Inlägg från: TjejenSomUndrar |Visa alla inlägg
  • TjejenSomUndrar

Normal vikt för 9månaders katt?

Våran äldsta är 9 månader och kastrerad. Han ligger väl på 2 - 4 kg kan jag tänka mig. Dock är det mesta muskler då vi aktiverar han mycket för han är innekatt.

Men när jag frågade veterinären sa hon att 3 - 5 kg är normalt. Vi skulle nämligen köpa Fiskolja för katternas päls och då sa jag att han är 9 år o kastrerad. Ja men då är han runt 3 - 5kg sa hon!
  • TjejenSomUndrar
    morriis skrev 2010-01-20 07:29:46 följande:
    Veterinären sa att han inte fick gå upp mer här, då vägde han 4 Här är det mestadels bara fett. Nu har han börjat snarka på ganska friskt så vi måste få ner honom. Dock blir jag lite förvirrad för du skriver 9 månader först på den äldsta och sen 9 år :S
    oj förlåt!! Han är 9 månader :P  Jag lyssnade på tvn samtidigt som jag skrev hehe... Han är 9 månader. 
    Det är ju väldigt lätt för katter att gå upp i vikt när man kastrerat dom, och svårt att få dom hålla en normal vikt.
    Våran vet. sa iaf 3 - 5 kg, sen ska ju andra veterinärer kanske tycka 3 - 4 kg. Det där är svårt...
    Jag har hittat en jättebra bild på tillväxtkurva för katter... Länkar den här, det är en PDF-bild lite  längre ner i forumet. 

Vet inte om man får länka men provar ändå
Svar på tråden Normal vikt för 9månaders katt?