• Anonym (undrande)

Kan dom tvinga oss?

Vi bor i en villa som vi köpte när den var nybyggd.
    Nu har det bildats en samfällighetsförening här och dom vill att vi ska betala in deras avgift.
    Vi har aldrig skrivit på att vi godkänner en sådan förening och inte han som byggde huset heller.
    Alla andra som byggd har gjort detta.
    Anledningen till att vi inte vill vara med i denna är för att föreningen påstår att pengarna ska gå till sophämtning,snöskottning o underhåll av gatlyktor.
    Vi betalar varje år vår egen avgift för sophämtning till SRV varje år, det kostar ca 2800:- Och vi har snöskottning genom kommunen pga särskilda behov.

Vad kan föreningen göra om vi inte vill betalar in avgiften?
    Eftersom vi aldrig skrivit på papper om detta. Vi var väldigt noga med att fråga när vi köpte huset så vi inte missuppfattade något, o det fanns absolut inga sådana uppgifter.

Kan dom tvinga oss?

• Svar på tråden Kan dom tvinga oss?
  • The Black Lady

Betalar ni även till kommunen ang gatlyktorna då? Och snöskottningen... handlar det inte även om snöskottning på "allmänna" platser som även ni vistas på?

Förstår inte varför ni inte ska vara med i något som alla era grannar är med i??

• Waldo
    The Black Lady skrev 2010-01-23 10:41:14 följande:
    Betalar ni även till kommunen ang gatlyktorna då? Och snöskottningen... handlar det inte även om snöskottning på "allmänna" platser som även ni vistas på?Förstår inte varför ni inte ska vara med i något som alla era grannar är med i??
    Jag betalar till kommunens gatlyktor och jag bor i lägenhet.
    Det gör vi alla genom skatten

Eller missförstod jag hur du tänkte?
  • The Black Lady
    Waldo skrev 2010-01-23 10:44:32 följande:
    Jag betalar till kommunens gatlyktor och jag bor i lägenhet.Det gör vi alla genom skattenEller missförstod jag hur du tänkte?
    Det fungerar annorunda i ett villaområde.....
  • Waldo

Nej det gör det absolut inte. Alla villaområden har inte samfällighetsföreningar och dom betalar inte något extra för snöskottning, lampor osv Det är kommunal skötsel

• The Black Lady
    Waldo skrev 2010-01-23 10:49:04 följande:
    Nej det gör det absolut inte. Alla villaområden har inte samfällighetsföreningar och dom betalar inte något extra för snöskottning, lampor osv Det är kommunal skötsel
    Nej, inte i alla, men i många.. bland annat där jag har bott och även i det område som TS bor i..... Och jag tycker det är en självklarhet att vara med i föreningen!
  • Waldo
    The Black Lady skrev 2010-01-23 10:51:55 följande:
    Nej, inte i alla, men i många.. bland annat där jag har bott och även i det område som TS bor i..... Och jag tycker det är en självklarhet att vara med i föreningen!
    Ok förstår vad du menar, men håller inte med
    Skulle vilja påstå att majoriteten av villaområden inte har samfällighetsföreningar.

Sedan tycker jag det är väldigt viktigt att veta vad en förening ska jobba för om man ska gå med.
    Vad ska dom verka för, vad är det pengarna ska gå till, hur ska dom förvaltas osv
  • snapdragon

kan inte se hur det skulle kunna vara ett tvång att vara med, jag hade aldrig i livet gått med på det, hur ska de kunna tvinga en?

• Anonym (bonnhåla)

Här där jag bor så har vi samfällighet som gör det som kommunen står för i vanliga fall.
    Anledningen är att vi bor utanför detaljplanerat område, och det ställer till det ibland.
    Tror nog ni bör gå med för grannsämjansskull.

• snapdragon
    The Black Lady skrev 2010-01-23 10:41:14 följande:
    Förstår inte varför ni inte ska vara med i något som alla era grannar är med i??
    jag förstår inte varför man skulle gå med på något man inte vill, bara för att andra gjort det?
  • Themis

Men om ni säger upp ert eget sopavtal kan väl inte skillnaden bli så astronomisk? Hur mycket pengar handlar det om?

Svar på tråden Kan dom tvinga oss?