Inlägg från: Friterad |Visa alla inlägg
  • Friterad

Hur studera bäst inför Högskoleprovet?

Jag skrev i höstas och fick 1,9. Fick alla rätt på LÄS och ett fel på ENG och där är mitt tips att hela tiden sammanfatta det du läst - lägg in ett referat i skallen så att texten komprimeras och får mening. Vem skriver? I vilket syfte? Markera med överstrykningspenna vartefter du läser.

I övrigt håller jag med om att det är bra att öva på gamla prov. Sitt inte och gnag på de uppgifter du inte greppar, utan fortsätt till nästa och gå tillbaka om tid finns. När det kommer till ORD är det en bra idé att stryka över de alternativ du inte tror på. Finns det några som verkar helt orimliga? Bättre att chansa mellan två än mellan fem.

Till matematiken tipsar jag om att repetera lite grunder. Det är inte meningen att du ska lösa uppgifterna, utan vad som räknas är dina kunskaper om vad som behövs för att lösa en uppgift. Du ska inte fråga dig själv: Vad är lösningen på den här uppgiften?, utan frågan är: Räcker den här informationen för att lösa den här typen av tal/uppgift?

Vad DTK beträffar är det lätt att få slarvfel. Läs noga - Står det 5 mm eller 50 mm i tabellen? Jag fick själv två riktigt onödiga slarvfel på DTKn och det kostade mig 2,0.

Svar på tråden Hur studera bäst inför Högskoleprovet?