• Miska

    Dålig inskolning på dagis!

    Har börjat inskola dottern på dagis och är inte alls nöjd. Undrar nu hur det går till på andra ställen. Hon har tyvärr blivit sjuk i två omgångar och med julledighet och annat har gjort att hon ej blivit trygg där. Jag vill ge henne den tid hon behöver med inte personalen. Endast en av personalen verkar ha ett hjärta och tar god hand om barnen. De dåliga vill att jag går därifrån när hon mår som sämst. Jag anser att hon ska må bra. Inget barn gillar separationer men hon har varit ledsen innan det blev tal om att jag ska fara. Det gick bra först men något har hänt. Hon har börjat kissa på sig flera gånger per kväll. Frågar om vad som ska hända nästa dag om hon måste på dagis kommande dag vilket hon inte vill. Hon har även stått och gråtit på dagis utan att hon själv vet varför. Hon är 3 år. Andra barn som vi sett som är 1 1/2 år gamla inskolas på en vecka och de säger att det går så bra för dem även om vi har sett hur de har gråtit utan att ha blivit tröstade under havltimme. Detta skedde under det barnets andra v. Funderar på om jag ska ta henne därifrån för jag ville enbart att hon ska vara på dagis för att få träffa barn i grupp. Tycker ni att en inskolning går bra för ettåringar om de går och gråter? Kötid till det andra dagiset är över ett år. Är det bättre att vänta till dess trots att hon då blir ganska stor? Berätta gärna om era inskolningar och tankar kring detta.

  • Svar på tråden Dålig inskolning på dagis!
  • 6 Små Älsklingar

    Be om att få vara med ett par dagar, alltså hela dagen.
    Behöver du gå på toa så säger du det till dottern, kanske vill hon följa med eller så stannar hon kvar.

    Sedan är hon nog tryggare och du kan förklara för din dotter att du ska gå iväg en stund men att du kommer tillbaka snart, tex efter lunch eller vilan.

  • Miska

    Så har jag velat göra. Att ge henne den tiden så hon blir trygg och det går ganska bra att jag går iväg. Men hon verkar uppleva kaoset jobbigt eller då flera andra barn gråter. Vilket jag förstår.

  • funlight

    anledningen till att er dotter har en tuff inskolning är pga av hennes ålder.
    Du nämnde att hon va 3 år och det är svårare för ett äldre barn att bli inskolat på dagis då hon blivit van att vara hemma så länge med mamma/pappa.
    Det är lite olika det där med ¨åldern, ju yngre barnen är dessto bättre, ju äldre dessto svårare blir det.
    När jag skulle skola in mitt äldsta barn när han va 1,5 år så va det ett barn som va 2,5 år som skulle skolas in och det va ett helvette för henne.
    Hon trivdes inte alls, inskoningen tog lång tid, mamman fick komma flera ggr under dagarna och hämta barnet men till sist så släppte allt och det kommer det att göra även för din dotter.
    Det kommer ta lite tid men stressa inte med inskoningen. Såklart att hon kommer hata dagiset när hon är stor nog att protestera och känner sig osäker i den nya miljön.
    Det är normalt, men du som föräldrer skall inte visa din oro öppet för henne för den ser hon och känner och gör inskolningen ännu jobbigare för henne.
    Din dotter måste ha en kontaktperson som sköter just hennes inskolning, ha ett samtal med henne om att du vill att hon möter upp er och ger din dotter uppmärksamhet vid lämning så hon känner sig trygg.
    Sen så är det svårt att trösta 6 barn samtidigt, det är ungefär så många barn 1 fröken har hand om.


    Men självklart så ska barnen känna trygghet och få tröst när dom är ledsna.
    Dom gör nog ett bra jobb, det kan vara lite så att du är för orolig för  din dotter och ser "fel" som igentligen inte är fel.
    Låt din oro lugna ner sig men samtidigt så ska inskolningen gå rätt till.

  • Silversaga

    Hej!

    Jag skulle som pedagog backa i inskolningsprogramet å börja lite om från början så att du är med hela dagar. Vad har de för inskolningstyp? Är det Gunilla Nis (hur hon nu stavas) treveckors inskolning? Du kanske kan vara med mellan 9-14 på dagarna. Jag tycker det verkar som pedagogerna på förskolan inte ser till ditt barns bästa. När man som du haft otur i inskolningen då din dotter blivit sjuk så får man pröva sig fram lite för att få det som blir bäst för barnet. Man kan inte följa ett schema till punkt å pricka. Vist är det jobbigt när det drar ut på en inskolning för det kan störa den övriga verksamheten men det är sådant man får räkna med vid inskolningstider å ta med det i beräkningen det är ditt barns trygghet som man ska se till så att det blir så bra som möjligt. Sedan är det viktigt att du pratar "gott" om förskolan och utstrålar trygghet att det är bra för ditt barn för då blir hon trygg. Ett tips vid överlämnande till pedagog är att Du lämnar över hänne till pedagoge så att inte pedagogen blir "boven" som tar henne ifrån dig om  förstår.

    Lycka till!!

  • annica10

    jobbar på förskola och har haft en massa inskolningar genom åren, senast nu i januari. mer dock barn 1-1½ år gamla. för mig låter det mest som att det är dålig kommunikation mellan dig och pedagogerna? fråga dom om allt du går och undrar över, lr du kanske redan har gjort det?
    jag är ALLTID tydlig med "nya" föräldrar att de ska kunna ställa vilken fråga de vill, när de vill, de fins aldrig dumma frågor. Är jätte viktigt att ha ett så öppet "förhållande" med föräldrarna som möjligt! jätte viktigt för barnet att de känner sig trygga och att även mamma & pappa gör det.
    låter även konstigt de där med att 1½ åringarna går runt och gråter i över en halv timme när de är färdig inskolade? jag har haft flera fall, där barnet är argt och kan skrika eller gråta på grund av det, är mycket vanligt, men som pedagog måste man alltid finnas där endå men även låta barnet få vara argt,(gå runt o skrika, gråta) de är ju jätte arga att mamma lr pappa lämnat dom där, men det ska gå över snabbare och snabbare för varje dag, mycket viktigt att vara tydlig med föräldern som sagt, ingen lätt uppgift ska jag säga dej. MEN som sagt, det absolut VIKTIGASTE 'är att man har ett öppet "förhållande" med föräldrarna och att man ska kunna prata om ALLT och fråga om allt, både jag till föräldern och föräldern till mig.
    hoppas allt löser sig för dig och din dotter nu!

  • Helle333
    Miska skrev 2010-01-22 17:00:44 följande:
    Har börjat inskola dottern på dagis och är inte alls nöjd. Undrar nu hur det går till på andra ställen. Hon har tyvärr blivit sjuk i två omgångar och med julledighet och annat har gjort att hon ej blivit trygg där. Jag vill ge henne den tid hon behöver med inte personalen. Endast en av personalen verkar ha ett hjärta och tar god hand om barnen. De dåliga vill att jag går därifrån när hon mår som sämst. Jag anser att hon ska må bra. Inget barn gillar separationer men hon har varit ledsen innan det blev tal om att jag ska fara. Det gick bra först men något har hänt. Hon har börjat kissa på sig flera gånger per kväll. Frågar om vad som ska hända nästa dag om hon måste på dagis kommande dag vilket hon inte vill. Hon har även stått och gråtit på dagis utan att hon själv vet varför. Hon är 3 år. Andra barn som vi sett som är 1 1/2 år gamla inskolas på en vecka och de säger att det går så bra för dem även om vi har sett hur de har gråtit utan att ha blivit tröstade under havltimme. Detta skedde under det barnets andra v. Funderar på om jag ska ta henne därifrån för jag ville enbart att hon ska vara på dagis för att få träffa barn i grupp. Tycker ni att en inskolning går bra för ettåringar om de går och gråter? Kötid till det andra dagiset är över ett år. Är det bättre att vänta till dess trots att hon då blir ganska stor? Berätta gärna om era inskolningar och tankar kring detta.
    Er dotter kanske inte fungferar på dagis, funderat på dagmamma? Det är lugnare miljö och det är inte lika mkt barn per vuxen!!!!!!!!!!!

    Själv hade jag aldrig fungerat på dagis. Jag hade dagmamma och får jag barn ska mina barn också ha det. Jag tänker inte trycka in mina barn på dagis. För mig liknar dagis mer och mer barnförvaring med jättemånga barn på alldeles för få vuxna som inte hinner.
  • bebben Elias mamma

    Det här med att det är svårare att skola in en 3 åring tror jag inte på. Jag skolade in min son när han var 3 år och han älskade dagis från första stund. Jag försökte även skola in honom på ett annat då han var 1 år och 9 månader men då bara grät han och fick vara hemma istället. När han var 3 grät han inte en enda gång utan det verkade snarare som att han hade längtat efter att få vara med jämnåriga mer.

    Jag hade nog valt att vara med barnet och se hur där är, om hon har många jämnåriga att leka med, vad de hittar på för aktiviteter m.m. Verkade det inte bra hade jag väntat ett år till om möjligheten finns.

  • kutiom

    Jag skolade in dottern som då var nästan 3,5 år. Detta gick segt och är fortfarande inte klart - hon började i september förra året. Tycker du verkar ha haft otur med pedagogerna och röstar för att du pratar ut ordentligt med dom. Dom ska ju ha hand om ditt barn - ordentligt! - inte bara vakta litegrann så ta ditt ansvar som mamma och var med några dagar, börja om inskolningen helt enkelt och TJATA på personalen (så positivt det bara går!) dom borde vara vana vid frågor från oss föräldrar. Lycka till!

  • fruis
    bebben Elias mamma skrev 2010-02-14 09:57:43 följande:
    Det här med att det är svårare att skola in en 3 åring tror jag inte på. Jag skolade in min son när han var 3 år och han älskade dagis från första stund. Jag försökte även skola in honom på ett annat då han var 1 år och 9 månader men då bara grät han och fick vara hemma istället. När han var 3 grät han inte en enda gång utan det verkade snarare som att han hade längtat efter att få vara med jämnåriga mer.Jag hade nog valt att vara med barnet och se hur där är, om hon har många jämnåriga att leka med, vad de hittar på för aktiviteter m.m. Verkade det inte bra hade jag väntat ett år till om möjligheten finns.
    Jag tror också att det är individuellt. När jag skolade in en treåring var det löjligt enkelt och vi var med i typ två timmar, resterande 9 dagar lämnade jag och satt sedan hemma tillgänglig ifall det skulle bli några problem. Lätt som en plätt.
  • Tyche82

    Har du möjlighet att vara hemma ett år till, tills ni kan få plats på den andra förskolan?


    Vi skolade in vår son när han var nästan 3,5 år. Det gick hur lätt som helst. Två minuter tog det kanske, i runda slängar.
    Han längtade och ville vara med jämnåriga och pedagogerna (utom en) var helt fantastiska och underbara!
    Han har ALDRIG gråtit på förskolan, om han inte gjort sig illa alltså.
    Lillasyster började redan som 2,5åring. Det tog lite längre tid, ungefär 3 dagar, innan hon var helt varm i kläderna. (inte samma avdelning som storebror, men ”hans” pedagog hade bytt avdelning och blev ”hennes” pedagog det underlättade säkert).
    Hon längtade massor, inspirerad av brorsans tid på förskolan. Hon ville aldrig gå hem och alltid dit{#lang_emotions_laughing} Det resulterade i att hon fick börja tidigt.
    Hon har aldrig gråtit på förskolan, om hon inte gjort sig illa.
    Båda barnen stormtrivs. Det jag vill säga är att jag tror att barn är väldigt bra på att säga vad som är rätt eller fel. Det låter inte som ditt barn mår bra över förskolesituationen. Om pedagogerna inte vill backa och ta det i ditt barns tempo skulle jag se mig om efter andra alternativ.
    Att ett litet barn gråter en halvtimme utan att bli tröstad får det att ringa varningsklockor hos mig.
    Kan säga att vi tänkte skola in vår son när han var 2,5 år men det gick inte alls. Det var fruktansvärt. Vi försökte i tio veckor men han sista 3 veckorna var han ledsen hela tiden och så fort förskolan kom på tal grät han{#lang_emotions_frown}
    Vi valde att avbryta inskolningen.
    älskar
  • Miska

    Oj, jag har inte varit inne här på FL på länge. Har haft mycket en tid. vad roligt att så många har svarat. För er som undrar så håller jag fortfarande på att inskola henne. Hon blev rejält förkyld och sen blev det tvärnit. Hon blev helt förtvivlad av att vara där. Så vi kom överens om att jag skulle komma och hälsa på en tim per dag och tre dar i v. Tills hon börjar gilla att vara där.
    En av förskollärarna är underbar och vi har en bra dialog. De två andra som oftast är där drönar runt och har helt fel sätt för min dotter. En av dem försöker att dra iväg min dotter i armen från mig. Vilket har resulterat i ren panik hos henne. Efter det så la vi om till en tim per dag. samma person sa att min dotter antagligen sökte uppmärksamhet nu då jag lämnade henne en kort stund. detta hade hon gjort genom att säga att hon hade grus i munnen. Vilket är mest troligt. Hon lekte i sanden då jag gick.
    En ny 1 åring har börjat och hon gör som de andra nya. Hon gråter oavbrutet i minst en timme då jag är där. Henne går de dock och bär på el styr i vagn. Men hallå är det inte bättre ge inskolningen i det läget mer tid? 

Svar på tråden Dålig inskolning på dagis!