Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

BF Oktober

Jeskan välkommen Jag trodde att det bara var jag som var vaken denna tid på dygnet.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • 2små2stora
    Åttan skrev 2010-04-27 05:20:38 följande:
    tack... jag jobbar natt denna veckan därav att jag är vaken nu.. å du?
    Jobbar också natt men nu är det bara 2 timmar kvar tills jag får åka hem Jag jobbar bara natt.
  • 2små2stora
    Jeskan: Jag tycker att det funkar bra, men blir väldigt tröttsamt vid 4 tiden på morgonen. Lite lättare när det är mycket att göra, just nu har vi det väldigt lugnt och då blir natten väldigt lång. Jag jobbar 7 nätter på 3 veckor, igentligen på 2 veckor då jag är långledig 10 nätter den 3:e veckan.
  • 2små2stora
    Åttan skrev 2010-04-27 05:44:56 följande:
    Ja då har du väl rätt så lång återhämtningsperiod.. vi jobbar ca 14 nätter på 11 veckor.. rätt så många
    Det behövs jobbar 5 nätter ena veckan så första dagarna på långledigheten är man rätt så trött.

Vad jobbar du med?
  • 2små2stora
    Tifan skrev 2010-04-27 15:22:46 följande:
    jag jobbar 16 nätter på 6 veckor o det tycker jag är mycket.. har bara en lågledighet på de 6 veckorna =/
    Jag har 15 nätter på 6 veckor har lagt i en extra natt var 6:e vecka. Men har aldrig jobbat den då dottern alltid varit sjuk då.
  • 2små2stora

Har sjukt ont i mina höfter idag efter natt ståendes, gåendes och springandes på jobbat. Tror att jag fick sitta sammanlagt 20 min på hela natten.

• 2små2stora
    Mamma till W skrev 2010-05-05 08:58:45 följande:
    Nu har jag bokat in nästa möte med bm! Fick en tid i midsommarveckan! Sen när jag frågade om foglossning bokade hon in en tid nästa vecka med för att diskutera, då måste jag komma ihåg att prata om allergimedicin! Håller ju på att gå under här! Nyser och nyser och snoren rinner! Är typ duschad när jag är klar! egentligen skulle jag ha blivit skickad på något "gruppmöte med sjukgymnast", men sista mötet inför sommaren var idag vid 8 tydligen! Därav att jag fick en tid hos bm nästa vecka! Tycker att det är riktigt dåligt att ha inskrivningen i vecka 11 och sen möte nr 2 i vecka 27! Faktiskt!
    Jag fick möte nr2 i v. 24. Men måste nog försöka få tag i BM ganska så snart, har så ont bak i fogarna nu att jag börjar få svårt att gå. Har inte gått över efter mitt senaste nattpass i helgen.
  • 2små2stora
    Mamma till W skrev 2010-05-05 09:10:27 följande:
    Så känner jag med. Jag kan inte gå på kvällarna nästan. Tar typ 30 m innan jag börjar få med mig mitt vänstra ben och att vrida på sig är inte att tänka på! eller försöka lyfta benet. Jag är glad att tjejen jag är assistent åt har sååå dålig kondition så att jag inte påverkar hennes promenader negativt! =)
    Jag måste kunna röra mig relativt snabbt på jobbet. Blev mycket spring sista natten då jag fick lägga in 2 barn varav ett behövde ett blodbyte. Så samtidigt som jag fick fixa med en massa förberedelser för det så skulle jag trösta 2 ledsna mammor.
    Varför berättar det inte på MVC att barnen faktiskt kan bli sjuka eller behöva vård på neonatalen av någon anledning. Bara för att man går sina 40 veckor så betyder inte det att allt är frid och fröjd även om det oftast är det.
  • 2små2stora
    MariaOMarkus skrev 2010-05-05 09:22:45 följande:
    jaa jag tyker det är skönt och inte behöva springa där så mkt nu när man har en liten hemma. men med första vill man ju ha lite mer koll :) 3busfrön - det är sant..undra varför dom inte säger nåt om de..vi fick stanna kvar på bb för lillan hade gulsot och jag visste inte ens va de var och hur allvarligt de kan bli.
    Det är konstigt. För  Föräldrar till prematurer är det inget konstigt med att hamna på neo. Men de fullgångna barnen som själva förlossningen går bra med, där är det en katastrof för föräldrarna att behöva hamna på neo, för att ljusbehandlas eller behöva antibiotika för en misstänkt infektion. Oftast kommer dessa barn till oss under 3:e dygnet när hormonerna flödar som mest.
  • 2små2stora

I min neonatologibok står det så här. Av missbilningar som diagnostiseras med UL av fostret  är 20-30% anomalier (förändringar) i det urogenitala systemet med vidgade njurväcken (hydronefros) som mest frekventa anomalin. Vidgade njurbäcken ses hos 1-5 % av samtliga foster vara 1/5 av dessa har en underliggande urinvägssjukdom. Kontroll UL görs vid v30 vid tidigare fynd av fetal dilation. Risken för problem efter födelsen beror på hur stor vidgningen är.

Så risken för problem är väldigt liten. 
    Om barnet inte kan kissa så kan man göra dialys på nyfödda. Det görs dock bara på några få platser i Sverige. På Östra i Göteborg (tror jag) och på Huddingesjukhus i Stockholm.
    Nu ska jag åka iväg på RUL Och ha en nogrann kontroll av hjärta och njurar på min bebis.
Svar på tråden BF Oktober