Frankofilen skrev 2011-09-23 11:29:06 följande:
Jag ammade min yngsta son i två år eftersom han har en konstaterad ökad risk för diabetes (Teddystudien). De rekommenderade amning i två år.
Tillmatningen påverkar inte detta och den lilla mjölk man har inledningsvis får ju barnet också dricka. De gav henne först min och sedan fyllde de på med Nan.
Helamningen tar ju lite tid att få igång, men idag var jag och vägde min lilla och hon har gått upp 100 gram sedan i onsdags kväll då de vägde henne senast. Det går snabbt när det väl rinner till.
Ge din egen, hur lite det än är i början och sedan behövs ju inget annat när det kommer igång, om det nu gör det. Jag är så bortskämd med enkel amning så jag tar det kanske för givet. Fy på mig!
Alla ammar vi så gott det går. Men även små mängder bröstmjölk är bättre än ingen alls.
Nja, det är väl ingen som riktigt vet om/hur tillmatningen i början kan tänkas påverka. Det är inte rädsla att amningen inte ska komma igång som gör att jag inte vill att barnet ska tillmatas. Det är just att jag inte vill att min nyfödda ska få ersättning om det inte är nödvändigt, just för att jag är orolig för hur det kan påverka immunförsvaret.
Även jag fick igång amningen bra sist, och helammade i 6 månader och delammade tills mitt barn var 2 år och 3 månader. Jag undrade mest om det fanns en ovillkorlig tillmatningsrutin när mamman har diabetes, oavsett hennes och barnets blodsocker. Tyckte nämligen att min BM sade något om en gräns på 2,6. Men det är väl ingen mening med att oroa sig för det.Och vem vet, det kanske rentav kan vara nyttigt med lite ersättning i början? Amningens längd måste ju rimligen ha jättemycket större betydelse, hur som helst.
Om man har problem med amningen och vill amma så finns det ofta hjälp att få. Amningshjälpen är t ex en jättebra organisation, såvitt jag förstår.