• Frila2

Vart är bästa området att bo med barn i GBG?

Stormorsan skrev 2010-01-22 10:48:44 följande:
    Men Frölunda är ju ett för vitt begrepp. I Frölunda (eg Västra Frölunda) ingår såväl Långedrag, Fiskebäck, Önnered m fl som är "fina" områden som Tynnered, Kaverös, Järnbrott m fl som är lite "sämre" områden.   
    Långedrag, Feskebäck, Önnered är bra områden som du skriver men jag tycker du har glömt två stora områden, hela Åkerred och framförallt Näset. Jag håller med om att Tynnered är bland de sämre i västra Göteborg men håller inte med om Kaverös, det är ett extremt lugnt område med massa barnfamiljer och äldre. Då menar jag såklart området i Kaverös som har bostadsrätter och inte hyresrätterna. Järnbrott har jag inte hört så mycket negativt om heller. Sedan vet jag inte hur det är i Högsbohöjd.

Om man ska generalisera så är det ju oftast lugnare i områden med mycket bostadsrätter och hus/radhus i jämförelse med hyresrätter.

Om jag skulle få välja fritt i hela Göteborg var jag skulle bo (och ha medlen för det såklart) så skulle jag välja Näset eller Askim. Jag är uppvuxen i västra Göteborg och kan inte tänka mig bo ngon annanstans
  • Frila2
    Ängslig: Om du som jag inte har körkort är det bra att kolla på transportmöjligheter också. Jag är som sagt uppvuxen i de västra delarna av Göteborg och har rätt bra koll på kommunaltrafiken, iaf på hur den var för några år sedan. Jag bor fortfarande i de västra delarna men åker inte till vare sig Långedrag eller Fiskebäck längre. 

Från Näset går det 2 linjer (92, 94) och de går båda två 2 ggr i timman. Samma från Åkered som är längs med samma väg. Ibland går även en tredje linje (93) men vet inte exakt hur ofta.
    Om man bor i Tynnered så beror det lite på var i Tynnered man bor då det är stort. Bor man i närheten av Opaltorget kan man ta spårvagn 1 och 7 och de går var 10-20 min, hela tiden bortsett från natten. Om man bor i andra delar av Tynnered är det buss som gäller, kanske 50 (?) och någon mer. 
    När det gäller Kaverös så går där spårvagnslinje 1,7 och 8.

I Önnered går det bussar, 90 och 94 tex. I Fiskebäck går 90 och 97 (tror jag).
    Långedrag är jag lite osäker på. Tror att det går spårvagn där, kanske 11:an (lita inte på mig, jag chansar nu ) och bussar har jag ingen aning om faktiskt.

Om man bor i Askim så går det dels småbussar som 58:an som går på lite mindre vägar eller längst med stora leden 158:an går 80, 84, Blå express, 58 och 158.

Om man tittar endast på hur ofta kommunaltrafiken går så skulle jag rekommendera Askim, Kaverös och Tynnered. Av dessa områden skulle jag säga att Kaverös och Askim är bra, skulle aldrig bo i Tynnered.
  • Frila2
    Majsan70 skrev 2010-01-22 23:33:22 följande:
    Hmm....Önnered och Näset tillhör faktiskt Tynnered! Där jag för övrigt själv bor o är hemskt nöjd med att bo. Bor man inte mitt i de "sämre" bostadsområdena är det lugnt o skönt o nära havet o man har nära till frölunda torg och även till stan.
    Men postadressen är Västra Frölunda
  • Frila2
    Majsan70 skrev 2010-01-22 23:41:12 följande:
    Just det men det räknades upp Önnered OCH Tynnered...vilket ju inte är riktigt korrekt eftersom Önnered med tex. Näset ligger i Tynnereds stadsdel som i sin tur tillhör förorten Frölunda.
    Näset tillhör ju inte Önnered :) Men jag förstår vad du menar.
  • Frila2

TS: Om det är lägehet i första hand så skulle jag helt klart kika på Kaverös, iaf om du vill bo i Västra delarna. Askim har också lägenheter men hyres framförallt om jag förstår det hela rätt. Jag bor själv i Kaverös och har en dotter på 1 år och här på vår lilla gård finns iaf 4 barn under runt 1 år och kanske 6-8 barn mellan 2-5 år. Då är det på vår gård och det finns ju såklart fler. Men jag bor i HSB, alltså bostadsrätter och är mycket nöjd med föreningen.

Jag har som sagt inte heller körkort och här är det inga problem. 3 linjer inte mer än 5 minuter från hemmet men man hör aldrig spårvagnen heller. Om man utgår från området där jag bor så har vi 2 föräldrakooperativ och 4 kommunala förskolor inom 10 minuter.

• Frila2
    Molson Canadian skrev 2010-01-23 11:53:40 följande:
    Fast i somliga områden finns det mer än i andra. 
    Absolut men de flesta kanske inte  vet att knarket flödar även i de "fina" områderna som Hovås, Näset, Långedrag och Fiskebäck. Inte lika öppet, inte samma droger men ändå droger.
  • Frila2
    Majsan70 skrev 2010-01-23 12:56:12 följande:
    Jag bor i Näset faktiskt, men säger Tynnered eftersom det är dit jag tillhör. Faktum är att man kan inte räkna upp Önnered, Näset och Tynnered som områden då det blir helt missvisande. Tynnered innebär även fiskebäck om jag inte missminner mig samt områdena bort till gränsen mot Påvelund..så det är STORT! I övrigt kan jag i skolväg säga att Tynnered har Vättnedalsskolan, och Önnered som är riktigt bra skolor samt även friskolan Drakberg. Men som jag redan sagt...det finns tusen svar på vart man kan o inte kan bo. Själv skulle jag aldrig någonsin bosätta mig på Hisingen tex.
    Oj. Jag är uppvuxen PÅ ( ) Näset och skulle ALDRIG säga att jag bor i Tynnered. Jag tycker att Näset sträcker sig till Rödgatan om man tänker längst Näsetvägen, sedan kommer Åkered fram till rondellen och därefter är det Kannebäck åt höger och Önnered åt väster och Tynnered rakt upp för backen.

Kannebäck, Välen, Önnered mm är inte på något sätt samma som Näset, trots att många som säljer hus/radhus där verkar vilja förmedla det. 
Svar på tråden Vart är bästa området att bo med barn i GBG?