• Anonym

Gravid o röker :(

Fler som är gravida och tyvärr röker? :(
    Har ett helvete med att sluta, håller upp 1-3 dagar, röker sedan osv...
    Mår så j*vla dåligt över att jag röker samtidigt som jag mår skit när jag
    inte gör det. Får världens sämsta humör, gråter, blir rastlös osv...
    Det är skitjobbigt! Fy f*n för detta beroende!
    Va så j*vla inställd på att sluta denna graviditet!
    Känner mig så misslyckad, som morsa...
    Ville bara skriva av mig lite!

• Svar på tråden Gravid o röker :(
  • Oj hoppsan
    TvåBarnsMamma88 skrev 2010-01-20 22:10:33 följande:
    Men du kan ju inte klandra andra som kanske inte kan ta det lika lätt som dig ? Du kan väl seriöst inte mena att bara för att det vart så uppenbart för dig, så SKALL det vara lika uppenbart för alla andra ? Alla har rökt olika länge, olika mycket och alla har olika beroenden till ciggaretter eller vad man nu kan säga. En vän till mig, kan faktiskt klara sig ett x antal timmar utan att känna någon större nikotinbegär, medan ex jag själv, klarar HÖGST 4 timmar (i vaken tillstånd såklart) utan nikotin. Det jag vill komma fram till är att alla är så otroligt olika, och att dra alla över en kam är inte det rätta sättet. Istället för att säga vad som är så mkt rätt och fel, så kan du väl dela med dig om dina erfarenheter när du slutade röka, sådant kan faktiskt hjälpa andra människor som ÄR fast i det beroendet. För du kan väl inte påstå att när du slutade, att du absolut inte någon gång, under några omständigheter, kände något slags nikotinbegär. För i sådant fall har du ju inte vart en "riktig" rökare. Alltså, en rökare som röker regelbunder, samma gäller cigg och hur många. Att röka när man är gravid VET alla är farligt. ALLA vet att det är farligt för hälsan generellt sätt också. Det handlar om styrka och vilja, helt enkelt.
    Men jag klandrar inte alla som inte har det lika lätt som jag hade det. Absolut inte! Det är skitsvårt att bryta ett beroende, men det går. Olika människor behöver olika typer av hjälp, men alla kan sluta röka.

Men det jag vänder mig emot är att uttrycka bristen på tilltro till vedertagen forskning för att rättfärdiga rökning under graviditeten. Att använda argument som "jag känner si och så många personer som rökt och med dem har det minsann inte hänt någonting". Det typen av argument håller inte och är lika med att stoppa huvudet i sanden.
  • Enniie
    Oj hoppsan skrev 2010-01-20 22:20:26 följande:
    Men jag klandrar inte alla som inte har det lika lätt som jag hade det. Absolut inte! Det är skitsvårt att bryta ett beroende, men det går. Olika människor behöver olika typer av hjälp, men alla kan sluta röka. Men det jag vänder mig emot är att uttrycka bristen på tilltro till vedertagen forskning för att rättfärdiga rökning under graviditeten. Att använda argument som "jag känner si och så många personer som rökt och med dem har det minsann inte hänt någonting". Det typen av argument håller inte och är lika med att stoppa huvudet i sanden.
    Ja, jag håller med dig där. Jag har själv 2 fullt friska (och också nästan 4kg bebisar fick jag) barn. Och jag rökte under båda graviditeterna. Därimot så är jag inte MINDRE orolig denna graviditet, om inte annat en smula mer.

På ditt inlägg lät det mer eller mindre att du drog alla över en kam, det var just därför jag svarade på det.

Men Ts är ju iallafall medveten om vad hon gör, och hon mår ju dåligt över det. Dessa trådar är egentligen som att kasta ett kadaver till gamar här på Fl. Och nu syftar ja inte på dig, utan generellt sätt.
  • Vronka

Helt seriöst.. OM det är någon av dom som klankar ner på oss som röker, av olika anledningar, under våra graviditeter. Är det så att du har intagit så mycket som en DROPPE alkohol sen du fick ditt besked, så var vänlig och knip igen.
    För det du gjort mot ditt barn under grav är betydligt mycket värre än vad rökare gör mot sina...

Visste du (som druckit ett halvt glas vin under din grav) att alkoholhalten är densamma i ditt blod som i bebisens, och att när bebisen sedan kissar ut alkoholen, stannar den kvar i fostervattnet och barnet bokstavligen simmar och sväljer alkohol konstant till allt fostervatten bytts ut, vilket tar ett tag.
    DET kan ge upphov till missbildningar i hjärnan och nervskador. Även om det bara inträffar en gång.

Så tänk er för ni som klandrar, men "ett glas vin är väl inte så farligt"

• FruNaftra
    Vronka skrev 2010-01-21 08:25:35 följande:
    Helt seriöst.. OM det är någon av dom som klankar ner på oss som röker, av olika anledningar, under våra graviditeter. Är det så att du har intagit så mycket som en DROPPE alkohol sen du fick ditt besked, så var vänlig och knip igen. För det du gjort mot ditt barn under grav är betydligt mycket värre än vad rökare gör mot sina... Visste du (som druckit ett halvt glas vin under din grav) att alkoholhalten är densamma i ditt blod som i bebisens, och att när bebisen sedan kissar ut alkoholen, stannar den kvar i fostervattnet och barnet bokstavligen simmar och sväljer alkohol konstant till allt fostervatten bytts ut, vilket tar ett tag. DET kan ge upphov till missbildningar i hjärnan och nervskador. Även om det bara inträffar en gång. Så tänk er för ni som klandrar, men "ett glas vin är väl inte så farligt"
    Du skriver i fel tråd. Sök dig dit alkohol diskuteras istället. Här göra inga sådana jämförelser.
  • Anonym (värre)

Jag e nog den värsta av alla jag röker i smyg!
    alla tror att jag varit så duktig o slutat... dock vet dem att jag är sugen på att röka... men de vet inte om att jag röker i smyg...( de värsta är att hur ska ja liksom göra nu då... jag vill inte erkänna för någon att jag fortfarande röker.. även om jag också dragit ner på det o röker 4-6 om dagen men det är väl för att jag inte kan röka måste ju göra i smyg undrar hur de hade gått om ja varit ensam alltid hade säkert rökt ett pkt usch mår dåligt

• Anonym (mala)

Här är en till. Är gravid i v 7 ungefär och kan bara inte sluta. Har visserligen dragit ner en hel del, röker 1/3 cigg åt gången osv. Så det blir ju en liten förbättring ändå.
    En kompis som är läkare sa att risker ofta är överdrivna o sånna saker, men sånt gör mej bara kluven. Ungefär som att jag suger åt mej sånna argument för att rättfärdiga mitt beteende.
    Det som har gjort mej mest nojig är att alla organ kommer anläggas på rätt plats osv nu den närmaste tiden, tänk om min rökning då skadar fostret. Organan hamnar fel, fungerar inte som dom ska eller jag vet inte allt som kan hända. Mår skit över det här, verkligen skit!
    Det som gör allt svårare är att på mitt jobb är 2 tjejer gravida och båda röker. Då känns det bara normalt liksom. Det är så otroligt jobbigt och har så otroligt samvete över det här. '
    Min sambo röker också och han gör inte ett skit för att hjälpa mej. Bolmar på som vanligt och säger att det inte kan vara såååå farligt om jag gör samma sak. Blir så kluven och irriterad även fast jag vet att det inte alls är hans ansvar att jag röker. Önskar han ville försöka sluta med mej, men han vägrar.

• FallenMadonnaWithTheBigBoobies
    Helt seriöst.. OM det är någon av dom som klankar ner på oss som röker, av olika anledningar, under våra graviditeter. Är det så att du har intagit så mycket som en DROPPE alkohol sen du fick ditt besked, så var vänlig och knip igen. För det du gjort mot ditt barn under grav är betydligt mycket värre än vad rökare gör mot sina... Visste du (som druckit ett halvt glas vin under din grav) att alkoholhalten är densamma i ditt blod som i bebisens, och att när bebisen sedan kissar ut alkoholen, stannar den kvar i fostervattnet och barnet bokstavligen simmar och sväljer alkohol konstant till allt fostervatten bytts ut, vilket tar ett tag. DET kan ge upphov till missbildningar i hjärnan och nervskador. Även om det bara inträffar en gång. Så tänk er för ni som klandrar, men "ett glas vin är väl inte så farligt"
    Argumentet "men du då" är väl rätt barnsligt? Speciellt som man inte vet att den andra gjort något. Du slår på måfå för att försöka lägga skuld åt något annat håll bara för att du fick kritik.
    Och ja, jag rökte tills jag fick positivt graviditetsbesked (det var en oplanerad graviditet trots preventivmedel) och jag slutade röka i samma sekund som barnmorskan sa att jag var gravid.
    Jag har en gång pratat med en kvinna på ett forum. Hon hade som rökande gravid deltagit i en studie där de kollat på fostret med ultraljud. När hon rökte så syntes det tydligt att fostret fick syrebrist. Är det värt det?
    Skulle man sätta en cigg i munnen på sitt spädbarn? Om inte, varför är det ok så länge de ligger inne i magen?
  • Anonym
    TvåBarnsMamma88 skrev 2010-01-20 22:10:33 följande:
    Men du kan ju inte klandra andra som kanske inte kan ta det lika lätt som dig ? Du kan väl seriöst inte mena att bara för att det vart så uppenbart för dig, så SKALL det vara lika uppenbart för alla andra ?Alla har rökt olika länge, olika mycket och alla har olika beroenden till ciggaretter eller vad man nu kan säga. En vän till mig, kan faktiskt klara sig ett x antal timmar utan att känna någon större nikotinbegär, medan ex jag själv, klarar HÖGST 4 timmar (i vaken tillstånd såklart) utan nikotin. Det jag vill komma fram till är att alla är så otroligt olika, och att dra alla över en kam är inte det rätta sättet. Istället för att säga vad som är så mkt rätt och fel, så kan du väl dela med dig om dina erfarenheter när du slutade röka, sådant kan faktiskt hjälpa andra människor som ÄR fast i det beroendet. För du kan väl inte påstå att när du slutade, att du absolut inte någon gång, under några omständigheter, kände något slags nikotinbegär. För i sådant fall har du ju inte vart en "riktig" rökare. Alltså, en rökare som röker regelbunder, samma gäller cigg och hur många.Att röka när man är gravid VET alla är farligt. ALLA vet att det är farligt för hälsan generellt sätt också. Det handlar om styrka och vilja, helt enkelt.
    Precis är man riktigt beroende är det j*vligt svårt att sluta. Klart dom flesta får världens motivation och skuldkänslor att dom kan sluta när dom är gravida.
    Men dom som påstår sig att det inte var ett dugg jobbigt kan inte i min värld vara riktigt beroende. Själv höll jag uppi 2 veckor efter plusset och då var det faktiskt inte så jobbigt konstigt noig. Är mkt mkt jobbigare nu! Varför vet jag inte.
  • Anonym
    Vronka skrev 2010-01-20 21:44:04 följande:
    aah.. men om du har läst forskningsresultatet så är det nikotinet forskarna anser att man ska undvika.. Resten stör bara dig och dina lungor, såvida inte barnet finns utanför kroppen och andas in röken!
    Okej, jag har inte forskat så hårt i det faktiskt. Vet allt om astma/allergier, psd som jag mest är rädd för!
  • Anonym
    Helt seriöst.. OM det är någon av dom som klankar ner på oss som röker, av olika anledningar, under våra graviditeter. Är det så att du har intagit så mycket som en DROPPE alkohol sen du fick ditt besked, så var vänlig och knip igen. För det du gjort mot ditt barn under grav är betydligt mycket värre än vad rökare gör mot sina...Visste du (som druckit ett halvt glas vin under din grav) att alkoholhalten är densamma i ditt blod som i bebisens, och att när bebisen sedan kissar ut alkoholen, stannar den kvar i fostervattnet och barnet bokstavligen simmar och sväljer alkohol konstant till allt fostervatten bytts ut, vilket tar ett tag.DET kan ge upphov till missbildningar i hjärnan och nervskador. Även om det bara inträffar en gång.Så tänk er för ni som klandrar, men "ett glas vin är väl inte så farligt"
    Så du menar att ett glas vin under hela graviditeten är skadligare än om man röker under hela grav? Det har jag svårt att tro.
    Vet flera som har tagit flera glas vin under grav osv.
    Jag själv skulle aldrig göra det, klart jag har tagit några klunkar några ggr.
    Jag är inte beroende av alkohol, därför är det inte svårt att avstå.
Svar på tråden Gravid o röker :(