Anonym skrev 2010-01-21 17:30:46 följande:
Jag säger inte att det är bra att röka, men att man kan vara lite mer nyanserad i sitt rensonemang. Det finns en hel del riskfaktorer att ta hänsyn till både som gravid och icke-gravid. Man utsätter sitt barn för risk genom att vistas i stadstrafik, om man cyklar utan hjälm, om man stressar för mycket, om man äter dåligt, om man inte motionerar, om man är fet, om man äter ute (man vet aldrig om de har sköljt salladen ordentligt!) mm mm. Fram tills för 30-40 år sedan var det ingen som brydde sig om rökning under graviditeten, år 1983 rökte 30% av alla gravida (enligt Socialstyrelsen,
www.socialstyrelsen.se/publikationer2009/2009...). Rökning är INTE BRA, men det har ju inte blivit varken bättre eller sämre för hälsan att röka sedan dess, även om opinionen har skärpts.Att feta personer inte kan bli gravida är inte sant. De har statistiskt SVÅRARE, men de flesta kan visst bli gravida. 2007 var 36% av alla gravida feta eller överviktiga (enligt Socialstyrelsen). Att folk med sjukdomar inte skaffar barn är inte heller sant, det finns massor av folk med ärftliga sjukdomar som diabetes typ II, blödarsjuka, bröstcancer, hjärtfel mm som skaffar barn. Är inte det också att utsätta sina barn för sjukdomsrisk? Borde inte de heller ha barn, menar du?Väg samman ALLA riskfaktorer hos en gravid, den totala summan är mer intressant än enskilda faktorer. DET är den verkliga risken för fostret, inte de enskilda faktorerna.Jag håller med om att rökning är skitdåligt, men jag har i princip inga andra riskfaktorer (är normalviktig, sund, äter bra, motionerar, åker inte bil, andas inte stadsluft, har inga sjukdomar, dricker inte alkohol mm). Är det bättre eller sämre för barnet än en person som är överviktig, har diabetes, kör bil, andas in massa avgaser varje dag, har ett fysiskt/mentalt stressande jobb, men inte röker?
Intressant fakta. De är ju just det jag tänker att förr i tiden rökte var och varannan. Det var självklart inte bra då heller, lika illa som idag, det är bara att forskningen gått så mkt framåt. Våra kroppar tar inte mer skada idag ändå.
Sen är det fortfarande inte bra att röka. Och jag är inte stolt över att jag gör det.
Antar att du med är en gravid rökare?