• Anonym (undrande)

Kan dom tvinga oss?

Vi bor i en villa som vi köpte när den var nybyggd.
    Nu har det bildats en samfällighetsförening här och dom vill att vi ska betala in deras avgift.
    Vi har aldrig skrivit på att vi godkänner en sådan förening och inte han som byggde huset heller.
    Alla andra som byggd har gjort detta.
    Anledningen till att vi inte vill vara med i denna är för att föreningen påstår att pengarna ska gå till sophämtning,snöskottning o underhåll av gatlyktor.
    Vi betalar varje år vår egen avgift för sophämtning till SRV varje år, det kostar ca 2800:- Och vi har snöskottning genom kommunen pga särskilda behov.

Vad kan föreningen göra om vi inte vill betalar in avgiften?
    Eftersom vi aldrig skrivit på papper om detta. Vi var väldigt noga med att fråga när vi köpte huset så vi inte missuppfattade något, o det fanns absolut inga sådana uppgifter.

Kan dom tvinga oss?

• Svar på tråden Kan dom tvinga oss?
  • Anonym (undrande)

Som sagt det fanns ingen samfällighet när vi köpte huset. Vi har bott här i två år nu och den bildades i september 2009. Alltså förra året. 1,5 år efter att vi köpte huset!

• Killarnas morsa
    Waldo skrev 2010-01-24 00:45:07 följande:
    För du kan inte ta betalt för något som som en person varken vill ha eller har beställt.Har du inget underlag för kravet, har du heller ingen möjlighet att kräva in det.Det är som ta betalt för en bil som någon inte har köpt
    Man kan inte välja om man vill ha en väg? I så fall får den grannen som inte betalar hålla sig ifrån vägen, eller hur?
    Det är samfälligheten som betalar snöröjning, ytbeläggning på vägen, dikesgrävning och allt som har med vägen att göra.

Det är ingen av mina grannar som flyger till sin fastighet och aldrig har leveranser hem eller sophämtning eller annat. Man kan inte bo här utan att nyttja vägen, alltså är det inte valbart.
  • Killarnas morsa
    Anonym (lantmätaren) skrev 2010-01-24 00:49:42 följande:
    Ring eller besök lantmäteriet www.lantmateriet.se och kolla om er fastighet är med i samfällighetsföreningen. Ni borde också kunna kolla med samfälligheten vad som står i stadgar och lantmäteribeslut om vilka fastigheter som skall ingå i samfälligheten och vilket andelstal fastigheten har. Bor ni i en större kommun kan det finnas kommunal lantmäterimyndighet. (alla kommuner finns på webben, www.stockholm.se www.goteborg.se osv.)Är fastigheten med i samfälligheten så är ni i princip tvingade att betala. Det ni kan göra är att be och få avgiften jämkad på årsmötet. Det är olyckligt när vissa fastigheter kommer i kläm och både behöver betala för kommunal service och sedan delvis en gång till för samma service från en samfällighet. Bor ni på en fastighet vars utfartsväg förvaltas av en samfällighet så skall ni vara med. Ni, eller rättare sagt er fastighet har nytta av vägen, gatlyktor, snöröjning osv.Ibland går vissa samfälligheter utanför de beslutade ramarna och sätter igång att organisera lite allt möjligt, fester t.ex.
    Tack!
  • Waldo
    Killarnas morsa skrev 2010-01-24 00:52:33 följande:
    Man kan inte välja om man vill ha en väg? I så fall får den grannen som inte betalar hålla sig ifrån vägen, eller hur?Det är samfälligheten som betalar snöröjning, ytbeläggning på vägen, dikesgrävning och allt som har med vägen att göra.Det är ingen av mina grannar som flyger till sin fastighet och aldrig har leveranser hem eller sophämtning eller annat. Man kan inte bo här utan att nyttja vägen, alltså är det inte valbart.
    Jovisst, jag förstår vad du menar.

Men i detta fallet har man ju inte skapat en samhällighet för att sörja för logistiken till boende i området.
    Man ju skapat detta flera år i efterhand

Så därför tillbaka till min ursprungstanke;
    För att godkänna detta hade jag velat veta vad pengarna gick till, hur ska pengarna förvaltas osv
  • Anonym (undrande)

Killarnas morsa:

Du är ju bara ute efter att skapa en debatt.
    Och det var inte det jag ville med tråden. Jag ville ha råd. Så om du inte har några vettiga råd att tillföra tråden tycker jag att du kan lämna den!

Denna tråd handlar inte om huruvida du har rätt eller inte. Vill du ha en sådan får du skapa en egen.

• Killarnas morsa
    Anonym (undrande) skrev 2010-01-24 01:39:27 följande:
    Killarnas morsa: Du är ju bara ute efter att skapa en debatt.Och det var inte det jag ville med tråden. Jag ville ha råd. Så om du inte har några vettiga råd att tillföra tråden tycker jag att du kan lämna den!Denna tråd handlar inte om huruvida du har rätt eller inte. Vill du ha en sådan får du skapa en egen.
    Nej, absolut inte! Jag vill att du ska få svar på frågan i TS men du ville tydligen ha råd som föll dig i smaken..

Mitt råd är att prata med grannarna som utgör samfälligheten och försök att komma överens. Det är du som ska bo där, inte jag!

Frågan i TS löd "Kan dom tvinga oss?" och ja, jag är ganska säker på att de kan det.
    Anledningen till att jag tror att det är så, är för att vi var i samma sits förra året.
    Vi fick en samfällighet som vi inte valt, inte initierat, och var tvungna att betala.

Precis som lantmätaren skrev i sitt inlägg #40.

Jag trodde att du ville ha svar, snarare än råd. That's it!
  • Lille Gris

Lagen om förvaltning av samfälligheter
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/19731150.htm

När man bildar en samfällighet ska det gå till så här:
    - Någon/några i området kallar till ett möte där man röstar om saken. Majoritetsbeslutet gäller.
    - Man ansöker om en förrättning hos lantmäteriet/kommunen för att bilda samfälligheten.
    - Lantmäteriet kallar alla som omfattas av samfällighetens område till en förrättning, där deltagarna återigen röstar för eller emot.
    - Lantmätaren har några veckors handläggningstid innan beslutet att samfälligheten ska bildas bokförs. Brev skickas ut att mötet tog beslutet, och under tiden tills ärendet avslutas kan de som omfattas av samfälligheten komma in med överklagande om de inte vill att den ska bildas.
    - När beslutet är taget bildas därefter en samfällighetsförening som ska driva samfälligheten, man utser en styrelse och skriver grundstadgar.

Om alla kallelser har gjorts på rätt sätt och den förre ägaren både har skitit i att gå dit och rösta, inte skickat ett ombud och inte heller överklagat beslutet så är ni så illa tvungna att gå med. Huruvida man kan kräva er på pengar, skicka Kronofogden mm beror på vad som står i föreningens stadgar. Dessa kan ni be lantmäteriet om, om ni inte vet vilka som ingår i föreningens styrelse. Finns det däremot ingen lagligt förrättad samfällighet, förening, styrelse, stadgar så kan de inte kräva er på något.

• Anonym (undrande)

Lille Gris:

Som sagt så finns det ingen annan ägare än vi. Vi har aldrig blivit kallade till några möten utan bara fått protokoll från sammanträden i brevlådan.

• Lille Gris
    Anonym (undrande) skrev 2010-01-24 09:37:32 följande:
    Lille Gris: Som sagt så finns det ingen annan ägare än vi. Vi har aldrig blivit kallade till några möten utan bara fått protokoll från sammanträden i brevlådan.
    Nej, men den förre ägaren ägde väl fastigheten när beslutet om att bilda samfälligheten togs? Om han inte röstade och inte protesterade så anses hans=fastighetens röst som förbrukad. Eller han kanske gjorde det, men majoritetsbeslutet ändå blev att den skulle bildas så bildas den. Då måste den fastighet som nyttjar det som samfälligheten ska sköta betala för det. Medlemsskapet i föreningen ligger på fastigheten och inte personerna som äger den, så köper man en fastighet som redan ingår så ska man inte godkänna något, det ingår s a s.

Däremot borde ni ju förstås ha informerats om det när ni tog över fastigheten, om det var så att processen var igång redan då. Det borde väl kunna falla under någon klausul om "undanhållande av information" i så fall, prata med mäklaren om ni kan kräva någon ersättning från förre ägaren.

Så frågan är: När blev samfälligheten förrättad av lantmätaren? Vad står det i de protokoll ni har fått, har det stått något om överklagandetid mm? Vad exakt står det att samfälligheten ska göra? Kan ni bevisa att ni inte kommer nyttja av någon del av det? Försök begära utträde i så fall. Men i värsta fall måste det då göras en ny förrättning för att konstatera att ni inte ska ingå, och den kostnaden måste i så fall ni stå för.
  • Anonym (Tvingad)
    Anonym (lantmätaren) skrev 2010-01-24 00:49:42 följande:
    Är fastigheten med i samfälligheten så är ni i princip tvingade att betala. Det ni kan göra är att be och få avgiften jämkad på årsmötet.

Det är olyckligt när vissa fastigheter kommer i kläm och både behöver betala för kommunal service och sedan delvis en gång till för samma service från en samfällighet.

Bor ni på en fastighet vars utfartsväg förvaltas av en samfällighet så skall ni vara med. Ni, eller rättare sagt er fastighet har nytta av vägen, gatlyktor, snöröjning osv.

Ibland går vissa samfälligheter utanför de beslutade ramarna och sätter igång att organisera lite allt möjligt, fester t.ex.
    Precis som det står i texten här så är man tvungen att betala om det finns en samfällighet.

Om du varit med på mötena eller ej. Majoritetsbeslut gäller. Oavsett om det inte var så när ni köpte huset. En samfällighet kan bildas efter 25 år om majoriteten vill det.
  • enAnnan
    The Black Lady skrev 2010-01-23 10:45:09 följande:
    Det fungerar annorunda i ett villaområde.....
    Inte i vårt område iaf!
    Vi hade en samfällighet för en tv antenn, inget annat. Den dog när kabeltv drogs in.
  • karet
    Lille Gris skrev 2010-01-24 11:41:09 följande:
    Nej, men den förre ägaren ägde väl fastigheten när beslutet om att bilda samfälligheten togs? Om han inte röstade och inte protesterade så anses hans=fastighetens röst som förbrukad. Eller han kanske gjorde det, men majoritetsbeslutet ändå blev att den skulle bildas så bildas den. Då måste den fastighet som nyttjar det som samfälligheten ska sköta betala för det. Medlemsskapet i föreningen ligger på fastigheten och inte personerna som äger den, så köper man en fastighet som redan ingår så ska man inte godkänna något, det ingår s a s.Däremot borde ni ju förstås ha informerats om det när ni tog över fastigheten, om det var så att processen var igång redan då. Det borde väl kunna falla under någon klausul om "undanhållande av information" i så fall, prata med mäklaren om ni kan kräva någon ersättning från förre ägaren.Så frågan är: När blev samfälligheten förrättad av lantmätaren? Vad står det i de protokoll ni har fått, har det stått något om överklagandetid mm? Vad exakt står det att samfälligheten ska göra? Kan ni bevisa att ni inte kommer nyttja av någon del av det? Försök begära utträde i så fall. Men i värsta fall måste det då göras en ny förrättning för att konstatera att ni inte ska ingå, och den kostnaden måste i så fall ni stå för.
    Du verkar inte ha läst igenom tråden riktigt.

TS är den första ägaren av fastigheten, de köpte den ny. De har bott där i några år, samfälligheten startade förra året.
  • Lille Gris
    karet skrev 2010-01-24 23:18:45 följande:
    Du verkar inte ha läst igenom tråden riktigt. TS är den första ägaren av fastigheten, de köpte den ny. De har bott där i några år, samfälligheten startade förra året.
    I TS står det "han som byggde huset", vilket jag läser som att det fanns en annan ägare då det byggdes, men som sålde ganska direkt efter färdigställandet. Om "han som byggde" = byggfirma så är det ju inte så konstigt att inte "han" skrev på några samfällighetspapper för det hade inte "han" med att göra.

Ibland är detta med att bilda samföllighet en långdragen process. Beslutet kan ha tagits innan de flyttade dit, bara att den inte fick laga kraft förrän förra året.
    Hur som helst så borde informationen ha gått fram på något sätt. Om inte den som sålde informerade om att det var en samfällighet på gång så är det säkert möjligt att begära ersättning för detta därifrån. Om det fanns kontrakt på att TS ägde tomten då processen drog igång och inte kallelser till möten på lantmäteriet har gjorts på rätt sätt kan samfälligheten ogiltigförklaras och göras om, till en viss kostnad förstås.

Det intressanta är vad som står i pappren. TS, har ni verkligen läst igenom alla kontrakt och protokoll om detta? Kan ni ha missat att det var en kallelse till möte på något av dessa papper? Eller är det ingen "riktig" samfällighet som är förrättad av lantmäteriet, är det bara en samling grannar som har "bestämt" något? Är det det sista, bara något som grannarna har kokat ihop, har ni ingen skyldighet att betala något.
  • Anonym (D)

Nämen, nu måste jag vara lite korkad för jag fattar inte varför ni ska betala dubbelt? Ni betalar väl antingen en avgift till samfälligheten eller en avgift till kommunen för motsvarande tjänster? Blir det dyrare för er att betala avgiften än vad ni betalar till kommunen nu, är det därför ni inte vill vara med? 

Vi tillhör en samfällighet där vi betalar 1500 kr per månad för vatten, fjärrvärme, sophämtning, snöskottning, yttre underhåll (32 radhus fördelat på 4 längor). Vi tycker att det är jätteskönt att allt sånt sköts per automatik. En gång om året är det stämma/årsmöte och strax innan dess får vi ett papper hem där all ekonomi redovisas så vi vet precis var pengarna går.

Svar på tråden Kan dom tvinga oss?