Låter ni er tonåring välja vilken gymnasielinje de vill?
Ja, som rubriken lyder: Låter ni er tonåring göra sitt gymnsieval efter eget tycke?
Även om ni tycker det är fel linje osv osv...
Motivera gärna
Ja, som rubriken lyder: Låter ni er tonåring göra sitt gymnsieval efter eget tycke?
Även om ni tycker det är fel linje osv osv...
Motivera gärna
Har glömt att svara på ursprungsfrågan: ja, jag låter mina barn välja som de vill. Vi har diskuterat för- och nackdelar.
Har inga barn men skulle absolut låta tonåringen välja det den vill! Jag skulle vilja fungera som bollplank och så, men han/hon ska välja efter eget intresse, vad som känns bäst för honom/henne! Hade själv blivit väldigt sur och besviken om mina föräldrar hindrat mig att gå min egen väg.. mitt liv hade isf sett helt annorlunda ut idag.
något annat vore vansinne
Självklart kommer dom få välja själva den dagen, är väl inte jag som ska gå i skolan.
Nu är det ju ett tag kvar innan mina är där, men för mig låter det ju helt galet att välja vad sitt barn ska läsa.
Ja när dotter är så stor så får hon välja själv. Kommer fråga ut henne rejält om hon väljer en väldigt "konstig" linje (tex, vill flytta 50 mil för att läsa vävteknik) så jag är säker på att hon verkligne vill gå den och tänker göra sitt bästa och inte ge upp efter 2-3 mån. Känner många som antingen gått "fel" linje eller bytt pga att de flyttade till annan stad och insåg att de inte klarade av att vara så långt från kompisar och familjen.
Båda mina barn har fått välja vilken gymnasieutbildning de velat gå. Dottern bytte program efter ett år. Så nu har hon snart gått fyra år på gymnasiet. Men det inget hon är ledsen över. Hon hamnade ju rätt tillslut. Son hittade rätt program direkt.
Jag tror inte det är bra att tvinga tonåringarna att gå ett program som de inte själva är motiverade att gå.
Svarade annat. Sonen KUNDE inte välja vilka linjer som helst utan fick välja efter de förutsättningarna han har. Dvs. han kan inte läsa typ samhäll som bara leder till att han måste plugga vidare.
Men av de linjerna som inte kräver vidareutbildning fick han välja själv.
Dottern skal välja till hösten och hon får välja det hon vill. Hon har siktet inställt på SSK och komemr att välja linje efter det.
Jag tycker de skall få välja själv, men givetvis ska man tycka till och försöka få dem att välja det som verkligen känns rätt för dem.