Inlägg från: Molson Canadian |Visa alla inlägg
  • Molson Canadian

Vart är bästa området att bo med barn i GBG?

Vi har valt att bo i Hindås istället för Göteborg (är från Göteborg). Dels pga våra resp. jobb och dels för att jag är snål. Skämt åsido, så tycker jag att man får för lite för pengarna och för min del är det meningslöst att köpa hus som har en minimal tomt och granne 4 meter från husknuten. Vi kommer alltid att ha åtminstone två hundar och med vår hundidioti så vill vi ha mycket skog och mark att träna i/på. Om jag skulle välja ett område i Göteborg, helt utan att tänka på pendelavstånd, så hade jag valt Säve. Där finns fortfarande stora ytor och "landsbygd", även om det har byggts mycket där på senare år. Har vänner som bor i Eklanda också som är mycket nöjda med det. 

Är det hus eller lägenhet ni letar efter?
  • Molson Canadian

I Majorna är det hyfsat mycket knark i omlopp... 

• Molson Canadian
    trolltriss skrev 2010-01-23 09:00:20 följande:
    snark!!! det finns det överallt i stora staden,,,
    Fast i somliga områden finns det mer än i andra. 
  • Molson Canadian
    Mamma och son skrev 2010-01-23 10:38:30 följande:
    Nja skulle väl vara kul med radhus men tror inte ekonomin tillåter kollar mest på lägenheter. Jag vill liksom ha ett lungt område med bra lekplats men även bra skolor och bra lokaltrafiks möjligheter att ta sej in till stan.
    Att hyra eller att köpa?
  • Molson Canadian
    Frila2 skrev 2010-01-23 11:54:39 följande:
    Absolut men de flesta kanske inte  vet att knarket flödar även i de "fina" områderna som Hovås, Näset, Långedrag och Fiskebäck. Inte lika öppet, inte samma droger men ändå droger.
    Nej, och de flesta verkar antingen inte veta eller glömmer bort att Majorna är ett väldigt utsatt område vad gäller just knark. Vilket är intressant, eftersom Majorna ofta uppfattas som ett "bra" område där många vill bo. Det är betydligt mindre knark i flera av de områden som uppfattas som "dåliga", t ex Bergsjön, Angered etc. 
  • Molson Canadian
    rednose skrev 2010-01-23 12:05:51 följande:
    Precis. Och man bor nog hellre i ett område där det, om det nu finns, sköts på ett prydligare sätt än att folk ligger på gatorna på vardagskvällarna. Vill man se det med egna ögon kan man ju ta vagnen förbi Stigbergstorget eller Chapmans Torg o kolla själv. Sorgligt.
    Det är väl inte heller en slump att det ligger ett AA (eller är det NA nu?) på Chapmans Torg? 
  • Molson Canadian
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 13:30:37 följande:
    Finns lika mycket knark i hela Göteborg, ingenstans där det är mera knark. (min bror jobbar på narkotikaroteln i Göteborg)
    Då har din bror missuppfattat något.
  • Molson Canadian
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 13:33:30 följande:
    Om man ska säga att det finns mest knark i någon del av Göteborg så är inte Majorna i närheten ens. Mest knark finns i de finnare områderna, Långedrag, Hovås, Näset, Fiskbäck, Frölunda (frölunda torg).
    "Mest" har jag inte sagt. Jag har påpekat att det är hyfsat mycket knark i omlopp i Majorna och att det är mer knark där än i andra områden som generellt sett uppfattas som dåliga (t ex Bergsjön, Angered). 
  • Molson Canadian
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 13:36:00 följande:
    Men snälla, det är mera knark och mera farligt att bo i Bergsjön och Angered än det är i Majorna. Anledningen är att i Angered och Bergsjön är det så mycket våld, knark, misshandel etc.
    Nej, det är inte mer knark i Bergsjön och Angered än i Majorna. 
  • Molson Canadian
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 13:37:37 följande:
    Nej tror inte det, men du verkar ha missuppfattat mycket. Min bror och hans kollegor jobbar dagligen med detta så det vet var knarket flödar. Och det är inte mera i Majorna än andra ställen.
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 13:37:57 följande:
    Tror nog narkotikaroteln har lite mera koll än någon på FL.
    Det beror förstås helt på vem denna "någon" på FL är.
  • Molson Canadian
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 13:45:58 följande:
    Jo det är det.
    Och jag säger att det inte är det. Vi kan sitta och säga "Jo" och "Nej" till varandra i evigheter utan att komma överens om den saken. Hur som helst, så är jag av åsikten att Majorna inte är det bästa området att bo med barn i Gbg.
  • Molson Canadian
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 14:03:15 följande:
    Har man barn är Majorna ett bra ställe eftersom det ahr nära till naturen och till stan. Och nej det finns inte så mycket knark som i många andra områden. Det är en myt som tyvärr de felsta tror på.
    Vilket jag inte håller med om. Jag skulle aldrig medvetet välja att bo i Majorna om jag letade efter ett område att bo utifrån att vi har barn. Om jag blev tvingad och inte hade något annat alternativ - visst. Men nu gällde frågan var det är bäst att bo med barn i Gbg. 
  • Molson Canadian
    hannis skrev 2010-01-23 14:04:08 följande:
    Eklanda i Mölndal!
    Där har jag vänner som bor. De är väldigt nöjda med det.
  • Molson Canadian
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 14:10:26 följande:
    Majorna, bla.
    Det står dig fritt att tycka det. Jag skulle, som sagt, aldrig frivilligt välja Majorna. 
  • Molson Canadian
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 14:15:32 följande:
    Det är ingen som säger att du behöver välja majonrna men fråga ts ställer är vart det är bäst att bo med barn i göteborg och ett av alternativen är majorna.
    Vilket jag inte håller med om och därför meddelar TS det. 
  • Molson Canadian
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 14:06:37 följande:
    Annars är Utby ett bra ställe att bo på med barn.
    A k a "Snutby".
  • Molson Canadian
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 14:23:21 följande:
    ??? Förklara!
    Det är ganska många poliser som bor i Utby, därav har det smeknamnet uppkommit.
  • Molson Canadian
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 14:27:37 följande:
    Nope, stämmer inte det heller. Finns ungefär 5st polispar i hela utby.
    Det beror ju helt på vad man menar med "ganska många". Jag får det ifrån det faktum att mina föräldrar bor i Utby och också poliserna som själva bor i området skämtsamt kallar det "Snutby" för att det är andelsmässigt många poliser som bor i Utby (och för all del som letar bostad i Utby).
  • Molson Canadian
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 14:35:27 följande:
    Vänstar sidan av Vågmästerplatsen (om man kommer från stan-hållet) är helt ok för barnfamiljer.
    Kvilletorget?? 
    Var får du allting ifrån?
  • Molson Canadian
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 16:47:04 följande:
    Det stämmer inte för fem öre. Har bott i Utby i 18 års tid och aldrig hört om det eller sett speciellt många poliser i området, och då känner jag i princip till hela området och många av de som bor där.
    Eller så stämmer det fast du inte är medveten om det. 
Svar på tråden Vart är bästa området att bo med barn i GBG?