Vart är bästa området att bo med barn i GBG?
Det beror på vad du är ute efter för typ av bostad (villa? radhus? lägenhet?), hur mycket du har råd att betala och i vilken miljö du vill bo. Nära havet (t.ex. delar av Torslanda, Långedrag, Fiskebäck,Önnered, Näset, Askim, Hovås och Billdal) och centralt (områdena runt Slottskogen, dock inte Majorna och Kungsladugård, Örgryte, Guldheden, Centrum, Linnéstaden, Vasastan) är generellt dyrast. Alla de stadsdelarna som jag räknade upp är trevliga. Vilken man väljer hänger mer på tycke, smak och plånbok. Ska det dessutom vara vacker utsikt, över havet eller hamnen eller t.ex. någon park blir det dyrare.
Västra Frölunda är postadress för både SDN Älvsborg, dit t.ex. Långedrag hör, och SDN Tynnered, dit Näset hör.
Man kan mycket väl hitta trevligt boende på Hisingen, men det gäller att välja kräset. Torslanda, speciellt Hjuvik och Hällsvik, Eriksberg, Lindholmen och vissa delar av Lundby är trevliga.
Hur många barn har ni och hur gamla är de? Det är viktigt att kolla in hur skolorna är i området. Lilla Edets kommun skulle jag undvika eftersom de tillhör de kommuner i Sverige som satsar allra minst resurser på skolan. Bland kranskommunerna skulle jag absolut vilja hålla fram Kungsbacka, en välmående kommun med bra skolor. Här finns många trevliga bostadsområden nära havet, t.ex. Särö, Kullavik, Onsala och Kungsabacka tätort. Pendeltåg går till Göteborg. Lerum är också trevligt, men ligger inåt landet. Har pendeltåg till Göteborg och bra skolor.