• Åsa

Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?

Min närmaste Lidl-butik ligger på fina gatan och det präglar förstås vilka som handlar där. Jag gör det sällan då jag inte har en naturlig väg förbi och de helt saknar mjölkfritt sortiment. Men de har överraskat positivt när jag varit inne, med rättvisemärkt te etc. Givetvis lär kundkretsen se annorlunda ut i förorter och landsortshålor. Sedan drar väl deras "tyska" sortiment till sig lite extra folk från Central- och östeuropa som gillar de varorna; en bekant österrikiska tar sig gärna dit särskilt.

Vad gäller priser ligger de väl under Coop Nära men så när som på lockvaror ofta högre än ex den relativt centralt liggande Ica Maxi.

• Åsa
    MDM skrev 2010-01-23 19:53:15 följande:
    Jag har vänner som jobbat på både lidel och ÖB även på andra lågpriskedjor. Ni som handlar där borde skämmas. Det finns inget som talar för personalen på "sådana" ställen. De har det faktiskt riktigt dåligt och behandlas illa.Peronal på tex ICA har det MYCKET bättre. Ni som handlar på lågpriskedjor får det ni betalar för (visst är det billigt och folk har ett jobb att gå till) att personalen behandlas som skit och ses som utbytbara. Ingen som hellst uppskattning eller höre lön för att  man gör bättre ifrån sig. Varför skall handlarna behöva betala mer när facket har förhandlat en maxlön (när du har jobbat i tre år inom handels har du nåt maxlönen) Men eftersom det fortfarande finns folk som bara bryr sig om sig själva och vill handla så billigt som möjligt, gör det möjligt för dessa kedjor att aldrig behöva ändra på sig..Så svar på din fråga: det är "fantastiska" människor som handlar på sådana ställen  
    Jag avstod från att handla på Lidl när de motarbetade fackanslutning hos anställda o liknande, när de precis började etablera sig i Sverige. Det är något konkret. Men att avstå från att handla för att chefen inte visar uppskattning och de har låg avtalsenlig lön? Tycker du det är kundens ansvar att hålla reda på hur det ser ut i varje enskild butik och ta ansvar för? Jag vet inte hur expediterna på HM har det heller i så fall. Hade en kusin som vikade i en "boutique" och det var ingen höjdare på det stället. Och lönemässigt vet jag inte så få med flerårig högskoleubildning som har lön i närheten av Handels avtal. ÖB-anställda ska kanske bojkotta sin lokala biblioteksfilial på samma premisser?
  • Åsa

OT men varför heter det City Gross när det inte finns några affärer(?) i större orter?

• Åsa

Toujours blöjor är helt OK men inte så extremt billiga, runt 80 spänn här (priserna varierar ju med butik liksom med andra kedjor). Maxi och Willys här säljer Libero och Pampers för 105 kr och Ica har Huggies, som jag tycker är helt ok, för ca 80 och ofta på extrapris för 60.

Överlag är inte prisskillnaderna så där väldigt stora där jag bor (Gbg). Kanske annorlunda på orter med mindre prispress. Sådant jag köper är ofta billigare på mitt närmaste Ica Maxi än vad det är på Willys och båda de två är ofta billigare än Netto och Lidl, beroende givetvis på vad man ska köpa. Hemköp har till stor del samma varor som Willys fast dyrare. Alla finns också lätt tillgängliga i eller på kort kollektivavstånd från centrala stan. Coop går jag sällan till; en bra bit dyrare än övriga på vad jag köper. ÖB har ofta billigt tvättmedel etc men oftast bara parfymerat så jag inte vill ha det och chips etc som jag sällan köper i sådana mängder att det lönar sig att ta sig dit för den skull. ÖB:s "vanliga" sortiment hittar man ofta billigare på annat håll.
    Lockerbjudanden som är bra kommer förstås i alla butiker, men jag utgår från att det är det ordinarie utbudet vi diskuterar.

• Åsa
    Barnsemester skrev 2010-01-24 19:58:10 följande:
    Huggies är ju världelösa jämfört med lidls blöjor de kostar 98 kr här och lidls kostar 75 kr
    Jag köpte Huggies för 59 spänn idag. Och jag tycker som sagt de är ok båda två. I motsats till Coops som inte funkade alls för oss och är dyrare än Pampers och Libero.
Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?