Vronka skrev 2010-01-21 08:25:35 följande:
Helt seriöst.. OM det är någon av dom som klankar ner på oss som röker, av olika anledningar, under våra graviditeter. Är det så att du har intagit så mycket som en DROPPE alkohol sen du fick ditt besked, så var vänlig och knip igen. För det du gjort mot ditt barn under grav är betydligt mycket värre än vad rökare gör mot sina... Visste du (som druckit ett halvt glas vin under din grav) att alkoholhalten är densamma i ditt blod som i bebisens, och att när bebisen sedan kissar ut alkoholen, stannar den kvar i fostervattnet och barnet bokstavligen simmar och sväljer alkohol konstant till allt fostervatten bytts ut, vilket tar ett tag. DET kan ge upphov till missbildningar i hjärnan och nervskador. Även om det bara inträffar en gång. Så tänk er för ni som klandrar, men "ett glas vin är väl inte så farligt"
Argumentet "men du då" är väl rätt barnsligt? Speciellt som man inte vet att den andra gjort något. Du slår på måfå för att försöka lägga skuld åt något annat håll bara för att du fick kritik.
Och ja, jag rökte tills jag fick positivt graviditetsbesked (det var en oplanerad graviditet trots preventivmedel) och jag slutade röka i samma sekund som barnmorskan sa att jag var gravid.
Jag har en gång pratat med en kvinna på ett forum. Hon hade som rökande gravid deltagit i en studie där de kollat på fostret med ultraljud. När hon rökte så syntes det tydligt att fostret fick syrebrist. Är det värt det?
Skulle man sätta en cigg i munnen på sitt spädbarn? Om inte, varför är det ok så länge de ligger inne i magen?