Inlägg från: morriis |Visa alla inlägg
  • morriis

Normal vikt för 9månaders katt?

Vi har en hane som är 9 månader, förvisso kastrerad men han var fet redan innan, som nu väger 5 kg. En hel del hull alltså.

Så jag tänkte höra om ni vet vad "normalvikten" på en 9 månaders katt ligger på ungefär? Känns som att han är lite överdrivet stor {#lang_emotions_undecided}

• Svar på tråden Normal vikt för 9månaders katt?
  • morriis
    TjejenSomUndrar skrev 2010-01-20 07:26:46 följande:
    Våran äldsta är 9 månader och kastrerad. Han ligger väl på 2 - 4 kg kan jag tänka mig. Dock är det mesta muskler då vi aktiverar han mycket för han är innekatt. Men när jag frågade veterinären sa hon att 3 - 5 kg är normalt. Vi skulle nämligen köpa Fiskolja för katternas päls och då sa jag att han är 9 år o kastrerad. Ja men då är han runt 3 - 5kg sa hon!
    Veterinären sa att han inte fick gå upp mer här, då vägde han 4 {#lang_emotions_dreamer} Här är det mestadels bara fett. Nu har han börjat snarka på ganska friskt så vi måste få ner honom. Dock blir jag lite förvirrad för du skriver 9 månader först på den äldsta och sen 9 år :S
  • morriis
    Buttelina skrev 2010-01-20 07:43:28 följande:
    du ser på din katt om han är överviktig eller inte... min katt (en ragdoll) är 7 ½ månad och han väger ca 4.6 nu och är inte alls överviktig.. jag hade en skogkatt innan som vägde 8.3 kg när han var som störst utan att vara överviktig. Har han fett på magen? står magen ut på sidorna? då kanske dietfoder är ett allternativ
    Dom började ana ämnesomsättningsfel på honom. Och ja han är ju ganska fet. De trodde han var 2 år och han var ju helt perfekt i vikten för en 2åring :p
    Ja jo, det hänger och flänger lite här och där. Han är ganska kort också så det blir mer att det hänger. Han har två hyfsat stora fettklumpar under magen, samt att han har en stor rumpa. Och puffar på kinderna
  • morriis

Dom sa att det var vanligt att katter blev feta när dom blev stora om de var stora när de föddes och under den lilla perioden. Funderar på om det verkligen kan vara något fel på honom eller om han "bara" är stor. Han var sist med att lära sig gå i kullen, för han var så tjock så benen kanade ut på sidorna som Bambi på hal is ungefär. Och diade till han var 13 veckor och uppepå det all kattmat..

• morriis
    TjejenSomUndrar skrev 2010-01-20 07:40:02 följande:
    Lyckades få upp länken nu. Tack så mycket. Mjo, minst en 4a på skalan var han och iaf 05, kg för mycket enligt kurvan.
  • morriis

Hans kullsyskon är såå fina och smala. Han här är mer ett skrattframkallande objekt Hans syskon är verkligen halva av han. Passande namn har han också - Zumo. Vi har en tendens att alltid få stora katter, dock är denna snäppet störra än vanligt.

Buttelina skrev 2010-01-20 08:30:11 följande:
    jahaaa ja då är han nog lite tjock jobbigt det där.. vi hade tre katter vid etttillfälle.. den ena kunde inte se mat utan att känna sig tvungen att äta upp allt. tappade vi potatisskal eller lök på golvet så åt han upp det med . där var inget slut på hans "hunger"
    Han här äter också vad som helst. Tror det hade varit enklare om han varit ute. men efetr en trädincident så vägrar han numera att gå ut. han var ute 1 endaste gång
Svar på tråden Normal vikt för 9månaders katt?