• Fidelis ad urnam

Hur studera bäst inför Högskoleprovet?

Jag ska göra högskoleprovet i april, har gjort det en gång tidigare för fem år sedan och fick det sugiga resultatet 0,7, vill gärna ha högre denna gång och tänkte därför studera inför provet.
    Hur studerar jag på bästa sätt?
    Några bra tips från er som har studerat inför Högskoleprovet?

Ni som anser att man inte ska eller kan studera inför Högskoleprovet kan hålla era åsikter för er själva då de är helt irrelevanta för denna tråd.

• Svar på tråden Hur studera bäst inför Högskoleprovet?
  • Amazina

Min erfarenhet är att man får bättre och bättre för var gång man skriver det... En stor anledning till det är att man lär sig taktiken. Med andra ord, tanka hem så många prov du kan och gör ett i veckan! Lär dig läsa olika former av tabeller, lär dig de enklaste matematiska formlerna, när du kollar på film så lyssna på engelskan och läs inte den svenska texten. Läs engelska texter.
    På provet är understrykningspenna A OCH O!! Kladda på dina papper! Ringa in de frågor du inte kan lösa på rimlig tid, stryk över de frågor du är toksäker på, gå vidare och gå tillbaka till  de inringade och de utan markering när du är klar.

• Fidelis ad urnam
    Amazina skrev 2010-01-22 20:44:18 följande:
    Min erfarenhet är att man får bättre och bättre för var gång man skriver det... En stor anledning till det är att man lär sig taktiken. Med andra ord, tanka hem så många prov du kan och gör ett i veckan! Lär dig läsa olika former av tabeller, lär dig de enklaste matematiska formlerna, när du kollar på film så lyssna på engelskan och läs inte den svenska texten. Läs engelska texter. På provet är understrykningspenna A OCH O!! Kladda på dina papper! Ringa in de frågor du inte kan lösa på rimlig tid, stryk över de frågor du är toksäker på, gå vidare och gå tillbaka till  de inringade och de utan markering när du är klar.
    tack för bra tips
  • meningenmedlivet

tanka hem gamla högskoleprov + facit och fram med stoppuret! de liknar varandra väldigt mycket från år till år. börja med att läsa igenom lugnt och se hur de olika delarna är uppbyggda och sedan kan du börja göra dem som "riktiga" prov. tror att det finns kurser också "inför högskoleprovet" typ. en eller två dagar.

• Amazina

OCH Gå upp ganska tidigt på provdagen så hjärnan hinner vakna. Tag med småsnarr med och utan snabba kolhydrater. Använd de söta grejerna enbart i nödfall för att undvika dippen. Ät lätt och fettsnålt på lunchen. Gå på toa INNAN. Jag minns ej om det var fri placering, men en vanlig taktik för mig på viktiga prov är att sätta sig antingen längst fram eller längst bak samt vid sidan så störs man minst av grannarna.
    Lycka till!!

• Fungus

Bästa rådet jag fick var att träna på så många gamla prov som möjligt. På så sätt får du en rutin på själva provformen. Sedan hjälpte mitt korsordslösande mig mkt med ordförståelsen... Skulle också föreslå att du läser böcker på engelska. Det hjälper både för engelskadelen och ordförståelsen, då man kan gissa sig till en del svenska ord om man kan sin engelska. Lycka till!

• meningenmedlivet

och ta med en klocka till salen, ofta saknas det och då kan vaktens "5 minuter kvar" komma som en otäck chock ... hoppa över det du inte kan, försök lösa det om du har tid kvar efter att du har svarat på det du kan, annars gissa bara vilt det är bättre än att lämna blankt.

• Friterad

Jag skrev i höstas och fick 1,9. Fick alla rätt på LÄS och ett fel på ENG och där är mitt tips att hela tiden sammanfatta det du läst - lägg in ett referat i skallen så att texten komprimeras och får mening. Vem skriver? I vilket syfte? Markera med överstrykningspenna vartefter du läser.

I övrigt håller jag med om att det är bra att öva på gamla prov. Sitt inte och gnag på de uppgifter du inte greppar, utan fortsätt till nästa och gå tillbaka om tid finns. När det kommer till ORD är det en bra idé att stryka över de alternativ du inte tror på. Finns det några som verkar helt orimliga? Bättre att chansa mellan två än mellan fem.

Till matematiken tipsar jag om att repetera lite grunder. Det är inte meningen att du ska lösa uppgifterna, utan vad som räknas är dina kunskaper om vad som behövs för att lösa en uppgift. Du ska inte fråga dig själv: Vad är lösningen på den här uppgiften?, utan frågan är: Räcker den här informationen för att lösa den här typen av tal/uppgift?

Vad DTK beträffar är det lätt att få slarvfel. Läs noga - Står det 5 mm eller 50 mm i tabellen? Jag fick själv två riktigt onödiga slarvfel på DTKn och det kostade mig 2,0.

• lindalake

www.edulab.se/demoochbroschyrer.php Interaktiva prov, skitbra!

www.studera.nu/studera/340.html Gamla prov

www.ordprov.se/ ex. spela ordkaos

www.hogskoleporten.se/ Den här boken köpte jag på blocket, skitbra! men jag kompletterar med mattebok för att fördjupa mig i vissa ämnen

www.provtips.com/index.html Här finns mängder med bra tips!

Det är detta jag sitter med. Har aldrig gjort ett prov innan och är fast besluten att få ett bra resultat (vilket då är minst 1,5 iaf).

Jag har inte hunnit göra så många gamla prov än, men de ORD jag gjort så har jag skrivit upp de ord jag hade fel på och de ord som är lite svårare men som jag fick rätt på (ev. gissat). Jag är rätt bra på ord så även ENG och LÄS. För mig är det NOG och särskilt DTK som är svårt. Men helt klart, att jag läst i högskoleprovboken och fått matten repeterad gör enorm skillnad. Har pluggat lite men ändå förbättrat mig. Så det känns skönt.

På ENG så har jag svårt för den uppgiften där man ska fylla i saknat ord, så den tänker jag göra sist så jag fixar de andra först...

Ett tips är att skriva ord på ett papper och ha på toan så kan man utnyttja tiden där lite bättre

Försöker pytsa in lite tid här och där när barnen somnat på kvällen, men det är svårt med en 4 månaders som inte somnar lika tidigt som sonen

• lindalake

Har du tänkt att läsa nåt? och vilket resultat siktar du på?

Jag vill komma in på sjuksköterskeprogrammet

• Fidelis ad urnam
    lindalake skrev 2010-01-23 23:08:46 följande:
    Har du tänkt att läsa nåt? och vilket resultat siktar du på? Jag vill komma in på sjuksköterskeprogrammet
    Jag vill komma in på personal och arbetslivsprogrammet eller beteendevetenskapliga programmet.
  • Smulan No1

Har samma tanke här, men tänkte inte göra högskoleprovet, för jag var in och kolla och det såg ju jättesvårt ut :-/

Hoppas du hittar nån bra lösning!

Himla massa barn
  • lindalake

oki. det känns som högskoleprovet är ett måste numera, om man nu inte hade MVG som medel i betyg många som pluggar för att de blivit uppsagda pga "finanskrisen" *pekar på mig själv*

Smulan No1: fast det är ju det de inte är. Jag provade att göra ett prov på nätet för några år sen och fattade ingenting, skitsvårt! men nu när jag läst i Högskoleprovboken och gjort några gamla test (det är då man märker vad man har svårt för), så förstår jag hur det är uppbyggt. och det är faktiskt inte så svårt. kolla intagningsstatistiken, har du inte det som krävs så gör provet. och som du märker, det går att plugga till det

• Smulan No1

En fråga, vart tankar man hem proven ifrån nånstans?

Himla massa barn
  • Ord blind

Jag repeterade matte A, läste in matte B hemma själv och köpte "ordhäftet"
    http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9789121196984 och pluggade in de orden som står där. Alla fastnade givetvis inte men väldigt många. Sedan satte jag mig och tränade på gamla prov. Innan jag pluggade in ordhäftet hade jag 28 på orddelen, efter (sista provet av två) hade jag 36, vilkket resulterade i ett betydligt bättre snittresultat och jag kom in på mitt program mycket tack vare det.

Lycka till!! 

Condemnant qui non intelligent
  • Smulan No1

Tack för tipsen, ska köpa den boken. Är inne på ordprov, och det är lite blandat resultat..

Himla massa barn
  • fhkj

Jag har "Så får du full pott på högskoleprovet" (allmänt om högskoleprovet med flera bra tips) och "Högskoleprovsboken 7000 utvalda ord" (den bästa "ordlistan" till högskoleprovet som jag stött på) och tycker båda är superbra. Köpte dem bägge på Adlibris.

• sweky9

Ursäkta trådkapning Oskyldig

Dessa böcker var till stor hjälp när jag gjorde högskoleprovet senast: ?https://1miljonboktips.se/boktips/basta-bockerna-infor-hogskoleprovet/
    Tycker speciellt att övningsboken var grym då den gav mig något konkret att träna på.
    Hoppas att kunna skriva högskoleprovet i år igen, förhoppningsvis med bättre resultat än 1,2. Vill verkligen in på min drömutbildning på GU! :)
Svar på tråden Hur studera bäst inför Högskoleprovet?