Inlägg från: Anonym (Jennie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jennie)

Gravid o röker :(

Jag väntar mitt tredje barn nu, och jag har rökt under alla graviditeter. Det ÄR svårt att sluta. Det spelar ingen roll hur mkt jag tänker på barnet i magen. Därimot så trappar jag ner, jag röker inte lika mkt som förut. Och är det så att jag slutar, så gör jag det. Men jag känner mig inte tvingad.

Jag blir en riktig bitch om jag inte får röka, och med 2 barn i trotsåldrar, så gör inte det saken bättre. Iofs så får sambon ta imot all skit, inte barnen. Dem gångerna jag väntar länge med att röka får jag extrem migrän, svettningar och humörsvängningar. Jag har rökt i 8 år.

Därimot så SKALL jag sluta, men när, det har jag inte sagt. Jag hade tänkt ta hjälp av en läkare i sådantfall.

Strunta i påhopp osv, det gör inte saken bättre, och det har egentligen ingenting med saken att göra.

Som sagt, du är inte själv.

• Anonym (Jennie)
    Anonym skrev 2010-01-19 20:11:29 följande:
    Okej! Ja jag trappar med ner. Håller upp i några dagar för att jag SKA sluta men står inte ut, blir på skitdåligt humör. Har en 1 åring hemma, rätt gnällig i mellanåt, och en trotsig 5 åring.Så visst är de tufft och mkt går ut över sambon tyvärr.En viss del går väl ut över barna med tyvärr, men man behärskar sig ju såklart.Men är inte på lika bra humör när jag inte röker tyvärr.Helt sjukt att ciggen ska ens humör osv...Hur långt gången är du? Jag är i v 22. Jag har oxå rökt i 8 år :( Vet din barnmorska om att du röker?Jag hade slutat på inskrivningen så jag sa ju de då.
    Ne, precis. Det är jobbigt som tusan när man känner att ciggen tar över ens liv nästintill.

Jag är bara i vecka 15 än så länge. Men ja sa till på inskrivningen att jag röker, men att jag röker mindre än innan. Jag orkar inte med predikan om hur farligt det är. Det vet man, bara det att man verkligen inte kan rå för det, utan gör så gott man kan helt enkelt.

Det är skitjobbigt, faktiskt. Jag skulle inge hellre bli rökfri, men i dagsläget är det svårt att ta det steget...
  • Anonym (Jennie)
    Anonym skrev 2010-01-19 20:20:46 följande:
    Ja! okej, din barnmorska sa inge spec eller? Min vet ju att jag rökt med dom andra två... Vet inte om hon kommer fråga vid nästa besök (v.25) hur de går med rökningen, gör hon de inte så tror jag faktiskt inte jag nämner nått.Jag skäms ju! :( Får jag fråga hur många cigg du röker per dag? Samt vad dina två barn vägde?Min första va rätt liten, 2500 g men tvåan vägde nästan 3300 g. Är inte samma pappa till ettan som till tvåan och den i magen.Båda är friska men man kan ändå inte låta bli att oroa sig, har så dåligt samveta dagligen. Gick över 2 dar med första, tvåan blev jag snittad med innan bf pga sätesbjudning.Röker din sambo?
    Nej, hon sa ingenting alls faktiskt. Eftersom ja sa att jag rökte med dem andra två. Jag röker olika mkt, beroende på hur jag mår och hur mkt jag har att göra. Men typ 5-10st/dag ca. Helt olika.

Jag har fått stora barn. Älsta vägde 3725g och andra 3845g. Och då kom dem 9 respektive 10 dagar för tidigt (vi satte igång värkarna med färdknäppen). Så dem mådde bara bra faktiskt. Inge fel alls på någon av dem.

Ja, sambon röker, men snusar nog mer. Han funderar ju helt på att sluta röka pga hjärtproblem i släkten. Jag skall också på en utredning ang mitt hjärta, så jag kommer nog få sluta snart vare sig jag vill eller inte....
  • Anonym (Jennie)
    Anonym skrev 2010-01-19 21:40:57 följande:
    Okej. Min sambo röker med, men snusar mest som din.Okej, men då kanske du slutar innan bebben föds iaf? :)Jag hoppas jag kan det! Hur gamla är dina barn nu? Jag är så rädd för att dom ska utveckla astma/allgerier.Jag själv är pälsdjursallergiker och pollenallergiker.Min mamma rökte när hon väntade mig men pappa har dessa allergieroch de är ju ärftligt.
    Mina barn är 4½ och 2 år. Dem har inte visat några tecken på astma, än så länge iallafall. Den yngta är glutenintollerant, men det har ju inget med rökningen att göra. Den älstas pappa är allergisk mot allt, men han har inte visat något än. Tack och lov...

Det löser sig. Sätt inte för mkt press på dig själv bara. Du slutar när du känner dig stark nog helt enkelt. Prata med en läkare kanske  ? jag funderar på att göra det. Få bra hjälp. Men det tar vi lite längre fram.

Jag vill inte vara rökare, men jag är inte redo att sluta än. Ibland är det väldigt bra att det finns ciggaretter säger jag bara...
  • Anonym (Jennie)
    Anonym skrev 2010-01-19 22:47:05 följande:
    Okej. Så du har inte heller barn med samma? Ne men vill och ska ju sluta. Lite måste man allt pressa sig! Ne tror jag fixar det själv en dag. Allt runt omkring spelar ju roll med...Lite jobbigt med vissa saker just nu med. Har bla problem med magen,lider av förstoppning typ och de blir värre när jag inte röker konstigt nog, helt sjukt!
    Nej. Min älsta är från ett annat förhållande. den yngsta och den på väg är med min nuvarande.

Nej. Jag känner själv att jag inte är redo. Man kanske aldrig är det ? Det vet jag inte. Jag vill inte att mina barn skall börja röka, därför måste jag sluta, tids nog. För chansen är ju större att dem börjar röka om jag gör det.

Nej, just nu klarar jag mig faktiskt inte utan cigg. Jag har hemma dem där nicorette inhalator, dem funkar, men bara ett litet tag. Dem kanske du skall prova ?
  • Anonym (Jennie)
    Anonym skrev 2010-01-20 12:41:38 följande:
    Okej, som jag då. Jo det kanske jag skulle. Köpt på apoteket va?
    Ja, det är dem. Det var sambon som köpte dem. Men han tycker inte att dem hjälper, så jag har provat dem. Och visst hjälper dem en del. Men efter några timmar kommer ju röksuget, även om det inte kommer lika starkt. Så dem var ju värda pengarna.

Lycka till med allt ! :)
  • Anonym (Jennie)
    Vronka skrev 2010-01-20 20:44:45 följande:
    Det spelar verkligen ingen roll om du slutar röka om du fortfarande tar in nikotin i kroppen..  det är nikotinet som drar ihop blodkärlen och minskar syret till ditt blod!
    Klart som tusan att det spelar roll !

Nikotinet minskar från typ 9mg till 2mg !
    Och som Ts säger så får du vare sig i dig tjära eller kolmonoxid !

det är ju fasen så mkt hälsosammare än en vanlig ciggaret, både för henne och omgivningen.
Svar på tråden Gravid o röker :(