Ligger inte för tidigt födda barn i kuvös?
Om ett barn är fött 8 veckor för tidigt, ligger de då inte i kuvös??
Om ett barn är fött 8 veckor för tidigt, ligger de då inte i kuvös??
kuvös har man endast ifall barnet inte kan hålla värmen. de flesta riktigt tidiga kan inte det men de flesta i v 34 kan, de är ju varken så tidiga eller små. Men variationer finns en normal nyfödd kan behöva kuvös likväl som en v 28 inte behöver...
de vanliga med förtidigtfödda är att man lägger de först i kuvös under några timmar ett dygn för att vara på säkra sidan..
är man liten så kanske man behöver lite extra värme ändå å får ligga i en vattensäng som är uppvärmd..
Kuvös första veckan (f 31+4), sedan värmebädd.
29+2 behövde aldrig ligga i kuvös, däremot värmebädd i stort sett hela sjukhustiden. Fick komma hem v 34+1, då hon vägde 1946g....har inte haft några men eller besvär av sin prematur. Ätit en penicillinkur under sin uppväxt och är idag 15år. Så infektionskänsliga behöver dom inte heller bli:)
Det går inte riktigt att säga att vid en viss ålder lägger man barnen i kuvös eller inte. det är så många faktorer som spelar in;
-Vikt
-Varför de föddes för tdigt
-hur andning fungerar
-hur de håller värmen själva
-deras allmäntillstånd och om de ev. har några åkommor.
Min son kom v32+1 och behövde inte kuvös trots att han var mindre än normalt för veckan (han var tillväxthämmad). Vi fick kortison sprutor och det hjälpte mycket för andningen.
Många får ju värmebäddar nu, som jag tror ersätter ofta kuvösen vid lindriga fall.
Samma sak gäller tid för hemgång, det är många faktorer som spelar roll, men på vårt sjukhus hade den en gräns på v 34, vikt över 1700gr (och en stadig viktkurva) och att de skulle kunna hålla värmen själva. De testade genom att sänka värmebädden succesivt för att sen ta bort den.
Fast det är väl VÄLDIGT individuellt. Precis som allt annat som har med barn att göra. Vissa mår toppenbra fast dom är födda förtidigt. Och andra behöver lite extra hjälp OCH ligga i kuvös. Går ju inte att dra alla prematurer födda i v 32 över en kam ellerhur!?
Vår dotter låg i kuvös länge, ca 1,5mån har jag för mig. En riktig befrielse när hon fick en säng istället!
Vår dotter föddes i v 31+0 och låg bara i kuvös ett par timmar efter förlossningen, vi åkte hem efter 5v. på neo.
Förhoppningsvis har väl de flesta sjukhus äntligen fått upp ögonen för känguruvård så kuvösen blir mindre och mindre nödvändig eftersom föräldrarna själva "agerar kuvös". Barnen mår bättre, syresätter sig bättre och blir i regel utskrivna snabbare och det främjar även amning och aknytning.
1a barnet född v.35+2 fick ligga i kuvös första dygnet, sen öppen kuvös med värmemadrass, andningslarm och sond i 1 vecka. Blev kvar en vecka till då hon behövde sola väldigt mycket.
2a barnet född v.35+3 skrek ut neo-personalen från förlossningen och åt sig in på bb. Värmemadrass 2 dygn, fick åka hem efter 4.
Vår son född vecka 26+5 behövde "bara" ligga i kuvös i 2 veckor. Sen vart det alldeles för varmt för honom Vattensäng med värme låg han bara på en halv dag, sen var den också för varm. Så det blev säng utan extra värme ( förutom täcken och filtar;)) ! Det vi märket när han lämnade kuvösen var det att hans hud blev mycket torrare. Luftfuktigheten som kuvösen bidragit med försvann ju!
min yngsta är född i v 32+6 hon fick ligga i kuvös dagen hon var född och sin första natt (ca 18 timmar) sen fick hon en värme bädd, hon var inskriven på neo i ca två veckor innan vi fick åka hem med hemsjukvård.
men det är så olika från barn till barn.