• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Koloraturell

Jag är för fri abort, men gränsen för i vilken vecka man får göra det ska sänkas. Nu kan man göra abort för sent, det är jag emot. Största killen är född i vecka 23, och lika stora barn aborteras... Det får mig ärligt talat att må illa, att veta att hjärtat kämpar för att överleva medan man drar ut barnet ur mamman...

Jag vill att alla barn ska få födas, och helst att alla barn ska vara önskade också. Men jag känner att även om man nu inte vill ha ett barn, fel tidpunkt eller liknande så får man föda det ändå, förutsatt att man inte blir mer eller mindre sinnessjuk av det, och sedan finns det alltid en lösning, tex adoption.

Jag är för den fria kvinnans rätt till abort, men emot alla former av aborter som preventivmedel (och jo, jag har träffar MÅNGA som använder aborter så, så visst existerar det!) Jag är emot att fostret, hur litet det än är, ska uppleva skräcken att aborteras. Låter överdrivet jag vet, men googla hur fostret mår efter och under en abort så mår ni nog inte så bra heller.

Men som sagt, abort kan vara det enda rätta vid vissa omständigheter.

• viseversa

Okej så du tycker abort är fel även om tex..

*en kvinna blir våldtagen i en park och blir gravid!?
    *en pappa gör sin dotter gravid? 
    *Eller en bror gör sin syster gravid?
    *en 13 åring blir våldtagen av en pedofil och blir gravid?
    *Barnet kommer aldrig överleva utanför livmodern pga av olika anledningar?
    *Svåra missbildningar på barnet?
    Förklara gärna för mig varför du tycker abort är fel i såna situationer!?
  • MammaLillfis

Alternativet abort måste få finnas anser jag då man kan bli gravid på så många olika sätt som ovanstående också skrivit. Ska man tvingas genomgå en graviditet och en förlossning samt att bli förälder om man verkligen inte vill eller kanske klarar av detta ? Jag anser inte att abort ska användas som preventivmedel och inte heller att man ska få göra det alltför långt in i graviditeten, men alternativet att göra abort måste finnas.

• viseversa

Ts? Du får gärna svara på min fråga om varför du inte tycker abort är okej ens om det gäller anledningarna jag har rabblat upp?

• colera
    viseversa skrev 2010-01-22 18:34:01 följande:
    Okej så du tycker abort är fel även om tex.. *en kvinna blir våldtagen i en park och blir gravid!? *en pappa gör sin dotter gravid?  *Eller en bror gör sin syster gravid? *en 13 åring blir våldtagen av en pedofil och blir gravid? *Barnet kommer aldrig överleva utanför livmodern pga av olika anledningar? *Svåra missbildningar på barnet? Förklara gärna för mig varför du tycker abort är fel i såna situationer!?
    Ett barn som blir till av att kvinnan blir våldtagen är lika mycket värt som ett barn som var planerat, det är också en mäönniska. Och en kvinna som blir väldtagen har möjligheten till akut p-piller t.ex.
    Jag tycker att alla barn som blir till har rätten att födas, oavsett vad !

Och det är inte många barn som blir till av t.ex våldtäkt, incest mm . Men om det händer så tycker jag att det barnet ska ha en lika stor chans som alla andra!
  • colera
    viseversa skrev 2010-01-22 18:43:44 följande:
    Ts? Du får gärna svara på min fråga om varför du inte tycker abort är okej ens om det gäller anledningarna jag har rabblat upp?
    colera skrev 2010-01-22 18:45:41 följande:
    Första gången jag skriver här, vet ej riktigt hur det funkar sorry, men försöker. Tror jag lyuckades skricka ngt
  • Mandragora
    colera skrev 2010-01-22 18:23:54 följande:
    Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Jag är för fri abort. Precis som det fungerar i dag.

Och ja. Jag tycker att du är dum i huvudet som är emot abort till hundra procent.
    Berätta varför du är emot abort.
    shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • siamusen
    Koloraturell skrev 2010-01-22 18:32:36 följande:
    Jag är för fri abort, men gränsen för i vilken vecka man får göra det ska sänkas. Nu kan man göra abort för sent, det är jag emot. Största killen är född i vecka 23, och lika stora barn aborteras... Det får mig ärligt talat att må illa, att veta att hjärtat kämpar för att överleva medan man drar ut barnet ur mamman...   Jag vill att alla barn ska få födas, och helst att alla barn ska vara önskade också. Men jag känner att även om man nu inte vill ha ett barn, fel tidpunkt eller liknande så får man föda det ändå, förutsatt att man inte blir mer eller mindre sinnessjuk av det, och sedan finns det alltid en lösning, tex adoption.   Jag är för den fria kvinnans rätt till abort, men emot alla former av aborter som preventivmedel (och jo, jag har träffar MÅNGA som använder aborter så, så visst existerar det!) Jag är emot att fostret, hur litet det än är, ska uppleva skräcken att aborteras. Låter överdrivet jag vet, men googla hur fostret mår efter och under en abort så mår ni nog inte så bra heller.   Men som sagt, abort kan vara det enda rätta vid vissa omständigheter.    
    Foster aborteras inte i V. 23 i sverige. Foster kânner och tänker inte heller nagot om aborten och mår inte alls då den delen av hjärnan inte ens är utvecklad sa tidigt i graviditeten.

Jag är för fri abort till ungefär dne vecka vi har nu. Skulle det visa sig att man skulle kunna rädda barn ofta i samma vecka skulle jag ändra asikt.
  • colera
    Mandragora skrev 2010-01-22 18:47:08 följande:
    Jag är för fri abort. Precis som det fungerar i dag.Och ja. Jag tycker att du är dum i huvudet som är emot abort till hundra procent. Berätta varför du är emot abort.
    för att det är helt sinnessjukt att abort ens finns (tycker jag ) Det är ett litet barn, en människa som dör. Och abort är lagligt fram till v 21+6 (tror jag ej säker) Och då är ju barnet stort! Usch , nej jag är emot det för att jag tycker att alla barn som blir till har rätt att födas.
  • siamusen
    colera skrev 2010-01-22 18:50:50 följande:
    för att det är helt sinnessjukt att abort ens finns (tycker jag ) Det är ett litet barn, en människa som dör. Och abort är lagligt fram till v 21+6 (tror jag ej säker) Och då är ju barnet stort! Usch , nej jag är emot det för att jag tycker att alla barn som blir till har rätt att födas.
    Fri abort till v. 17+6? Med socialstyrelsens begivande till 21+6 men då rör det sig om speciella situationer.
Svar på tråden Abort