• Anonym

Inget bolån:-((( ***bitter***

Förstår att du är bitter...

Med den lönen borde du kunna klara ett lån galant, samtidigt som du har visat att du kan spara och slänga in kontantinsatsen...

Plus att huset står som säkerhet, fattar inte riktigt varför de nekat... :(

• Anonym
    Anonym (Bitter) skrev 2010-01-18 23:22:25 följande:
    Jo de sa nej eftersom jag har en visstidsanställning.
    Med visstid betyder det att det är tidsbegränsat, typ att du nästa år står utan jobb?

Eller är det som tillsvidareanställd, att du är FAST-anställd?
  • Anonym

samma här

Singel, Har en dotter, fast jobb med årslön på 280 000 kr. (sen 2006)

Ansökte om 1.3 miljoner men fick avslag!

Vad får man för billigare än det...

• Anonym

Jag har flera bekanta som försökte få bolån men när de sedan bytte till Handelsbanken var det inga problem så hör med den banken är mitt tips. Jag jobbar INTE på Handelsbanken om någon undrar, ville bara tipsa ändå i fall fler kan ha nytta av det. Lycka till!

• Anonym

Självklart att de säger nej med bara visstidsanställning, kom igen när du har en tillsvidare, då är det en helt annan sak.

• Anonym

Om du bara har visstidsanställning kommer du nog aldrig få lån och särskilt när du är själv, tyvärr.

Sambon och jag fick inte lån till att bygga hus förrän jag fick en tillsvidare anställning. DÅ har sambon haft fast anställning under tio år och jag har aldrig varit arbetslös och har alltid haft en stabil inkomst under flera år men bara varit visstidsanställd inte tillsvidare. Man tyckte ju att de kunde kolla upp hur min inkomst sett ut under åren men det hjälpte inte. Vi hade även en bostadsrätt som vi fick en bra vinst av när vi sålde.

Vi kollade runt bland olika banker och fick bäst lånelöfte hos handelsbanken. Så försöka kan du alltid

• Anonym
    Anonym (Bitter) skrev 2010-01-18 23:20:49 följande:
    Har funderat över det. Har blivit omfrågad där en del (har sökt bolån i perioder, kanske totalt 10 ggr senaste två åren...)...har CSN-lån på 150 000, inget annat lån.
    Du har nog för många förfrågningar som sätter stopp för dig. CSN lån gör ingen skillnad när man söker bolån. Har du bra kontakt med din bank så kan du förklara dessa förfrågningar och troligtvis få ett lån. Boka ett personligt möte på banken så löser det sig nog prima för dig!
  • Anonym
    Anonym (Bluestep) skrev 2010-01-19 12:16:45 följande:
    Vi fick lån på bluestep då min sambo är egenföretagare. Helt omöjligt att få ett vanligt lån annars. Dessutom får jag för tillfället FP, så inte det optimala inkomsten. Vi har en årsränta på 7%. Men det skulle vara väldigt skönt att ha mindre i ränta.... Och de krävde 20% kontantinsats. Vi bor i Stockholm. Lycka till!! Hoppas det löser sig med bostaden.
    Vi har lån på en vanlig bank utan några restriktioner, dvs vi kunde ha fått låna hela beloppet, för vår bostadsrätt. Min sambo är egen företagare, märkligt att ni var tvunga attgå till en ockerbank...
  • Anonym
    M Y L F skrev 2010-01-19 13:03:36 följande:
    Det tror jag också och i kombination att TS bara har en tillsvidareanställning som inte är fast. Även om TS är säker på att få jobb direkt igen så har ju inte bankerna någon som helst garanti för det.  Ju fler förfrågningar man dra på sig desto svårare blir det att få ett lån. Att man har en hög lön innebär ju inte automatiskt att man får lån hur som helst.
    Fast en tillsvidareanställning är det nya "fasta". Finns ingen anställningsform som heter fast idag, utan det heter tillsvidare! :)
  • Anonym
    M Y L F skrev 2010-01-19 13:09:07 följande:
    Fast TS skriver att detta jobbet tar slut i April. Då är det ju ingen fast tillvidare anställning!
    Såg att det var en visstidsanställning och ingen tillsvidare. Då är det avtalsformen på arbetet som ställer till det och förfrågningarna!
Svar på tråden Inget bolån:-((( ***bitter***