• morriis

Normal vikt för 9månaders katt?

Vi har en hane som är 9 månader, förvisso kastrerad men han var fet redan innan, som nu väger 5 kg. En hel del hull alltså.

Så jag tänkte höra om ni vet vad "normalvikten" på en 9 månaders katt ligger på ungefär? Känns som att han är lite överdrivet stor {#lang_emotions_undecided}

• Svar på tråden Normal vikt för 9månaders katt?
  • TjejenSomUndrar

Våran äldsta är 9 månader och kastrerad. Han ligger väl på 2 - 4 kg kan jag tänka mig. Dock är det mesta muskler då vi aktiverar han mycket för han är innekatt.

Men när jag frågade veterinären sa hon att 3 - 5 kg är normalt. Vi skulle nämligen köpa Fiskolja för katternas päls och då sa jag att han är 9 år o kastrerad. Ja men då är han runt 3 - 5kg sa hon!
  • morriis
    TjejenSomUndrar skrev 2010-01-20 07:26:46 följande:
    Våran äldsta är 9 månader och kastrerad. Han ligger väl på 2 - 4 kg kan jag tänka mig. Dock är det mesta muskler då vi aktiverar han mycket för han är innekatt. Men när jag frågade veterinären sa hon att 3 - 5 kg är normalt. Vi skulle nämligen köpa Fiskolja för katternas päls och då sa jag att han är 9 år o kastrerad. Ja men då är han runt 3 - 5kg sa hon!
    Veterinären sa att han inte fick gå upp mer här, då vägde han 4 {#lang_emotions_dreamer} Här är det mestadels bara fett. Nu har han börjat snarka på ganska friskt så vi måste få ner honom. Dock blir jag lite förvirrad för du skriver 9 månader först på den äldsta och sen 9 år :S
  • TjejenSomUndrar
    morriis skrev 2010-01-20 07:29:46 följande:
    Veterinären sa att han inte fick gå upp mer här, då vägde han 4 Här är det mestadels bara fett. Nu har han börjat snarka på ganska friskt så vi måste få ner honom. Dock blir jag lite förvirrad för du skriver 9 månader först på den äldsta och sen 9 år :S
    oj förlåt!! Han är 9 månader :P  Jag lyssnade på tvn samtidigt som jag skrev hehe... Han är 9 månader. 
    Det är ju väldigt lätt för katter att gå upp i vikt när man kastrerat dom, och svårt att få dom hålla en normal vikt.
    Våran vet. sa iaf 3 - 5 kg, sen ska ju andra veterinärer kanske tycka 3 - 4 kg. Det där är svårt...
    Jag har hittat en jättebra bild på tillväxtkurva för katter... Länkar den här, det är en PDF-bild lite  längre ner i forumet. 

Vet inte om man får länka men provar ändå
  • Buttelina

du ser på din katt om han är överviktig eller inte... min katt (en ragdoll) är 7 ½ månad och han väger ca 4.6 nu och är inte alls överviktig.. jag hade en skogkatt innan som vägde 8.3 kg när han var som störst utan att vara överviktig.

Har han fett på magen? står magen ut på sidorna? då kanske dietfoder är ett allternativ

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • morriis
    Buttelina skrev 2010-01-20 07:43:28 följande:
    du ser på din katt om han är överviktig eller inte... min katt (en ragdoll) är 7 ½ månad och han väger ca 4.6 nu och är inte alls överviktig.. jag hade en skogkatt innan som vägde 8.3 kg när han var som störst utan att vara överviktig. Har han fett på magen? står magen ut på sidorna? då kanske dietfoder är ett allternativ
    Dom började ana ämnesomsättningsfel på honom. Och ja han är ju ganska fet. De trodde han var 2 år och han var ju helt perfekt i vikten för en 2åring :p
    Ja jo, det hänger och flänger lite här och där. Han är ganska kort också så det blir mer att det hänger. Han har två hyfsat stora fettklumpar under magen, samt att han har en stor rumpa. Och puffar på kinderna
  • morriis

Dom sa att det var vanligt att katter blev feta när dom blev stora om de var stora när de föddes och under den lilla perioden. Funderar på om det verkligen kan vara något fel på honom eller om han "bara" är stor. Han var sist med att lära sig gå i kullen, för han var så tjock så benen kanade ut på sidorna som Bambi på hal is ungefär. Och diade till han var 13 veckor och uppepå det all kattmat..

• morriis
    TjejenSomUndrar skrev 2010-01-20 07:40:02 följande:
    Lyckades få upp länken nu. Tack så mycket. Mjo, minst en 4a på skalan var han och iaf 05, kg för mycket enligt kurvan.
  • Buttelina
    morriis skrev 2010-01-20 08:11:02 följande:
    Dom började ana ämnesomsättningsfel på honom. Och ja han är ju ganska fet. De trodde han var 2 år och han var ju helt perfekt i vikten för en 2åring :p Ja jo, det hänger och flänger lite här och där. Han är ganska kort också så det blir mer att det hänger. Han har två hyfsat stora fettklumpar under magen, samt att han har en stor rumpa. Och puffar på kinderna
    jahaaa ja då är han nog lite tjock jobbigt det där.. vi hade tre katter vid etttillfälle.. den ena kunde inte se mat utan att känna sig tvungen att äta upp allt. tappade vi potatisskal eller lök på golvet så åt han upp det med {#lang_emotions_surprised}. där var inget slut på hans "hunger"
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Trill

Vi har en hankatt och en honkatt som är 8 månader nu.

Båda är kastrerade. Tjejen är en slimmad liten sak, vilket hon ärvt från sin mamma som också var en nätt liten kisse.

Killen började dock lägga på sig redan innan han kastrerades. Båda käkade tidigare Royal Canin kattungemat.

Hannen började kännas riktigt tung och var inte lika smidig längre, samt lekte mindre. Då bytte vi foder till Royal Canin Sterilized 37, samt minskade lite på portionerna. (De har fortfarande fri tillgång till torrfoder hela dagen, men vi fyller helt enkelt inte på riktigt lika mycket som förr).

Nu börjar han bli smalare och framför allt piggare igen. Rekommenderar verkligen att byta foder.

• SötFlöt

han låter ganska biffig/lite småfet hahaha..han borde väl kanske ligga på halva den vikten (2,5 kg) om jag gissar rätt..

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • morriis

Hans kullsyskon är såå fina och smala. Han här är mer ett skrattframkallande objekt Hans syskon är verkligen halva av han. Passande namn har han också - Zumo. Vi har en tendens att alltid få stora katter, dock är denna snäppet störra än vanligt.

Buttelina skrev 2010-01-20 08:30:11 följande:
    jahaaa ja då är han nog lite tjock jobbigt det där.. vi hade tre katter vid etttillfälle.. den ena kunde inte se mat utan att känna sig tvungen att äta upp allt. tappade vi potatisskal eller lök på golvet så åt han upp det med . där var inget slut på hans "hunger"
    Han här äter också vad som helst. Tror det hade varit enklare om han varit ute. men efetr en trädincident så vägrar han numera att gå ut. han var ute 1 endaste gång
  • Kattenmusen

Min 9 mån väger 4.9 kg inte det minsta fet eller mage som sticker ut på sidorna. Kastrerade han idag därav vägde dom han. Nu är min katt lång och jag leker med han mycket, hangar en hel del muskler. Precis som människor finns det långa och korta katter. Så vad en katt ska väga kan man inte säga, använd sunda förnuftet! Gå på årliga kontroller hos vet! Ge dom riktigt kött, kyckling ect skippa torrfoder från Ica. Köp riktig kattmat på dhurafgären om du vill din katt ska må bra och leva ett friskt långt liv!

Svar på tråden Normal vikt för 9månaders katt?