• Anonym

Gravid o röker :(

Fler som är gravida och tyvärr röker? :(
    Har ett helvete med att sluta, håller upp 1-3 dagar, röker sedan osv...
    Mår så j*vla dåligt över att jag röker samtidigt som jag mår skit när jag
    inte gör det. Får världens sämsta humör, gråter, blir rastlös osv...
    Det är skitjobbigt! Fy f*n för detta beroende!
    Va så j*vla inställd på att sluta denna graviditet!
    Känner mig så misslyckad, som morsa...
    Ville bara skriva av mig lite!

• Svar på tråden Gravid o röker :(
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-01-21 17:30:46 följande:
    Jag säger inte att det är bra att röka, men att man kan vara lite mer nyanserad i sitt rensonemang. Det finns en hel del riskfaktorer att ta hänsyn till både som gravid och icke-gravid. Man utsätter sitt barn för risk genom att vistas i stadstrafik, om man cyklar utan hjälm, om man stressar för mycket, om man äter dåligt, om man inte motionerar, om man är fet, om man äter ute (man vet aldrig om de har sköljt salladen ordentligt!) mm mm. Fram tills för 30-40 år sedan var det ingen som brydde sig om rökning under graviditeten, år 1983 rökte 30% av alla gravida (enligt Socialstyrelsen, www.socialstyrelsen.se/publikationer2009/2009...). Rökning är INTE BRA, men det har ju inte blivit varken bättre eller sämre för hälsan att röka sedan dess, även om opinionen har skärpts.Att feta personer inte kan bli gravida är inte sant. De har statistiskt SVÅRARE, men de flesta kan visst bli gravida. 2007 var 36% av alla gravida feta eller överviktiga (enligt Socialstyrelsen). Att folk med sjukdomar inte skaffar barn är inte heller sant, det finns massor av folk med ärftliga sjukdomar som diabetes typ II, blödarsjuka, bröstcancer, hjärtfel mm som skaffar barn. Är inte det också att utsätta sina barn för sjukdomsrisk? Borde inte de heller ha barn, menar du?Väg samman ALLA riskfaktorer hos en gravid, den totala summan är mer intressant än enskilda faktorer. DET är den verkliga risken för fostret, inte de enskilda faktorerna.Jag håller med om att rökning är skitdåligt, men jag har i princip inga andra riskfaktorer (är normalviktig, sund, äter bra, motionerar, åker inte bil, andas inte stadsluft, har inga sjukdomar, dricker inte alkohol mm). Är det bättre eller sämre för barnet än en person som är överviktig, har diabetes, kör bil, andas in massa avgaser varje dag, har ett fysiskt/mentalt stressande jobb, men inte röker?
    Intressant fakta. De är ju just det jag tänker att förr i tiden rökte var och varannan. Det var självklart inte bra då heller, lika illa som idag, det är bara att forskningen gått så mkt framåt. Våra kroppar tar inte mer skada idag ändå.
    Sen är det fortfarande inte bra att röka. Och jag är inte stolt över att jag gör det.
    Antar att du med är en gravid rökare?
  • Anonym (fd rökare)

Suck, det fortsätter bara att droppa in bortförklarningar om att det inte kan vara såå farligt att röka!
    Sluta jämföra olika dåliga beteenden för att på så sätt få rökningen "rätt ok".

• Anonym
    Anonym (fd rökare) skrev 2010-01-21 19:24:53 följande:
    Suck, det fortsätter bara att droppa in bortförklarningar om att det inte kan vara såå farligt att röka!Sluta jämföra olika dåliga beteenden för att på så sätt få rökningen "rätt ok".
    Jag har aldrig sagt att det är "rätt ok", om du läser inläggen. Däremot är konstigt att rökning av vissa anses vara så fruktansvärt mycket värre än andra dåliga vanor som leder till hälsorisker för foster. Då ska man inte ha några barn mm. Jag tycker att man ska titta på hela personen och inkludera alla risker/vanor/beteende istället för att go bananas över enskilda saker. Det är den totala risken som är avgörande för fostret. Det är bara det jag vill säga.
  • Anonym (efterklok)
    Anonym skrev 2010-01-20 09:38:13 följande:
    Okej, har du flera barn? Tänkte eftersom du skrev att du rökte under din senaste graviditet? Undrar då om du lyckades sluta vid den/dom andra? Jo men jag vill inte erkänns för mig själv att jag inte kan sluta, det är ett stort nederlag! Det är ett stort mål för mig med precis som du skriver. Har haft som mest ångest över rökningen nu med tredje barnet, varför vet jag inte. Men det är nog för att jag tittar på mina 2 änglar här hemma och tänker hur kunna jag röka med dom i magen? :( Rökte ganska mycket med tvåan första halvan av graviditeten, trappade ner väldigt mycket dom sista 10 veckorna. Rökte mindre med ettan fast ännu mindre nu. Denna gång har jag sammanlagt hållt upp i 1 månad tror jag´, fast inte på raken. Gaah va svårt det ska vara! :(
    Ja jag har 3 barn. Men jag var inte rökare när jag fick de andra, så det problemet fanns inte ens i min värld. Sen när jag separerade från barnens  pappa började jag röka och gjorde ett år (minst ett paket om dagen!!) innan jag blev oplanerat gravid..

STOR ångest!! Verkligen över att jag inte lyckades sluta eller att jag ff röker..Försöker röka så lite som möjligt ff, tvättar alltid händer och ansikte efter varje cigg, borstar tänderna och täcker min kropp så mycket som möjligt, inklusive  håret vid varje cigg för att minimera att lillen utsätts för äcklig röklukt...Men det är ff ångestladdat..
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-01-21 19:12:47 följande:
    Intressant fakta. De är ju just det jag tänker att förr i tiden rökte var och varannan. Det var självklart inte bra då heller, lika illa som idag, det är bara att forskningen gått så mkt framåt. Våra kroppar tar inte mer skada idag ändå.Sen är det fortfarande inte bra att röka. Och jag är inte stolt över att jag gör det.Antar att du med är en gravid rökare?
    Jag slutar i perioder, men faller tillbaka =( Det är jäkligt illa att röka och jag har världens ångest när jag gör det. Men jag tycker att det är löjligt när folk ska sitta och explodera när du söker stöd/hjälp i tråden. Och man behöver ju inte överdriva så att det blir absurt. På vissa låter det som att det är 50/50 att barn till rökande mammor dör i PSD. Egentligen är det ca 30 barn per år (inte ens en promille) som avlider, inklusive barn till både rökande och icke-rökande mammor. Och då röker 10% av alla gravida...

Som sagt, inte bra att röka. Men man ska utgår från verkligenheten och inte sina egna fantasier...
  • Queenie70
    Molson Canadian skrev 2010-01-21 10:52:39 följande:
    Fast det är allmänt vedertaget inom missbruksvården att försök att sluta pga någon annan, inklusive ens barn, är dömda att misslyckas.
    Och så handlar det om att folk inte förstår att ett missbruk faktiskt inte handlar om att "ta sig i kragen" eller att "rycka upp sig" utan att det handlar om helt andra mekanismer som man är mer eller mindre känslig för. En gravidietet kan säkert vara motiverande och hjälpa några att sluta, fast det för andra gör det ännu svårare då det är en så omvälvande och stressfull (även om det kan vara positiv stress) livssituation.
  • Queenie70
    Anonym (arg) skrev 2010-01-21 13:31:30 följande:
    Jag tycker att INGEN som frivilligt utsätter sitt barn för skada borde skaffa barn.OM DU VÄLJER ATT RÖKA och inte kan sluta för ditt barn skull. Varför då ens skaffa barn?Om du lider av svår fetma är det inte ens troligt att du kan bli gravid. Eller hur? Kroppen är smart. OM DU endå blir gravid är det upp till dig att gå ner i vikt för både barnet och din skull. Om du vägrar äta sunt också inte KAAAAN sluta äta ditt godis och alltså riskerar både fosterföd och diabetes är du DUM.Svåra sjukdommar. Vad menar du då? Ärftliga? De är väl dumt att skaffa barn om risken att barnet ärver en svår sjukdom är typ 50% men annars ser jag ingen anleningen att inte skaffa?  Vadå liksom.Förstår inte hur du kan jämföra röka med det hära. RÖKA (gasa barnet) väljer du själv!! Du väljer själv om du vill sluta för dit barns skull så att den ska få en så bra första start i livet/utvecklingen som möjligt. ELLER så gör du som många rökande gravida och mammor; skiter i barnet och röker på. Du får ångest över att du inte kaaaaan sluta men har endå inte kraft att sluta. Egoistiskt.Och det spelar ingen roll om jag är ung eller gammal. Jag skulle och har aldrig utsatt mitt barn frivilligt för något som är skadligt. Skulle aldrig röka eller ens dricka en droppe då jag var gravid. Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv då.
    Du kanske behöver skaffa dig lite basal missbrukskunskap innan du börjar gapa och härja...Inget av det du skriver kommer på nåt vis att bidra till att nån lyckas sluta röka, tvärtom så bidrar du till ångesten och att TS sannolikt tar några extra cigg, så om du verkligen värnar barnet och inte bara är ute efter att sparka på nån som ligger så borde du verkligen inte skriva såna saker, men jag misstänker att du kommer att fortsätta att göra det, och således drar jag slutsatsen att du faktiskt skiter i TS barn och inte bryr dig ett smack om barnets välmående så sluta låtsas liksom.
  • Molson Canadian
    Queenie70 skrev 2010-01-21 20:27:49 följande:
    Och så handlar det om att folk inte förstår att ett missbruk faktiskt inte handlar om att "ta sig i kragen" eller att "rycka upp sig" utan att det handlar om helt andra mekanismer som man är mer eller mindre känslig för. En gravidietet kan säkert vara motiverande och hjälpa några att sluta, fast det för andra gör det ännu svårare då det är en så omvälvande och stressfull (även om det kan vara positiv stress) livssituation.
    Det är väl en av få gånger vi två är överens.
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2010-01-21 20:31:17 följande:
    Du kanske behöver skaffa dig lite basal missbrukskunskap innan du börjar gapa och härja...Inget av det du skriver kommer på nåt vis att bidra till att nån lyckas sluta röka, tvärtom så bidrar du till ångesten och att TS sannolikt tar några extra cigg, så om du verkligen värnar barnet och inte bara är ute efter att sparka på nån som ligger så borde du verkligen inte skriva såna saker, men jag misstänker att du kommer att fortsätta att göra det, och således drar jag slutsatsen att du faktiskt skiter i TS barn och inte bryr dig ett smack om barnets välmående så sluta låtsas liksom.
    Väl talat!
  • Queenie70
    Molson Canadian skrev 2010-01-21 20:33:53 följande:
    Det är väl en av få gånger vi två är överens.
    Tänkte just detsamma...haha
Svar på tråden Gravid o röker :(