• summertime123

    Hur omvandlar jag energienheter? V->W?

    Sitter med en skoluppgift och ska räkna ut hur mkt el jag använder per dag. Behöver då veta hur stor effekten är i W på elektriska apparaterna men på vissa står det V, är det Volt då lr?? hur omvandlar jag det till Watt? TACKSAM FÖR SVAR!!!!

  • Svar på tråden Hur omvandlar jag energienheter? V->W?
  • FreeForAll

    Ja, som sagt är V x A = W, oftast i alla fall.

    Men ni får inte använda er av en energimätare? För det är svårt att veta hur mycket din dator drar då den drar olika mycket beroende på om den är i viloläge, eller avsätngd med sladd i osv. Samma sak med TVn.


    Jag är PK, skjut mig.
  • Sencha
    FreeForAll skrev 2010-01-19 13:36:31 följande:
    Men ni får inte använda er av en energimätare? För det är svårt att veta hur mycket din dator drar då den drar olika mycket beroende på om den är i viloläge, eller avsätngd med sladd i osv. Samma sak med TVn.
    Riktigt påpekande.
    0401 & 0807
  • summertime123
    Sencha skrev 2010-01-19 13:33:21 följande:
    Ja, V är volt (spänningen)För att räkna ut effekten (d.v.s. antal watt) behöver du även strömstyrka (ampere).www.kjell.com/
     om vi tar min mobilladdare som ex. där står det input: 100 - 240 V ~ 50-60Hz 0,15A output: 5,0V - 0,7A

    vilka ska jag välja? Gickj in på kjell.com men förstod inte riktigt vart jag skulle hitta informationen, gick in på el men såg inget som passade in
  • summertime123
    FreeForAll skrev 2010-01-19 13:36:31 följande:
    Ja, som sagt är V x A = W, oftast i alla fall.Men ni får inte använda er av en energimätare? För det är svårt att veta hur mycket din dator drar då den drar olika mycket beroende på om den är i viloläge, eller avsätngd med sladd i osv. Samma sak med TVn.
    nej det får vi inte använda oss utav så jag kan bara räkna ut den el som jag använder när elapparaterna är på, de kan ju inte förvänta sig mer specifika svar med de metoder jag får använda? lr?
  • Sencha
    summertime123 skrev 2010-01-19 13:41:27 följande:
    Om du klickar på länken jag lagt in (inte bara skriver den) så kommer du direkt till rätt sida, med formler

    Jag antar att det som står på mobilladdaren är att den tål 100-240 V. Kopplar du den till vanligt uttag är det ju ca 230 V. Jag gissar på att vilken strömstyrka (ampere, A) du ska välja beror på spänningen, men detdär kan jag för lite om, så jag vet inte vilken du ska välja.
    0401 & 0807
  • Anghammarad

    Formeln är P = U * I


     


    där:


    P är effekten i Watt eller (J/s)


    U är spänningen i Volt


    I är strömstyrkan i Ampere.


     


    Tar vi exemplet med din mobilladdare med strömstyrka 0,15 A och vårt svenska elnät som har 230 Volt så blir det alltså


     


    230 * 0,15 = 34,5 W


     


    Så mycket förbrukar den.


     


     

  • summertime123
    Sencha skrev 2010-01-19 13:44:28 följande:
    Om du klickar på länken jag lagt in (inte bara skriver den) så kommer du direkt till rätt sida, med formler Jag antar att det som står på mobilladdaren är att den tål 100-240 V. Kopplar du den till vanligt uttag är det ju ca 230 V. Jag gissar på att vilken strömstyrka (ampere, A) du ska välja beror på spänningen, men detdär kan jag för lite om, så jag vet inte vilken du ska välja.
    jaga ok nu gick jag in ordentligt

    Men Gud vad krångligt det blev, jag får nog låtsas att jag inte har någon mobil haha jag kan ju inte räkna ut det eftersom det inte står något om detta i boken, vilket det borde göra om vi nu måste omvandla V till W. Pluggar på distans och denna läraren är inte den bästa, svarar inte alltid på mail och tar flera dgr på sig att svara OM han ens svarar, annars hade jag kunnat fråga honom
  • Anghammarad

    Notera att 34,5 W alltså är effekten. Vill du veta hur mycket du förbrukar under en dag så måste du multiplicera effekten med tiden.


     


    Alltså kör du din mobilladdare ett helt dygn så har du förbrukat 24 * 34,5 = 828 Wh eller, vanligare uttryckt, 0,828 kWh.

  • summertime123
    Anghammarad skrev 2010-01-19 13:51:03 följande:
    Formeln är P = U * I   där: P är effekten i Watt eller (J/s) U är spänningen i Volt I är strömstyrkan i Ampere.   Tar vi exemplet med din mobilladdare med strömstyrka 0,15 A och vårt svenska elnät som har 230 Volt så blir det alltså   230 * 0,15 = 34,5 W   Så mycket förbrukar den.    
    åh tack så mkt! Men vart kan man hitta information om att sveriges elnät har 230 V?
  • Anghammarad

    Om man skulle ta och skriva färdigt någon gång innan man skickar iväg.


     


    Wh står för Wattimmar och kWh följaktligen kilowatttimmar

  • summertime123
    Anghammarad skrev 2010-01-19 13:55:59 följande:
    Om man skulle ta och skriva färdigt någon gång innan man skickar iväg.   Wh står för Wattimmar och kWh följaktligen kilowatttimmar
    Anghammarad skrev 2010-01-19 13:58:57 följande:
      www.svenskenergi.se/sv/Om-el/Elnatet/    
    tack så mkt för hjälpen! Nu kan jag avsluta rapporten och känna att jag faktiskt förstod hur allt gick till
Svar på tråden Hur omvandlar jag energienheter? V->W?