Inlägg från: Anonym (Bitter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bitter)

Inget bolån:-((( ***bitter***

Är singel, 30 år, har jobbat heltid i två år, 2008 tjänade jag 370 000, 2009 tjänade jag 400 000, har ett bra jobb helt utan risk för arbetslöshet (dock finns ju alltid risk att man blir sjuk...), har 250 000 att lägga i kontantinsats, inga betalningsanmärkningar...

Försökte idag få ett bo-lån på 1350 000 men det var omöjligt, har fått nej från samtliga storbanker.
    Sedan läser jag om folk härinne som tjänar 11 000 i månaden, har tre ungar, hundar och köper villa...hur lyckas ni???! Säg inte att jag ska flytta till Arjeplog, jag vill inte!!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Inget bolån:-((( ***bitter***
  • Anonym (Bitter)
    Mars2007 skrev 2010-01-18 23:13:49 följande:
    Låter konstigt!! De måste ju förklarat varför eller? Många "frågor" från UC kan ju sätta käppar i hjulet men en bank bör ju kontrollera vidare.. har du mkt lån redan?
    Har funderat över det. Har blivit omfrågad där en del (har sökt bolån i perioder, kanske totalt 10 ggr senaste två åren...)...har CSN-lån på 150 000, inget annat lån.
  • Anonym (Bitter)
    Mars2007 skrev 2010-01-18 23:13:49 följande:
    Låter konstigt!! De måste ju förklarat varför eller? Många "frågor" från UC kan ju sätta käppar i hjulet men en bank bör ju kontrollera vidare.. har du mkt lån redan?
    Ska ringa och fråga imorgon, fick bara ett brev med tyvärr...ingen förklaring.
  • Anonym (Bitter)
    annhan skrev 2010-01-18 23:14:48 följande:
    Jag förstår inte alls hur du kan bli nekad bolån. Har du även hört dig för hos SBAB?
    Jo de sa nej eftersom jag har en visstidsanställning.
  • Anonym (Bitter)
    Anonym (Mia) skrev 2010-01-18 23:14:56 följande:
    Har du kontaktat BlueStep? Brorsan fick ett lån av dem och då har han mindre inkomst...
    Tack för tips men vill inte låna från någon liten konstig bank med höga räntor, vill låna som alla andra bara
  • Anonym (Bitter)
    hardrock skrev 2010-01-18 23:17:06 följande:
    det där låter helskumt alltså... vilka banker har du testat och vilken är DIN bank??
    Har mest Skandia (de ger bara lån på 75%, det räcker inte till "min" lägenhet), har även Nordea, de sa bara nej. SEB ger bara 75%, SBAB sa nej, IKANO sa nej...

Ska kolla med Ica men har inga tighta band med dem sedan tidigare...
  • Anonym (Bitter)
    Skrutten74 skrev 2010-01-18 23:17:47 följande:
    Du säger storbanker, me har du kollat med tex ICA-banken? De är vekrligen jättebra på bolån, men folk tänker oftast inte på dem som bank. Vi har vårt lån där och det är verkligen kanon!! Och bra räntor har de. Dessutom ICA bankkort + som är ett superbra kort för alla! Sedan vi bytte till det får vi tillbaka minst 100:-/mån i bonus. Kolla med dem också, om du inte redan gjort det. Litet tips, bara! Och var glad att du slapp tex Swedbank.....
    Tack för tips!
  • Anonym (Bitter)
    Mars2007 skrev 2010-01-18 23:26:48 följande:
    Men då är det säkerligen det som problemet.. de vill ju att man ska ha en fast tillsvidaretjänst.. Oavsett tycker jag att du ska ringa imorgon för att åtminstone ha en chans att bemöta deras belut och kanske få dem att tänka om! Lycka till
    Fast då blir jag ännu mer bitter för det kommer jag typ aldrig att få...
  • Anonym (Bitter)
    Anonym skrev 2010-01-18 23:34:03 följande:
    Med visstid betyder det att det är tidsbegränsat, typ att du nästa år står utan jobb? Eller är det som tillsvidareanställd, att du är FAST-anställd?
    Jo nästa år i april är den här anställningen slut...men det är en bra arbetsmarknad så jag hade hoppats att jag skulle få låna ändå. Kommer nämligen aldrig få FAST jobb...och det är ju tråkigt att aldrig få lån...
  • Anonym (Bitter)
    Killarnas morsa skrev 2010-01-18 23:38:34 följande:
    Länsförsäkringar bank har ju blivit utsedd till bästa bank. Kanske värt att pröva? Varför har du en visstidsanställning? Kan du prata med arbetsgivaren?
    Tack för tips, de har jag nog inte försökt med.
    Har en sorts "trainee-tjänst", den är tidsbegränsad därför...kan inte prata med arbetsgivaren men kanske kunde fixa ett annat jobb redan nu från april 2011
  • Anonym (Bitter)
    Anonym skrev 2010-01-18 23:36:56 följande:
    samma här Singel, Har en dotter, fast jobb med årslön på 280 000 kr. (sen 2006) Ansökte om 1.3 miljoner men fick avslag! Vad får man för billigare än det...
    Visst är det irriterande.......
  • Anonym (Bitter)
    mallanis skrev 2010-01-18 23:45:31 följande:
    Det var ju inget gigantiskt lån du tänker ta och bra inkomst men det är säkert för att du inte har fast som de hakar upp sig på, tyvärr. Men jag tycker ändå att det låter konstigt att de bara erbjuder 75%, kollar lån själv och det är några banker som bara vill låna ut 75% men det beror i vårt fall på att det är en lantbruksfastighet vi ska ha. Kolla du med Ica får du bara napp på ett ställe så kan du säkert "ställa bankerna" mot varandra sen. ;)  Ingen bank du har lite "conections" i, kompisens grannes kusin eller något ;) ?
    Det där med "75%" sa SEB var för att jag var "ung" och "ensamstående", de har tydligen infört något nytt formulär efter bankkrisen som gör att de minskar risklånetagare...känner mig inte som en sådan bara...
  • Anonym (Bitter)
    Anonym (hm) skrev 2010-01-18 23:56:53 följande:
    har du inte tillsvidareanställning så kan det nog bli riktigt svårt för dig att få lån, oavsett hur bra du tjänar ... tyvärr.. :(
    Men det är det som gör mig lite bitter...det är i en bransch där det vimlar av jobb, de borde väl kunna se lite till det också....
  • Anonym (Bitter)

Tack för alla svar! Jag ska försöka ta kontakt med bankerna nu (tack för alla tips om andra banker, ska kolla Handelsbanken, Länsförsäkringar och Ica=ännu fler kreditförfrågningar och få till ett personligt möte.

Är läkare om någon undrade, det finns väldigt gott om jobb för närvarande, nästan varenda vårdcentral behöver folk! Men, får kanske bli några vändor till Norge istället för till banken

Blir mest lite bitter över att bankerna inte kan se till att man kan ha en stabil arbetstillvaro trots avsaknad av FAST jobb och avsaknad av hög ålder.

• Anonym (Bitter)
    Kjell2 skrev 2010-01-19 18:59:28 följande:
    Har du verkligen pratat med bankerna eller bara skickat in formulär via någon websida?
    Har pratat med SEB, Nordea och Skandiabanken.
  • Anonym (Bitter)
    Anonym skrev 2010-01-19 21:38:12 följande:
    Vet inte om någon redan sagt det men flera av bankerna har innfört nya regler SEB vet jag säkert då jag själv jobbar där har bla infört en regel att man inte får låna mer än 3 gånger sin årsinkomst dvs om du har en årsinkomst på 400 000 får du inte låna mer än 1 200 000.
    Det är ju fräckt! Har flera vänner som tjänar 300 000/år, de har förvisso fasta jobb till skillnad från mig, men de har lån på 2 000 000...

Men det kanske är deras lägenheter jag ska köpa när räntan höjs då
  • Anonym (Bitter)
    Molson Canadian skrev 2010-01-19 22:33:41 följande:
    Men - som jag skrev i mitt tidigare inlägg - kolla vad den faktiska månadskostnaden blir, inklusive driftkostnad. Det kan mycket väl vara så att du får avslag för att månadskostnaden blir för hög, trots ett högre försäljningspris.
    Tack för tips, de jag kollar på har avgifter på 1000-2300 kr/mån. Får väldigt mycket över varje månad...
  • Anonym (Bitter)
    Anonym skrev 2010-01-19 23:28:56 följande:
    Haha, förstod redan i början av tråden att du är läkare! Börjar jobba sent i livet, snabb löneökning och visstidsanställning i många år... Som sagt, ingen risk att du står utan arbete. Satsa på att boka fler personliga besök på bankerna. Jag lyckades få låna när jag gick på tremånadersvik för några år sedan, men hade då en sambo som tjänade bra. Ge inte upp! När vi väl träffade en vettig bankkontakt sade de att de mycket väl visste att läkare sällan har fasta anställningar (även om det är mycket bättre med det nu än vad det var för 15 år sedan). /Från en som vid knappt 40 års ålder äntligen lyckats få en tillsvidareanställning...
    Haha ja visst är det lite irriterande! Skulle kanske hållit fast vid Handels ändå, började läsa där, då hade jag fått sitta på SEB och neka läkare bolån. Men oj så tråkigt det hade varit,-)
  • Anonym (Bitter)
    Anonym (bankanställd) skrev 2010-01-19 22:40:08 följande:
    Hej, Det är därför du har fårr nej till lån tyvärr =( Jobbar sälv som privatrådgivare på en storank och anställningsformen är en jätteviktig faktor! Den garanterar banken att få tillbaka sina pengar. Även om huset ligger som säkerhet så vill banken inte hamna i det läget att den tvingar sina kunder till en försäljning. Det är ju detta som kallas för kreditrisk och det är det bankerna skall minska. Hoppas att det ska lösa sig för dig! // bankanställd
    Jo jag vet. Men det finns ju olika trygga branscher. Jag tror att "vikarierande konstnär" har en otryggare anställning än "vikarierande läkare". Men jag kan ha fel...
Svar på tråden Inget bolån:-((( ***bitter***