• Vilda Tiger

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

Välkommen!

bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

• Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Eddoo
    Frankofilen skrev 2011-09-23 11:29:06 följande:
    Jag ammade min yngsta son i två år eftersom han har en konstaterad ökad risk för diabetes (Teddystudien). De rekommenderade amning i två år.  
    Tillmatningen påverkar inte detta och den lilla mjölk man har inledningsvis får ju barnet också dricka. De gav henne först min och sedan fyllde de på med Nan.

Helamningen tar ju lite tid att få igång, men idag var jag och vägde min lilla och hon har gått upp 100 gram sedan i onsdags kväll då de vägde henne senast. Det går snabbt när det väl rinner till. 

Ge din egen, hur lite det än är i början och sedan behövs ju inget annat när det kommer igång, om det nu gör det. Jag är så bortskämd med enkel amning så jag tar det kanske för givet. Fy på mig!

Alla ammar vi så gott det går. Men även små mängder bröstmjölk är bättre än ingen alls.

Skål

Nja, det är väl ingen som riktigt vet om/hur tillmatningen i början kan tänkas påverka. Det är inte rädsla att amningen inte ska komma igång som gör att jag inte vill att barnet ska tillmatas. Det är just att jag inte vill att min nyfödda ska få ersättning om det inte är nödvändigt, just för att jag är orolig för hur det kan påverka immunförsvaret.

Även jag fick igång amningen bra sist, och helammade i 6 månader och delammade tills mitt barn var 2 år och 3 månader. Jag undrade mest om det fanns en ovillkorlig tillmatningsrutin när mamman har diabetes, oavsett hennes och barnets blodsocker. Tyckte nämligen att min BM sade något om en gräns på 2,6. Men det är väl ingen mening med att oroa sig för det.Och vem vet, det kanske rentav kan vara nyttigt med lite ersättning i början? Amningens längd måste ju rimligen ha jättemycket större betydelse, hur som helst.

Om man har problem med amningen och vill amma så finns det ofta hjälp att få. Amningshjälpen är t ex en jättebra organisation, såvitt jag förstår.

• Eddoo
    Nikki GBG skrev 2011-09-23 09:39:26 följande:
    fick alla här lägre blodsocker redan i v 3-4 i graviditeten?? är på bim -3 men har samma blodsockervärden som annars så jag undrar om det finns chans till plus ändå.. eller om alla märker ngn förändring innan plus??
    tacksam för alla svar {#emotions_dlg.flower}
    Nej då! Jag har överhuvudtaget inte fått lägre blodsocker i början av någon av mina graviditeter. Jag behöver alltid mer insulin under andra halvan av menscykeln, efter ägglossningen alltså. När jag har varít gravid har blodsockret förblivit högt istället för att sjunka som det brukar när mensen kommer. Sedan har jag fått sänka doserna kring vecka 10.

Trodde länge att jag var helt unik, men råkade faktiskt hitta en vetenskaplig artikel i våras som beskrev samma mönster, så det verkar kunna variera.
  • Eddoo
    IEmelieI skrev 2011-09-23 11:22:24 följande:

jag har fått jätteproblem med min diabets läkare.

jag har under 6 dagar haft 3 blodsocker värden under 4,0 och resterande ligger mellan de och det högsta har jag på 10,5.

frukost tar jag ca 6 enheter av humalog lunch/middag ligger mellan 6-8 och kvällsmat runt 6. Men på grund av mina 3 värden under 4,0 så säger min läkare nu att jag MAX skall ta 4 enheter till mina måltider. Vilket jag tycker låter helt stört.

Ska jag lyssna på henne eller skita i det?!

Jag skulle verkligen skita i det. Målsättningen är ju att man ska ligga på eller nära normala blodsockernivåer, och du ligger ju ofta på 10? Jag hade höjt doserna om jag var du. Definitivt inte sänkt dem i alla fall! Jag har blodsocker under 4 varenda dag, och tycker att det är bra. Ingen läkare har sagt något annat. När jag har testat friska kompisar osv av nyfikenhet har flera legat mellan 3 och 4. Jag har fått lära mig 3.0 som nedre gräns (jag ligger hyfsat ofta lite under, också, men det är väl inget att sträva efter, även om jag inte heller ser det som någon katastrof).
  • Nikki GBG
    Eddoo skrev 2011-09-23 12:55:45 följande:
    Nej då! Jag har överhuvudtaget inte fått lägre blodsocker i början av någon av mina graviditeter. Jag behöver alltid mer insulin under andra halvan av menscykeln, efter ägglossningen alltså. När jag har varít gravid har blodsockret förblivit högt istället för att sjunka som det brukar när mensen kommer. Sedan har jag fått sänka doserna kring vecka 10.

Trodde länge att jag var helt unik, men råkade faktiskt hitta en vetenskaplig artikel i våras som beskrev samma mönster, så det verkar kunna variera.
    undrar om det kan variera på samma person från graviditet till graviditet..?
    för jag har plussat förut och då var blodsockret lågt innan bim men då slutade det tyvärr i missfall..
  • IEmelieI
    Eddoo skrev 2011-09-23 13:02:06 följande:
    Jag skulle verkligen skita i det. Målsättningen är ju att man ska ligga på eller nära normala blodsockernivåer, och du ligger ju ofta på 10? Jag hade höjt doserna om jag var du. Definitivt inte sänkt dem i alla fall! Jag har blodsocker under 4 varenda dag, och tycker att det är bra. Ingen läkare har sagt något annat. När jag har testat friska kompisar osv av nyfikenhet har flera legat mellan 3 och 4. Jag har fått lära mig 3.0 som nedre gräns (jag ligger hyfsat ofta lite under, också, men det är väl inget att sträva efter, även om jag inte heller ser det som någon katastrof).
    för 5 veckor sen när jag vardär så sa hon första gången att jag max skulle ta 4 enheter vid måltid. och jag ifråga satte det här. Men hon mena bara på att vi ska försöka få bort värderna som är under 4,0. Jag tyckte att det var skit och sen så fick jag att jag skulle skicka in alla värden under en vecka. Och då bestämmde jag mig för att även skriva vad jag åt och hur mycket insulin jag tog. Vilket jag trodde skulle få henne att ändra sig. Eftersom jag kan ta 8 enheter till middag och sen ligga högt efter det. Så jag ringde upp henne och hon säger att jag ska ta max 4 fortfarande fast än jag har bevisat att jag inte bara kan ta 4 enheter.

Och även när jag är där. men kanske 3 veckors mellanrum. så baserar hon allt på hur jag har lågit unger en av dessa 3 veckor vilket jag tycker är skit konstigt. eller har jag fel?!

• Ulliz82
    IEmelieI skrev 2011-09-23 11:22:24 följande:

jag har fått jätteproblem med min diabets läkare.

jag har under 6 dagar haft 3 blodsocker värden under 4,0 och resterande ligger mellan de och det högsta har jag på 10,5.

frukost tar jag ca 6 enheter av humalog lunch/middag ligger mellan 6-8 och kvällsmat runt 6. Men på grund av mina 3 värden under 4,0 så säger min läkare nu att jag MAX skall ta 4 enheter till mina måltider. Vilket jag tycker låter helt stört.

Ska jag lyssna på henne eller skita i det?!

Instämmer med Eddoo...det är ju faktiskt DU som vet bäst hur din kropp fungerar. Testa att höja och se vad som händer, gör inget drastiskt utan ändra lite i taget. Tror det är den bästa metoden.
    Inte fel att prata med ngn dietist också, det gjorde jag i början av graviditeten. Kan vara nyttigt att få bolla lite idéer med ngn, det är lätt att man kör på med samma mat hela tiden.
    Hoppas att det löser sig för dig!
  • trollet83

Usch i em känns allt lite hopplöst!Ibland blir man bara lite less på allt men mest på att jag tycker man kämpar så med blodsockervärdena o så fick jag svar på Hba1c idag på posten, det förra i augusti låg på 54 o nu hade det endast gått ned till 52 förstår inte vad jag gör för fel!Kan det släpa efter lite tro?Får försöka bättra sig ännu mer men har ju känningar stup i kvarten känns det som!

• trollet83
    Nikki GBG skrev 2011-09-23 09:39:26 följande:
    fick alla här lägre blodsocker redan i v 3-4 i graviditeten?? är på bim -3 men har samma blodsockervärden som annars så jag undrar om det finns chans till plus ändå.. eller om alla märker ngn förändring innan plus??
    tacksam för alla svar {#emotions_dlg.flower}
    Nej, om man ska räkna Hba1c så har mitt gått ned sakta från i våras..tycker det går så segt men jag blev iaf gravid ändå men det är ju inte jättehögt men strävar efter bättre..
    Lycka till!
  • trollet83

Vår bebis är iaf beräknad till i början av april 2012..så har också ett bra tag kvar!

• Nikki GBG
    trollet83 skrev 2011-09-23 18:57:54 följande:
    Nej, om man ska räkna Hba1c så har mitt gått ned sakta från i våras..tycker det går så segt men jag blev iaf gravid ändå men det är ju inte jättehögt men strävar efter bättre..
    Lycka till!
    okaj.. ja menade mer om lågt blodsocker dagligen var ett tecken på att man blivit gravid... typ blodsocker under 3..
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare