• Anonym

ridkläder i stor storlek,,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-23 11:18
    posta lite för fort där... Är extremt missnöjd med min kropp.. väger alldeles för mycke o vill gå ner i vikt! Har nu fått möjligheten att ta hand om en häst, bra träning tänkte jag! Problemet jag har nu är att jag inte hittar ridbyxor i min storlek.. hittar bara upp till 44 i affärer och 46 på nätet... finns det inte större?

• Svar på tråden ridkläder i stor storlek,,
  • Anonym

Jag förstår dig! Jag har 38 på vanliga kläder och är väldigt kort, borde väl ha 34 med tanke på längd. Men på ridkläder har jag 42! Byxor alltså. Helt sjukt att de görs så små. Vet tyvärr inte, surfa runt eller fråga i nån ridsportbutik.

• Anonym
    Anonym (mkm) skrev 2010-01-23 19:51:09 följande:
    Ta inte illa upp nu men hoppas den häst du ska rida är ordentligt viktbärande.Vi har en maxvikt på ridskolan på 90 kg på ardenner/nordsvensk men tycker det ibland är för mkt för ovana ryttare.Gå ner i vikt först och rid sen så skonas hästen.
    Nu vet ju inte du hur mycke jag väger så de kan jag tycka är en lite korkad kommentar faktiskt!
    För övrigt är det en ordentligt viktbärande häst.. Ägaren har många många många års erfarenhet så hon vet nog vad hon gör...
  • Anonym

bor tyvärr inte i stockholm....

Men får man inte himla mycke skav av jeans? Det har alltid jag fått höra...

• Anonym

Vad är det för korkade kommentarer om att en hät inte klarar 80 kg fett men muskler går bra!!? 

• Anonym
    Dr Mupp skrev 2010-01-30 13:19:31 följande:
    det har med kroppskontroll att göra. 80 kg som skumpar runt och 80 kg som sitter still i sadeln gör stor skillnad.  Och kroppskontrollen är bättre med muskler än fett.
    Men sätter man en 80 kg tung bodybuilder som inte kan rida på en hästrygg hjälper nog inte musklerna mycket. Det det handlar om är väl att man kan rida och har kontroll på sin kropp i just den aktiviteten, bara för att man har muskler på kroppen betyder det inte att man är bra på alla muskelkrävande aktiviteter. Man är bra på det man tränar på helt enkelt, oavsett mycket eller lite muskler.
  • Anonym
    Anonym (åh...) skrev 2010-01-30 13:28:33 följande:
    Näe, ni hästmänniskor är så otroligt pjåskiga med era hästar. Det ska vara hundra täcken och man får inte väga över 50kg. En häst som blir svettig håller på att dö och om ni bara visste hur mycket era hästar klarar egentligen, bara de är i god kondition.
    Bara för att hästen klarar det betyder det väl inte att det är en god idé och moraliskt rätt?
  • Anonym
    Anonym (åh...) skrev 2010-01-30 13:28:33 följande:
    Men kära nån! Här har ni en riktigt hemsk ryttare på 110kg som rider på en liten välbyggd häst som är i full tävlingskondition. Jag lovar, det KÄNNS om de inte orkar! Vi gör inga avancerade saker utan är mest ute i skogen dock i alla gångarter. Och TS har väl inte skrivit nånstans att hon ska rida hårda dressyr eller hoppass, tror ni på allvar att en häst inte orkar gå lite i skogen med en överviktig ryttare? Motionen runtomkring i stallet ger MASSOR av förbränning, och det är jättebra att TS har hittat något som känns kul! Om ägaren lånar ut hästen så vet ägaren med största sannolikhet vad den pysslar med. Ni har inte sett alla fullvuxna män som rider? Westernryttare som är lååånga som oftast har små men välbyggda hästar. Islandshästar med välvuxna karlar på ryggen. Hur många gånger har ni sett en häst som håller på att gå av på mitten pga en tung ryttare? Näe, ni hästmänniskor är så otroligt pjåskiga med era hästar. Det ska vara hundra täcken och man får inte väga över 50kg. En häst som blir svettig håller på att dö och om ni bara visste hur mycket era hästar klarar egentligen, bara de är i god kondition.
    Exakt!
  • Anonym

Tack för alla vettiga svar jag fått... Anade inte att det skulle bli sån diskution när jag skrev frågan...
    Som någon sa.. jag ska inte direkt ut o hoppträna eller dressyrträna.. o det är så mycket runt om som tar på kroppen.. inte bara ridning..
    Ännu en gång, tack till dom som svarat på min fråga!

• Anonym

jag undrar vilken hästras ni tycker är mest lämpad för överviktiga?
    ska man satsa på en stor tung arbetshäst eller räcker en fjording? de ska ju vara starka

• Anonym
    Anonym (åh...) skrev 2011-05-24 14:51:52 följande:
    Det viktiga är hur hästen är byggd, en häst som är kvadratiskt byggd har lättare för att bära upp både sig själv och en ryttare. En häst som däremot har väldigt lång rygg är inte lika viktbärande.

Själv kan jag rida på min lilla kallblodstravare (som folk som inte vet bättre brukar kalla för nordsvensk travare... ) när jag väger runt 115kg, men då motionsrider jag bara, ingen hoppning eller dressyr, utan mest ut i skogen och lunka lite.

Hur mycket väger du och hur ridkunnig är du? En fjording kan du säkert rida ut i skogen med utan problem!
    Fjording är ju min favoritras, jag har aldrig ridit. 110kg. där jag bor finns inga skogar på flera mils avstånd, här finns endast åkrar
  • Anonym
    Anonym (åh...) skrev 2011-05-24 17:37:38 följande:
    Rätt fjording kan du rida lite lätt, men då krävs det att den har bra grundkondition och är musklad också, åkrar eller skog spelar ingen roll, bara det är lätt motionsridning. Eftersom du aldrig har ridit så kommer du antagligen belasta hästen mer än en person i samma viktklass som är duktig...
    jag har tittat på lite hästraser, shirehäst eller andra stora arbetshästar, hur är det att rida på de? de kan ju dra tungt men kan de bära tungt
Svar på tråden ridkläder i stor storlek,,