• ShadowPriest

Ligger inte för tidigt födda barn i kuvös?

Om ett barn är fött 8 veckor för tidigt, ligger de då inte i kuvös??

• Svar på tråden Ligger inte för tidigt födda barn i kuvös?
  • hotten

kuvös har man endast ifall barnet inte kan hålla värmen. de flesta riktigt tidiga kan inte det men de flesta i v 34 kan, de är ju varken så tidiga eller små. Men variationer finns en normal nyfödd kan behöva kuvös likväl som en v 28 inte behöver...
    de vanliga med förtidigtfödda är att man lägger de först i kuvös under några timmar ett dygn för att vara på säkra sidan..

är man liten så kanske man behöver lite extra värme ändå å får ligga i en vattensäng som är uppvärmd..

• Jojo74

29+2 behövde aldrig ligga i kuvös, däremot värmebädd i stort sett hela sjukhustiden. Fick komma hem v 34+1, då hon vägde 1946g....har inte haft några men eller besvär av sin prematur. Ätit en penicillinkur under sin uppväxt och är idag 15år. Så infektionskänsliga behöver dom inte heller bli:)

• tinydancer

Det går inte riktigt att säga att vid en viss ålder lägger man barnen i kuvös eller inte. det är så många faktorer som spelar in;
    -Vikt
    -Varför de föddes för tdigt
    -hur andning fungerar
    -hur de håller värmen själva
    -deras allmäntillstånd och om de ev. har några åkommor.

Min son kom v32+1 och behövde inte kuvös trots att han var mindre än normalt för veckan (han var tillväxthämmad). Vi fick kortison sprutor och det hjälpte mycket för andningen.
    Många får ju värmebäddar nu, som jag tror ersätter ofta kuvösen vid lindriga fall.

Samma sak gäller tid för hemgång, det är många faktorer som spelar roll, men på vårt sjukhus hade den en gräns på v 34, vikt över 1700gr (och en stadig viktkurva) och att de skulle kunna hålla värmen själva. De testade genom att sänka värmebädden succesivt för att sen ta  bort den.

• viseversa

Fast det är väl VÄLDIGT individuellt. Precis som allt annat som har med barn att göra. Vissa mår toppenbra fast dom är födda förtidigt. Och andra behöver lite extra hjälp OCH ligga i kuvös. Går ju inte att dra alla prematurer födda i v 32 över en kam ellerhur!?

• JessAnn
    viseversa skrev 2010-04-16 09:09:54 följande:
    Fast det är väl VÄLDIGT individuellt. Precis som allt annat som har med barn att göra. Vissa mår toppenbra fast dom är födda förtidigt. Och andra behöver lite extra hjälp OCH ligga i kuvös. Går ju inte att dra alla prematurer födda i v 32 över en kam ellerhur!?
    Det stämmer som du säger. Sen har sjukhusen olika riktlinjer att gå efter. Mitt första barn född 33+0 fick ligga i kuvös första timmarna. De sa då att alla förtidigtfödda lägger de i kuvös detta pga luftfuktigheten o värmen.

När det gäller att få åka hem tidigare är det samma sak. Det är olika för olika sjukhus. På vissa sjukhus måste man ligga till BF andra får man åka hem v 34+0 med hemsjukvård osv.
  • mina12

Vår dotter låg i kuvös länge, ca 1,5mån har jag för mig. En riktig befrielse när hon fick en säng istället!

• S vali s

Vår dotter föddes i v 31+0 och låg bara i kuvös ett par timmar efter förlossningen, vi åkte hem efter 5v. på neo.

Den late får brått när det blir kväll
  • Helene OSV

Förhoppningsvis har väl de flesta sjukhus äntligen fått upp ögonen för känguruvård så kuvösen blir mindre och mindre nödvändig eftersom föräldrarna själva "agerar kuvös". Barnen mår bättre, syresätter sig bättre och blir i regel utskrivna snabbare och det främjar även amning och aknytning.

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • pingstlilja
    Helene OSV skrev 2010-04-16 11:16:35 följande:
    Förhoppningsvis har väl de flesta sjukhus äntligen fått upp ögonen för känguruvård så kuvösen blir mindre och mindre nödvändig eftersom föräldrarna själva "agerar kuvös". Barnen mår bättre, syresätter sig bättre och blir i regel utskrivna snabbare och det främjar även amning och aknytning.
    Fast där kan man inte sitta 24 tim om dygnet. För våra små är kuvösen en bra avlastning.
    De som aldrig varit i situationen kan inte hur mycket de än villsätta sig in i situationen. Det är inte bara att sitta känguru hela dagarna. Som prematurmamma måste man även hinna med annat.
  • Helene OSV
    pingstlilja skrev 2010-04-16 11:27:08 följande:
    Fast där kan man inte sitta 24 tim om dygnet. För våra små är kuvösen en bra avlastning.De som aldrig varit i situationen kan inte hur mycket de än villsätta sig in i situationen. Det är inte bara att sitta känguru hela dagarna. Som prematurmamma måste man även hinna med annat.
    Visst men ju mer man sitter desto snabbare kan de bli utskrivna.
    24 timmar kanske man inte kan sitta men väldigt många! Dessutom är man ju (oftast) två föräldrar.
    Har de inte så många slangar osv så kan man ju även gå runt lite med dem i sjalen.
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • Cocco
    Helene OSV skrev 2010-04-16 12:08:17 följande:
    Visst men ju mer man sitter desto snabbare kan de bli utskrivna. 24 timmar kanske man inte kan sitta men väldigt många! Dessutom är man ju (oftast) två föräldrar. Har de inte så många slangar osv så kan man ju även gå runt lite med dem i sjalen.
    Fast min ganska gamla pematur orkar inte åka sjal särskilt långa stunder. När han var 3 veckor orkade han ca 10 min.

Min M låg inte i kuvös alls född 33+2 däremot så låg han på värmebädd till 35+0
  • Written Fiction
    Helene OSV skrev 2010-04-16 12:08:17 följande:
    Visst men ju mer man sitter desto snabbare kan de bli utskrivna. 24 timmar kanske man inte kan sitta men väldigt många! Dessutom är man ju (oftast) två föräldrar. Har de inte så många slangar osv så kan man ju även gå runt lite med dem i sjalen.
    Visst är känguruvård det absolut ultimata för allas bästa. Men att säga att ju mer man sitter destop snabbare kommer man hem är inte rätt. Känguruvård är visat positivt på många sätt _ja_ men det handlar om så mycket mer än så.

Min flera månaders vårdtid med min son hade inte inte varit längre utan känguruvård, inte heller hade den blivit kortare om jag legat mer.

Jag skulle inte heller stoppa ett kuvösnbarn i sjal över huvud taget. Har dom kuvös har dom det av en anledning. Den utgör ett syfte. Som tex vårda ett barn född i vecka 23 som ligger i respirator.

Många timmar är väl en tolkningsfråga. Jag satt/låg ALDRIG längre än tre timmar. Pumpa, sträcka på ryggen och röra på mig är lika viktigt. Sedan kunde jag eller min man inte flytta honom på ca 6 timmar då det tog för hårt på honom med att flytta mellan kuvösen och sängen.
    Det är dock en helt annan femma när barnen är stabila nog och ligger i säng eller värmebädd. Helt andra förutsättningar.

TS Min erfarenhet av andra är också som folk sagt ovan för övrigt, beroende på vad för medicinska tillstånd barnet har. Stötte på en kille vecka 30(?) kuvös i ett par timmar, sen vrålade han sig själv ur den:)

• Zvartaliljan

1a barnet född v.35+2 fick ligga i kuvös första dygnet, sen öppen kuvös med värmemadrass, andningslarm och sond i 1 vecka. Blev kvar en vecka till då hon behövde sola väldigt mycket.

2a barnet född v.35+3 skrek ut neo-personalen från förlossningen och åt sig in på bb. Värmemadrass 2 dygn, fick åka hem efter 4.

• gosnosens mamma

Vår son född vecka 26+5 behövde "bara" ligga i kuvös i 2 veckor. Sen vart det alldeles för varmt för honom Vattensäng med värme låg han bara på en halv dag, sen var den också för varm. Så det blev säng utan extra värme ( förutom täcken och filtar;)) ! Det vi märket när han lämnade kuvösen var det att hans hud blev mycket torrare. Luftfuktigheten som kuvösen bidragit med försvann ju!

• yodi

min yngsta är född i v 32+6 hon fick ligga i kuvös dagen hon var född och sin första natt (ca 18 timmar) sen fick hon en värme bädd, hon var inskriven på neo i ca två veckor innan vi fick åka hem med hemsjukvård.

men det är så olika från barn till barn.

Svar på tråden Ligger inte för tidigt födda barn i kuvös?