• Mamma och son

Vart är bästa området att bo med barn i GBG?

Vet inte riktigt om detta är bästa stället att ställa denna frågan på.
    Men som titeln var är bästa området att köpa en bostad i Göteborg ifall man har barn?
    Då tänker jag både på att området ska vara barnvänligt, lättillgängligt med lokaltrafik men också att det ska vara en bra investering att köpa i.

Som ganska nyinflyttad så är det svårt att förstå vilka områden som är bra eller inte. Har hört att frölunda ska vara ett av de ställen som kommer att bli populära därmed kommer prisena att öka där.

Behöver tips då jag ska börja leta efter ett bra boende till vår lilla familj.

Snälla hjälp till å kom med bra tips å förslag

• Svar på tråden Vart är bästa området att bo med barn i GBG?
  • maddesävedalen

hej!

Lägenhet då tycker jag partille,,,där jag själv bor:)
    men husen här ute är svindyra
    Pratade med en bankman härom dan och då sa hon att den bästa investeringen man kan göra är att köpa hus i surte för det är det enda stället som inte har exploderat än!
    plus att pendeln skall komma dit:)
  • Örnie

Frölunda låter väl tveksamt och Partille ganska bra ur "trevlighetssynpunkt". Men jag har hört att väldigt många "göteborgare" pendlar längre bortifrån än Alingsås numera, för Göteborg är inte lika fint som förr. Tyvärr är väl de trevliga områdena väldigt dyra... P g a att folk pendlar så mycket har ju bilköerna också ökat. Hoppas du får flera svar.

• Anastasia81

Örgryte och skår är trevliga områden, tyvärr väldigt dyra. Växte upp i Örgryte men skulle aldrig ha råd att bo där idag som vuxen

• Mamma och son
    Örnie skrev 2010-01-21 17:13:36 följande:
    Frölunda låter väl tveksamt och Partille ganska bra ur "trevlighetssynpunkt". Men jag har hört att väldigt många "göteborgare" pendlar längre bortifrån än Alingsås numera, för Göteborg är inte lika fint som förr. Tyvärr är väl de trevliga områdena väldigt dyra... P g a att folk pendlar så mycket har ju bilköerna också ökat. Hoppas du får flera svar.
    Jo jag har hört att trollhättan är det nya stället men det är bara för långt bort när jag inte har bil Eller ens körkort...  men det är billigare med boende men långt ifån stan....  Vill hitta ett ställe som är bra men ändå någolunda billigt
  • Stormorsan
    Örnie skrev 2010-01-21 17:13:36 följande:
    Men Frölunda är ju ett för vitt begrepp. I Frölunda (eg Västra Frölunda) ingår såväl Långedrag, Fiskebäck, Önnered m fl som är "fina" områden som Tynnered, Kaverös, Järnbrott m fl som är lite "sämre" områden.   
  • charmmiss
    Stormorsan skrev 2010-01-22 10:48:44 följande:
    Men Frölunda är ju ett för vitt begrepp. I Frölunda (eg Västra Frölunda) ingår såväl Långedrag, Fiskebäck, Önnered m fl som är "fina" områden som Tynnered, Kaverös, Järnbrott m fl som är lite "sämre" områden.   
    har aldrig hört att järnbrott ska vara ett sämre område, konstigt att radhusen och bostadsrätterna där är så dyra då.
  • Frila2
    Stormorsan skrev 2010-01-22 10:48:44 följande:
    Långedrag, Feskebäck, Önnered är bra områden som du skriver men jag tycker du har glömt två stora områden, hela Åkerred och framförallt Näset. Jag håller med om att Tynnered är bland de sämre i västra Göteborg men håller inte med om Kaverös, det är ett extremt lugnt område med massa barnfamiljer och äldre. Då menar jag såklart området i Kaverös som har bostadsrätter och inte hyresrätterna. Järnbrott har jag inte hört så mycket negativt om heller. Sedan vet jag inte hur det är i Högsbohöjd.

Om man ska generalisera så är det ju oftast lugnare i områden med mycket bostadsrätter och hus/radhus i jämförelse med hyresrätter.

Om jag skulle få välja fritt i hela Göteborg var jag skulle bo (och ha medlen för det såklart) så skulle jag välja Näset eller Askim. Jag är uppvuxen i västra Göteborg och kan inte tänka mig bo ngon annanstans
  • Alcarinque
    Mamma och son skrev 2010-01-21 17:30:21 följande:
    Jo jag har hört att trollhättan är det nya stället men det är bara för långt bort när jag inte har bil Eller ens körkort...  men det är billigare med boende men långt ifån stan....  Vill hitta ett ställe som är bra men ändå någolunda billigt
    Och trollhättan är inte roligt nånstans...

Vi bor flyttade från Frölunda/Tynnered till Torslanda 06 och trivs kanonbra här
    ♥ Alva 0603 ♥ BF 1007 ♥
  • TheSunset

Lerum säger jag... ligger ju 2 mil utanför gbg.
    Lätt att ta sig med pendel in till stan och alingsås.

★ Hampus 990910 ★ Julia 061101 ★ Maxmillian 081124 ★ Bebis Bf Juli-10 ★
  • Molson Canadian

Vi har valt att bo i Hindås istället för Göteborg (är från Göteborg). Dels pga våra resp. jobb och dels för att jag är snål. Skämt åsido, så tycker jag att man får för lite för pengarna och för min del är det meningslöst att köpa hus som har en minimal tomt och granne 4 meter från husknuten. Vi kommer alltid att ha åtminstone två hundar och med vår hundidioti så vill vi ha mycket skog och mark att träna i/på. Om jag skulle välja ett område i Göteborg, helt utan att tänka på pendelavstånd, så hade jag valt Säve. Där finns fortfarande stora ytor och "landsbygd", även om det har byggts mycket där på senare år. Har vänner som bor i Eklanda också som är mycket nöjda med det. 

Är det hus eller lägenhet ni letar efter?
Svar på tråden Vart är bästa området att bo med barn i GBG?