Inlägg från: Gravid2010 |Visa alla inlägg
  • Gravid2010

Abort

colera skrev 2010-01-22 18:23:54 följande:
    Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet. Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.
    Jag skulle vilja veta vad du menar med alla lägen oavsett anledning? Om mamman riskerar att dö vid en ev fullgången graviditet.. Ska hon då riskera sitt liv istället för embryots?
  • Gravid2010
    colera skrev 2010-01-22 19:37:39 följande:
    jag hade gjort det iaf. Så, ja det tycker jag.
    Jo men då dödar du ju en vuxen människa? En levande sådan.. Om du inte förstår skillnaden i moral och lag när det gäller en (utanför livmodern) levande människa och en samling celler i livmodern.. så... Då är du lika illa som de som aborterar.

Du bara "tror" att du är en bättre människa för att du har såna starka åsikter om något.
  • Gravid2010
    colera skrev 2010-01-22 19:47:04 följande:
    Nu förstår jag inte vad du menar, men jag anser att de som gjort abort har mördat en annan människa. Ja, det gö jag. Hur gör det mig till en ehmsk människa?
    Du blir gravid.. planerat. Under graviditeten får du reda på att du aldrig kan gå graviditeten ut, för om du gör det så kommer du att dö, men barnet kan klara sig.

Frågan är.. hur gör du då?

En bekant till mig var med om detta... Abortera och starta behandling, eller föd och dö.

Vad gör du?
  • Gravid2010
    colera skrev 2010-01-22 19:48:59 följande:
    Ett barn har känsel från ca v 12. "Barnets första reaktion på beröring är att dra sig undan. Om man gör ett fostervattenprov i vecka 12-13 och råkar beröra fostrets arm så rycker det bort den snabbt. Det är ett tecken på att inte enbart känseln är utvecklad utan även att reflexerna är det. Signalen på beröring går till ryggmärgen som direkt sänder signaler till armens muskler att dra armen bort från beröringen. "
    Jo men det betyder inte att de har en hjärna nog att förstå. Sen kan ju även jag anse att man faktiskt kan göra abort tidigare än så, om man har någorlunda koll.
  • Gravid2010
    colera skrev 2010-01-22 19:50:01 följande:
    Hade jag vart i den situationen hade jag behållt barnet.
    bullshit. man står sig själv närmast. Isf är du VÄLDIGT ovanlig, för de flesta vill faktiskt mest av allt och främst av allt överleva.
  • Gravid2010
    colera skrev 2010-01-22 19:56:53 följande:
    18år, har inga barn. Men vill mer än något annat ha barn. Och denna tråden startades inte för att dömma folk, utan för att jag vile se om det fanns folk som tycker som jag.  Alla "dömer" mig, jag har rätt att förklara vad jag tycker. Och ajg förstår inte hur min ålder och antalet barn ska göra någon skillnad i vad jag tycker?
    med ålder följer något som kallas mognad.. (och erfarenhet, förförståelse, kunskap, empati osv osv.)
  • Gravid2010
    BlommyNess12 skrev 2010-01-22 19:53:51 följande:
    Fast om du blir medvetslös under graviditeten och kommer in på sjukhuset och det bara går att rädda antingen dig eller barnet, så räddar LÄKARNA AUTOMATISKT mamman. Även om manär i v.42
    Just för att barnet inte har den rättigheten ens i v42.. Kan jag iofs känna att det är lite galet..

En gravid mamma vart knivhuggen i magen och hennes son fick ett stort ärr över hela sin mage,, men han får ingen ersättning för att han inte var född än... Tycker kanske den gränsen bör gå vid v23 lr nåt näör man brukar kunna rädda barn som föds.
  • Gravid2010
    colera skrev 2010-01-22 20:00:51 följande:
    Så du menar att bara för jag inte är så gammal och itne ha barn så har jag ingen rätt att tycka att abort är fel?! Det låter ju helt crazy! Vad hade det gjort för skillnad om jag skrev att jag var 32 och hade 4 barn?
    Näe du har rätt att "tycka" precis vad du vill. men jag får mer förståelse över hur du kan tänka som du gör just nu.. och tror att du kommer att ändra dina åsikter och fasta ståndpunkter ett par till ggr i livet. Dina åsikter är inte stenhårt fasta än.. du är inte ens vuxen än! Om du inte förstår att människor förändras och utvecklas genom åren så finns det inte så mycket mer att skriva.. ( och detta baserar jag på vetenskapliga fakta, inte bara på eget "tyckande".)
  • Gravid2010
    colera skrev 2010-01-22 20:07:09 följande:
    Jag är helt säker på att jag aldrig kommer göra en abort, och jag kommer inte heller tycka att det ska vara lagligt.Det är jag heeeeelt säker på!
    Om aborter inte skulle vara lagliga lr inte.. har ingen som helst betydelse för antalaet aborter i ett samhälle. Då åker de desperata iväg och gör det någon annanstans lr hemma i en skitig säng. Med risk för att dö själva.. jag vet inte om jag tycker den utvecklingen är något att sträva efter?!

Det är just såna här kommentarer från dig som gör att jag förstått redan från början hur ung du är.. Hur lite förstålse du har för saker och tings skeenden i samhället och bland de individer som lever där.
    ¨
    Som någon skrev tidigare.. Allt är inte svart lr vitt. Det finns inte en enda fråga som det går att svara entydigt på. Om man tror det så är man blåögd.
  • Gravid2010
    colera skrev 2010-01-22 20:20:04 följande:
    så jag har inte rätt att tycka som ajg vill bara för att jag är 18 år?  jag kommer aldrig ändra min syn på abort! ALDRIG. Det är jag säker på. Jag har haft sex i ca 5 år och jag har aldrig blivit gravid oplanerat, så det är inte så svårt att skydda sig mot en graviditet. och jag skulle då aldrig göra abort om jag hade blivit det, inte ens för 5 år sen. Jag har också fått missfall och det var något av det värsta som hänt mig. Men jag förstår inte vad varken mitt sexliv har med detta att göra, itne heller vad resten av det du skriver har med något att göra.
    "så det är inte så svårt att skydda sig mot en graviditet."

Så alla är som du? Du kanske inte kan bli med barn? Vissa blir med barn jättelätt fastän de använder prev.medel och andra kan inte alls..

Som sagt.. världen är inte svart lr vit.
  • Gravid2010
    colera skrev 2010-01-22 20:23:34 följande:
    Jag kan bli med barn, då jag blivit det? Och de flesta aborter görs pga slarv med preventiv medel.
    Ja bara den kommentaren skvallrar lite om hur lite du kan om dessa saker...

de flesta kan faktiskt bli med barn..frågan är bara om man sedan får behålla fostret i livmodern.. Däri ligger det svåra.. celler kan vara dåliga.. äggen kan vara gamla och av dålig kvalité mm..
  • Gravid2010
    colera skrev 2010-01-22 20:23:34 följande:
    Jag kan bli med barn, då jag blivit det? Och de flesta aborter görs pga slarv med preventiv medel.
    Om de flesta aborter nu enligt dig görs pga slarv.. Varför inte gå den vägen istället? Det man ska jobba på är väl snarare att få människor som inte är villiga att ta en graviditet då för tillfället av nåt skäl, att verkligen verkligen försöka skydda sig. Och på det sättet minska antalet aborter? 

Det känns som det mest humana sättet för alla parter.  
  • Gravid2010
    nollåtta skrev 2010-01-22 20:31:54 följande:
    Humanist, tillåt mig storskratta. En abortmotståndare som kallar sig humanist, stor komik.
  • Gravid2010
    Fru U skrev 2010-01-22 20:33:01 följande:
    Jag kan ärligt säga att om mina föräldrar haft en kristallkula som talat om för dem hur sjuk jag skulle bli så hade jag hoppats att de haft hjärta att döda  mig så att jag ens sluppit födas!!
    Om jag varit hund så hade det varit avlingsförbud på mina föräldrar....
  • Gravid2010
    Mariohn skrev 2010-01-22 20:54:35 följande:
    Du är alltså helt säker på att en våldtäkt av din dotter är helt omöjlig och du säger därmed att alla föräldrar till våldtagna barn får skylla sig själva och bär ansvar för våldtäkten. Jag ber från botten av mitt hjärta att du aldrig får barn medan du har den inställningen. Det är helt enkelt inte ok. 
    Tycker att dessa åsikter påminner mycket om ex talibanernas åsikter.. våldtagna blir stenade och bär ansvaret för våldtäkten. Hur man än vänder och vrider på det så är det kvinnan som bli lidande osv.. usch.
  • Gravid2010
    dagalie FZ skrev 2010-01-22 20:57:16 följande:
    Jag läste det i tidningen i höstas! då socialstyrelsen skulle förbjuda aborter pga av kön.
    JO men... självklart! men hur ska de bevisa att det är av just den anledningen???? Tror du att man i framtiden måste komma med en förklaring för det man valt att göra?
  • Gravid2010
    Fru U skrev 2010-01-22 20:58:00 följande:
    dagalie, jag har försökt få barn i 10 år men det har inte med andras graviditeter att göra öht!
    Bra att du skrev detta... Många lägger in så mycket egna känslor i detta ämne,, men precis som du skriver så är ju mitt liv mitt och andras kan vara annorlunda.

TS:

Jag vet idag efter att jag fått barn att jag skulle ha svårt för att göra abort.. svårare än förut. Just för att jag vet vilken gåva det är att kunna få denna individ in i sitt liv.. men det är jag det! det betyder ju inte att jag måste pådyvla och försöka bestämma över alla andra genom att säga att det borde bli olagligt med aborter mm.. det är att gå för långt och tro att man vet allt om alla. Jag lever inte ditt el deras liv. Alltså är detta ett högst individuellt val som inte skall skötas av ex lagar.
  • Gravid2010
    colera skrev 2010-01-22 21:15:15 följande:
    Det är ju inte det jag är ute efter, att bestämma över andras liv. men JAG tycker att aborter borde förbjudas, jag äe helt emot det och jag startade inte tråden av den anledningen, läs igen det jag skrev, jag ville se hur många som är emot abort, och varför de är det.
    Om du fundamentalt tycker att aborter borde förbjudas enligt lag.. så vill du (som medlem i samhället som "hittat på lagen") bestämma över andra individers liv och leverne.

Det är vi alla som är medlemmar i ett samhälle som tillsammans kommer med förslag på vilka lagar som passar oss just här.. lagar görs inte av någon gud som sitter högt över oss och bestämmer över oss..

Vill du att aborter ska bli olagliga så kan du jobba för att få igenom ett sånt lagförslag.
  • Gravid2010

p-dator är 96% tror jag.

Men som med alla prev medel så gäller det att de passar en personligen och att man sköter det rätt!

Svar på tråden Abort