• Queenie70

Gravid o röker :(

Om du känner dig som en dålig människa nu, så kommer det att bli än värre när alla idioter kommer att komma till denna tråd och förklara vilken vidrig människa du är och att du inte är mogen att få barn eller till och med borde få missfall Jag var i samma sits som du när jag var gravid, och inbillade mig i min enfald att man skulle kunna få lite stöttning i en sån här tråd, men det fick jag ångra....

Hoppas du slipper såna människor som inte har nåt bättre för sig.

Tänk på att varje cigarett du kan avstå är en seger...Du kan inte göra mer än ditt bästa, och även om du inte klarar detta fullt ut innebär inte att du är en dålig mamma.

• Queenie70
    Anonym skrev 2010-01-19 19:37:58 följande:
    jag menar inte o va elak var själv rökare innan jag blev gravid men slutade så fort jag såg plusset.jag undrar bara är verkligen sugen efter en cigg starkare än att ditt barn har en bra hälsa?Jag rökte mycket innan jag blev gravid.. ett pack om dagen.. men så fort jag blev sugen på en cigg tänkte jag på lilla barnet i magen som inte fick någon frisk luft i sig pågrund ciggen så då sket jag bara i att röka.Du skulle ju inte stoppa in en cigg i ditt barn mun eller röka brevid en nyfödd så sluta nu! ciggen är inte starkare än du!
    Here we go....

Javisst, hon röker för att hon skiter i sin unge....
  • Queenie70
    Molson Canadian skrev 2010-01-21 10:52:39 följande:
    Fast det är allmänt vedertaget inom missbruksvården att försök att sluta pga någon annan, inklusive ens barn, är dömda att misslyckas.
    Och så handlar det om att folk inte förstår att ett missbruk faktiskt inte handlar om att "ta sig i kragen" eller att "rycka upp sig" utan att det handlar om helt andra mekanismer som man är mer eller mindre känslig för. En gravidietet kan säkert vara motiverande och hjälpa några att sluta, fast det för andra gör det ännu svårare då det är en så omvälvande och stressfull (även om det kan vara positiv stress) livssituation.
  • Queenie70
    Anonym (arg) skrev 2010-01-21 13:31:30 följande:
    Jag tycker att INGEN som frivilligt utsätter sitt barn för skada borde skaffa barn.OM DU VÄLJER ATT RÖKA och inte kan sluta för ditt barn skull. Varför då ens skaffa barn?Om du lider av svår fetma är det inte ens troligt att du kan bli gravid. Eller hur? Kroppen är smart. OM DU endå blir gravid är det upp till dig att gå ner i vikt för både barnet och din skull. Om du vägrar äta sunt också inte KAAAAN sluta äta ditt godis och alltså riskerar både fosterföd och diabetes är du DUM.Svåra sjukdommar. Vad menar du då? Ärftliga? De är väl dumt att skaffa barn om risken att barnet ärver en svår sjukdom är typ 50% men annars ser jag ingen anleningen att inte skaffa?  Vadå liksom.Förstår inte hur du kan jämföra röka med det hära. RÖKA (gasa barnet) väljer du själv!! Du väljer själv om du vill sluta för dit barns skull så att den ska få en så bra första start i livet/utvecklingen som möjligt. ELLER så gör du som många rökande gravida och mammor; skiter i barnet och röker på. Du får ångest över att du inte kaaaaan sluta men har endå inte kraft att sluta. Egoistiskt.Och det spelar ingen roll om jag är ung eller gammal. Jag skulle och har aldrig utsatt mitt barn frivilligt för något som är skadligt. Skulle aldrig röka eller ens dricka en droppe då jag var gravid. Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv då.
    Du kanske behöver skaffa dig lite basal missbrukskunskap innan du börjar gapa och härja...Inget av det du skriver kommer på nåt vis att bidra till att nån lyckas sluta röka, tvärtom så bidrar du till ångesten och att TS sannolikt tar några extra cigg, så om du verkligen värnar barnet och inte bara är ute efter att sparka på nån som ligger så borde du verkligen inte skriva såna saker, men jag misstänker att du kommer att fortsätta att göra det, och således drar jag slutsatsen att du faktiskt skiter i TS barn och inte bryr dig ett smack om barnets välmående så sluta låtsas liksom.
  • Queenie70
    Molson Canadian skrev 2010-01-21 20:33:53 följande:
    Det är väl en av få gånger vi två är överens.
    Tänkte just detsamma...haha
  • Queenie70
    Anonym (arg) skrev 2010-01-22 07:47:28 följande:
    Varför ska jag hålla på och dalta med henen? Hon har redan gjort sitt val : att förgifta sitt ofödda barn + de hon redan har. FINE!!!!Allt jag kan göra då är att säga mitt.Och varför skulle nån använda familjeliv till att bli rökfri liksom? Gå med i en sluta röka grupp eller nått om du är seriös.
    Du påstår ju att du värnar om barnet, samtidigt så gör du nåt som kommer att driva en människa till att röka ännu mer. Således är det bara ordbajseri du ägnar dig åt och du tappar all trovärdighet om det är barnet du låtsas värna om. Du vill bara spy galla över nån eftersom du mår dåligt i själen av nån anledning. Annars skulle du inte bete dig så omoget och dumt. Pinsamt.
  • Queenie70
    Anonym (arg) skrev 2010-01-22 13:17:28 följande:
    Det enda jag mår dåligt över är alla som röker och deras bortförklaringar för att de inte kan ta sig i kragen och sluta.Jag ogillar rökande föräldrar med, såklart.Men forsätt du och rök. Ingen lär ju kunna få dig att sluta.varsågod.Men gör såhär, varje gång du tar en cigg, tänk då på ditt barn i magen som får i sig LIKA mkt gift som du.Om det fortfarande känns bra, fortsätt då röka men om du känner de allra minsta ångest så SLUTA. Fimpa och rök aldrig mer.klart slut.
    Kliv ned från dina höga hästar människa.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2010-03-21 14:19:38 följande:
    SÅ nu har jag SLUTAT! Tog ett tag.  Har vart rökfri 1 v idag. Är i v 30 nu.Bättre sent än aldrig?!? Någon som slutat såhär sent?De är jävligt tufft och folk i min omgivning har sagt men är det nån mening nu när du bara har 10 v kvar, du kan väl lika gärna fortsätta, när jag mått som sämt!Tack o lov är min sambo ett oerhört stöd.De måste väl göra nån nytta att jag slutar nu, innan rökte jag ca 5 om dagen.
    Du är jätteduktig
    Allt kommer säkert att gå jättebra för dig och bebben
  • Queenie70
    aXXeli skrev 2010-03-22 13:37:59 följande:
    Ett tips bara till dig ts, som kanske får det ätt kännas lite lättare. Jag har försökt sluta måånga gånger. Nu kör jag med en ny taktik: jag tänker att om det verkligen blir för tufft, så kan jag ju röka. Jag tänker itne att jag ALDRIG får röka igen, då blir jag stressad och ännu mer röksugen. Men om jag vet med mig,att jag kan ju faktiskt röka om jag verkligen vill, då blir det lättare att stå emot! har funkat br för mig. Visst har det blivit en festcigg o så, men jag har inte köpt några cigaretter sen efter nyår, och höll upp helt i 5 veckor utan festcigg. Det gå om man ger sig fan på det=) Lycka till och kram!
    Sådär funkar nog jag också.Jag har lättare att låta bli att röka om jag vet att jag har tillgång till cigg och SKULLE kunna röka. Om jag däremot sitter hemma utan cigg och affären är stängd kan jag vara beredd att gå ut på gatan och leta fimpar typ.
Svar på tråden Gravid o röker :(