• Andreas tjej

Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?

Jag bara undrar.

• Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?
  • Virriga Vera
    Freddan skrev 2010-01-25 09:18:52 följande:
    De som handlar på Lidl, är sådana utan några större krav på kvalitet på råvarorna.
     Det är väl att förenkla det hela lite. Lidl har en del som vida överstiger kvalitén i de flesta svenska vanliga matvarubutikerna. De har även en del som har sämre kvalité, precis som i de flesta svenska matvarubutiker.

Det som dessa trådar visar är en sorts snobberi att enbart svensk mat har kvalité, allt som inte kan hittas på ICA är suspekt och därmed av dålig kvalité.
  • Ts Mamma

JAG!

Jag handlar på Lidl om jag har vägarna förbi, va fan jag brukar inte prata med shampot, tvålen eller toapappret så jag skiter helt och hållet i vart det kommer ifrån!

På ÖB handlar jag rätt ofta, som hästägare är det kanon med tanke på att de har många nödvändigheter till 70% av priset i en hästsportaffär, är jag där i det ärendet så köper jag annat jag behöver där oxå. Dessutom är ÖB kanon när man har en tjej som springer på två kalas varje helg, där får hon mer för pengarna än i en leksaksaffär.

Varför skulle det vara fel att handla på Lidl eller ÖB??

Jag kan däremot säga att köt köper jag närproducerat från vår lanthandel, men det är till största delen för att få ha kvar den handeln här ute landet för jag pratar heller inte med min mat...

• Freddan
    Virriga Vera skrev 2010-01-25 09:26:15 följande:
     Det är väl att förenkla det hela lite. Lidl har en del som vida överstiger kvalitén i de flesta svenska vanliga matvarubutikerna. De har även en del som har sämre kvalité, precis som i de flesta svenska matvarubutiker. Det som dessa trådar visar är en sorts snobberi att enbart svensk mat har kvalité, allt som inte kan hittas på ICA är suspekt och därmed av dålig kvalité.
    Att råvarorna är svenska är aboslut inget signum för god kvalitet. Varumärket ICA borgar inte heller för att maten skulle vara av extra bra kvalitet. För mig är Hemköp en ypperlig kedja där jag hittar den bästa kvaliteten. Men även de har har givetvis råvaror som är underkända i mina ögon. Jag är definitivt en matsnobb. För mig är en god och vällagad middag dagens höjdpunkt. Lidl som butik är allt annat än inspirerande att handla i.
  • gutegirl
    Freddan skrev 2010-01-25 09:18:52 följande:
    De som handlar på Lidl, är sådana utan några större krav på kvalitet på råvarorna.
    Hellre en tysk bratwurst med 95% köttinnehåll än en svensk falukorv gjord på bindväv och stärkelse.

Vari ligger skillnaden i att köpa franska ostar på en saluhall eller en tysk korv på Lidl? Det är importerat i båda fallen, det är bra kvalitet på båda produkterna fast de inte är köpta på Ica eller tillverkade i sverige. Varför har så många fått för sig att bara svenska produkter är bra?

En fråga bara; om ni reser utomlands, packar ni med er svensk mat i väskan då?
    Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • Freddan
    gutegirl skrev 2010-01-25 09:38:15 följande:
    Hellre en tysk bratwurst med 95% köttinnehåll än en svensk falukorv gjord på bindväv och stärkelse.
    Där ger jag dig helt rätt. Svensktillverkad korv är den värska skit jag vet. Få saker är så avskyvärda som svensk korv.
  • Virriga Vera
    Freddan skrev 2010-01-25 09:38:12 följande:
    Att råvarorna är svenska är aboslut inget signum för god kvalitet. Varumärket ICA borgar inte heller för att maten skulle vara av extra bra kvalitet. För mig är Hemköp en ypperlig kedja där jag hittar den bästa kvaliteten. Men även de har har givetvis råvaror som är underkända i mina ögon. Jag är definitivt en matsnobb. För mig är en god och vällagad middag dagens höjdpunkt. Lidl som butik är allt annat än inspirerande att handla i.
    Din sista mening kan jag hålla med om, den är inte inspirerande ett dugg. Men det bryr jag mig inte om när jag kan hitta helt ok mat till helt ok priser. En del av köttpålägget har högre kötthalt än det du hittar i vanliga matbutiken. En del av korven är också den med högre köttmängd. Glassen är godare än den jag hittar i vanliga mataffären. Smöret märker jag ingen skillnad på annat än priset. Deras Tonicwater är helt jämförbar med Schweppes och till ett bra mycket billigare pris. De har kryddor i kryddkvarnar som är billiga och smaka som alla de andra jag köpt.

De har ofta "utländska" varor till kampanjpris, oliver, olivoljor m.m.

Grönsakerna är ofta mycket billigare.

Nu handlar jag varken var eller varannan dag på Lidl, högst någongång i månaden. Men då handlar jag det jag vet håller en bra kvalité och är billigare där.
  • gimatah

Nu förstår jag verkligen grejen med Lidls snobb reklam hahaha det stämmer ju verkligen. Vet man inte att det är från Lidl så går det alldeles utmärkt att äta det enligt många.

Dessutom så har Euroshopper oftast exakt samma innehålls deklaration som icas alltså det är samma sak bara att man får betala några kr mer för att den heter ICA istället för Euroshopper det ni.

• HellviHumle
    gutegirl skrev 2010-01-25 09:38:15 följande:
    Hellre en tysk bratwurst med 95% köttinnehåll än en svensk falukorv gjord på bindväv och stärkelse. Vari ligger skillnaden i att köpa franska ostar på en saluhall eller en tysk korv på Lidl? Det är importerat i båda fallen, det är bra kvalitet på båda produkterna fast de inte är köpta på Ica eller tillverkade i sverige. Varför har så många fått för sig att bara svenska produkter är bra? En fråga bara; om ni reser utomlands, packar ni med er svensk mat i väskan då?
    När det gäller just Falukorv så måste den följa receptet. Däremot finns det korvar med liknande namn (Lantfalu, lättfalu osv) som har egna recept. Där kan det säkert finnas ett och annat med sämre kvalitet.
  • gutegirl
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-25 08:26:53 följande:
    jaha dom hade visst Tyskt vetemjöl, jo troligt att jag skulle köpa det och stödja sydeuropieska bönder, och ekologiskt, jorråsåatt....
    Sist jag köpte mjöl på Lidl så kom det från Ramlösa kvarn och det är väl ändå ett svenskt märke med svenskt spannmål, eller är jag helt ute och cyklar?
    Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • gimatah
    gutegirl skrev 2010-01-25 10:17:33 följande:
    Sist jag köpte mjöl på Lidl så kom det från Ramlösa kvarn och det är väl ändå ett svenskt märke med svenskt spannmål, eller är jag helt ute och cyklar?
    Nej inte du men ngn annan för jag köpte och från Ramlösa kvarn på Lidl, men dom kanske har fler sorter who knows.
Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?