• Anonym

ridkläder i stor storlek,,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-23 11:18
    posta lite för fort där... Är extremt missnöjd med min kropp.. väger alldeles för mycke o vill gå ner i vikt! Har nu fått möjligheten att ta hand om en häst, bra träning tänkte jag! Problemet jag har nu är att jag inte hittar ridbyxor i min storlek.. hittar bara upp till 44 i affärer och 46 på nätet... finns det inte större?

• Svar på tråden ridkläder i stor storlek,,
  • Anonym

Jag förstår dig! Jag har 38 på vanliga kläder och är väldigt kort, borde väl ha 34 med tanke på längd. Men på ridkläder har jag 42! Byxor alltså. Helt sjukt att de görs så små. Vet tyvärr inte, surfa runt eller fråga i nån ridsportbutik.

• Anonym (mkm)

Ta inte illa upp nu men hoppas den häst du ska rida är ordentligt viktbärande.
    Vi har en maxvikt på ridskolan på 90 kg på ardenner/nordsvensk men tycker det ibland är för mkt för ovana ryttare.
    Gå ner i vikt först och rid sen så skonas hästen.

• Anonym
    Anonym (mkm) skrev 2010-01-23 19:51:09 följande:
    Ta inte illa upp nu men hoppas den häst du ska rida är ordentligt viktbärande.Vi har en maxvikt på ridskolan på 90 kg på ardenner/nordsvensk men tycker det ibland är för mkt för ovana ryttare.Gå ner i vikt först och rid sen så skonas hästen.
    Nu vet ju inte du hur mycke jag väger så de kan jag tycka är en lite korkad kommentar faktiskt!
    För övrigt är det en ordentligt viktbärande häst.. Ägaren har många många många års erfarenhet så hon vet nog vad hon gör...
  • Anonym (Cowboygirl)

Jag kommer inte i mina ridbyxor nu när jag är gravid, rider i ett par vanliga stora jeans från Lindex, "short & curvy fit" i stället! Funkar mycket bra, men de måste vara tillräckligt rymliga så man kan sära på benen... Testade att sitta grensle över stolen i provhytten innan jag köpte. Har även chaps eftersom jag rider mycket barbacka, då får man bättre fäste, men har man sadel är det knappast nödvändigt.

• LeLove

Damstorlekar går oftast upp till 46, herrstorlekar finns upp till 54, sen beror det lite på olika modeller som är mer stretchiga i materialet. Bor du i stockholm TS? Inboxa mig, så kan jag nog hjälpa dig att hitta några (jobbar i ridsportbutik, så nånting ska vi väl kunna fixa ).

• Anonym

bor tyvärr inte i stockholm....

Men får man inte himla mycke skav av jeans? Det har alltid jag fått höra...

• Förändras2012

Gå inte på om vikt och ridning för det handlar om hur man rider!!!
    En lätt nybörjare kan faktiskt också göra skada....

Tillbaka till frågan så har jag samma problem letade febrilt men så öppnade en kyra butik här och jag åkte dit tänkte aldrig på att olla på ridbyxor men tur var det för de har upp till 48 och tar man lång i benen så blir de lite bredare i benen automatiskt vilket är toppen!!

Inte mycke dyrare än några andra...

lycka till

• Anonym (mkm)

Jag är bara av åsikt att överviktiga personer inte ska rida, de ska banta först.
    Är man överviktig har man ej den balansen utan sitter och håller balansen i hästens mun istället.
    Ut och spring, ät mindre kakor och sen kan man rida...

• Anonym (???)

Hm, min dotter behöver gå ner i vikt och hon ville börja rida som sport, men dietisten sa att ridning inte ger någon direkt träning som är fettförbrännande så ts?? Hur tänker du nu? Att överhuvudtaget komma ut eller vad? Eller menar du allt som är runt omkring? Goggla så får du nog fram en butik som har större stl, annars fungerar vanliga mjukisar och tights med chaps.

Och ni som säger att överviktiga inte ska rida med tanke på den stackars hästen, tror ni verkligen att ägaren till hästen skulle låta ts ta hand om den om han/hon inte visste att hästen klarar ts vikt? Ts kan ju faktiskt vara 150 cm lång och väga 80 kg vilket är rejält med övervikt för en så kort person men för mig är 80 kg normalvikt eftersom jag är så lång.

• Anonym (mkm)

Du ska vara en mkt duktig ryttare före du börjar ha en sådan kroppskontroll att det börjar ta på kroppen. Som yrkesryttare behöver jag kompletera med annan träning för att kroppen ska klara av det ensidiga slitage som den får efter att rida mellan 7-10 hästar per dag.
    Ang överviktiga barn/vuxna är ridning fel sport.

Svar på tråden ridkläder i stor storlek,,