/mnd så kan du få avslag på lån för det objektet utifrån att den totala månadskostnaden bedöms för hög för dig, medan du kan få beviljat lån på ett objekt för 1 800 000 men med 1000 kr i driftkostnad. Get my drift? (no pun)
    Jag skulle testa Handelsbanken om jag var du, men det kommer från en som har haft Handelsbanken sedan ungefär 7 års ålder. {#lang_emotions_cool}
  • Molson Canadian
    Anonym (Bitter) skrev 2010-01-19 22:29:26 följande:
    Det är ju fräckt! Har flera vänner som tjänar 300 000/år, de har förvisso fasta jobb till skillnad från mig, men de har lån på 2 000 000... Men det kanske är deras lägenheter jag ska köpa när räntan höjs då
    Men - som jag skrev i mitt tidigare inlägg - kolla vad den faktiska månadskostnaden blir, inklusive driftkostnad. Det kan mycket väl vara så att du får avslag för att månadskostnaden blir för hög, trots ett högre försäljningspris.
Svar på tråden Inget bolån:-((( ***bitter***