• misa85

BF Oktober

LurvensFrö skrev 2010-05-30 19:45:12 följande:
    oj vad kass jag är på att skriva. Själv har jag tur och har ingen foglossning, peppar peppar! Fast träning känner jag mig dålig på. Cyklar till jobb, det är allt. Testade vattengympa häromdagen! Super skoj vart det men tydligen sista dem hade för dem skulle ha sommar uppehåll. Tänkte ist köpa sommarkort på badhuset här där också vattengympa ingår fast den är ju inte spec anpassad för gravida men det är ju bara att göra det man kan ju.
    Jag är även vattengympainstruktör och så länge du inte får ont i nån övning så är det bara att köra på =) Du är ju viktlös i vattnet och belastar inte på samma sätt så det är inget att vara orolig över =) Och har du dessutom inte problem med fogarna kommer du få superbra träning med vanlig vattengympa!
  • misa85
    LurvensFrö skrev 2010-05-30 20:58:26 följande:
    Tack för infon. Vad bra! Ska köpa medlemskort i veckan. yea. Om du kanske kan sånt så såg jag att dem hade två varienter. Den första är bottenkontakt och det är ju den jag testat. Men den andra är: (Den andra varianten heter djupvattenpass, då man använder sig av ett flytbälte.) Är det något som är svårt?. =O Aldrig hört talas om den sista varianten.
    Jag har aldrig vart på ett djupvattenpass men vet att det är mkt tyngre än vanlig vattengympa. Du arbetar ju med en massa övningar på djuptvatten och om du skulle tycka att något känns konstigt eller vill göra en variant av övningen så kan det bli svårt på djupvattenträningen =)
  • misa85
    Ella1986 skrev 2010-06-01 20:15:07 följande:
    Hjälp vad dålig jag är på att skriva!
    Går in i vecka 23 i dag. Vi längtar verkligen efter vår bebis och vill att tiden ska gå fort.
    Började känna bebisens rörelser ordentligt förra veckan. Har känt den av och till hela helgen, men så i dag har det varit väldigt tyst. Hur rör sig bebis i era magar? Kan den leva om för att sedan ligga still en hel dag?
    Mina kan vara tokvilda ett tag och sedan känner jag ingenting på ganska länge. Men de vaknar nästan alltid när jag lägger mig och försöker sova!
  • misa85

Idag har vi vart på tul igen, nu vägde den ena 370 g och den andra 400 g. Så söta =) De sträckte och sprattlade med benen och den ena sög på tummen :) Längtar verkligen tills de är här nu. Ska bli roligt.

• misa85
    2små2stora skrev 2010-06-03 16:18:58 följande:
    Vilken vecka är du i nu?

Min vägde 345 i v.21+5
    Jag är i vecka 23. Har gått 22+3 dagar (om jag tänker rätt, ev 22+2) :)
  • misa85
    2små2stora skrev 2010-06-03 17:26:56 följande:
    Då är du inte så långt före mig jag är också i v23 nu 22+0 idag. Min bebis var lite mindre än genomsnittet. Så jag får en ny kontroll i v. 28-30
    OK, spännande =) Vi fick bf 5 okt. (fast jag kommer tydligen inte gå 40v eftersom det är två).
    Var din mkt mindre än normalt?
    Jag har ingen aning om hur "stora" tivllingar brukar vara men enligt hon som gjorde ultaljudet idag såg de så fina ut och de såg ut att må kanonera. Lagom mkt fostervatten osv. Så antar att mina låg bra till.
  • misa85
    2små2stora skrev 2010-06-03 17:43:36 följande:
    Jag har BF 6 oktober
    Det är ovanligt att gå 40 veckor men det finns de som gör det. 
    Eftersom de är 2 och pojkar så bör de stanna i magen till 33+ för att slippa en del bekymmer.
    Jo jag ser då gärna att de är kvar till v 36 minst. Jag är nog inte redo att ta emot dem innan... Får jag fråga vad för problem det kan bli annars? Är det mer risk med just killar?
  • misa85
    2små2stora skrev 2010-06-03 18:00:26 följande:
    Killar är lite klenare än tjejer. Stannar de till 33+ behövs oftast ingen kuvös utan det räcker med värmesäng de kommer snabbare igång med att amma och behöver inte sondas så länge  eller ha dropp.
    Ju tidigare ett barn är fött destå större är risken för lungproblem det är mest om de är födda före v.28+0. Med tvillingar får man oftast räckna tillbaka dem 2 veckor i mognaden. Ju längre tid med dropp detstå större risk för infektioner.
    ok, tack för infon. Jag tycker det är bra att jag får reda på sånthär, det är aldrig nån läkare eller bm som förklarar sånt, dåligt tycker jag för jag anser att det är viktig information.
    Jag hoppas att de kan stanna kvar där länge som sagt. Dock ska ja ju ev operera livmodertappen och då ökar risken att de föds för tidigt :/ Men jag ska prata med läkarna om de inte kan vänta till EFTER de är ute, känns inte som nån panik att göra den operationen nu.
  • misa85
    2små2stora skrev 2010-06-03 18:19:24 följande:
    Nej den infon kommer först när man väl ligger där med värkar och barndoktorn kommer och pratar med en.

Men det är bara att fråga på så ska jag försöka svara.
    Jag kommer säkert på en hel del att fråga under resans gång =) Tack för att jag får det. För mig känns det viktigt att veta vad som kan hända om de kommer för tidigt. Jag vill inte få veta allt vid det tillfället utan hunnit ställa in mig på det innan isf.
  • misa85
    2små2stora skrev 2010-06-06 22:09:56 följande:
    Det är skönt att få veta innan vad som kan hända.

Jag är mardrömmen för BM då jag har mer koll på den biten än vad hon har Jag kan gå med på att stoppa en förlossning fram till v. 32 men inte efter det.
    haha men det är ju bra att du kan sånt, inte behöver du vara en mardröm för det =) jag önskar att man kunde få lite mer information just vad som kan hända och ev händer om tvillingarna kommer för tidigt. Men så fort man frågar någon här så säger de att det löser sig. Det är klart att det gör, men jag hatar sjukhus och vad läkare heter, de är min skräck (inte personligt :)) så jag vill gärna vara förberedd på det mesta.
  • misa85
    2små2stora skrev 2010-06-07 12:21:19 följande:
    Vi hade väldiga diskussioner när jag väntade min 3:a. Jag vill inte stoppa något efter v. 32 medans hon absolut skulle ha mig på bricanyl till 35+6
    Vem vann striden? :)

När är vanligtvis lungor och allt utvecklat hos bebisarna? Om de föds i v 32, är lungorna färdiga då?
  • misa85
    2små2stora skrev 2010-06-07 12:26:34 följande:
    Jag slutade med bricanyl i v.33+?

Det mesta är färdigt i v. 32 de kan behöva CPAP för att hjälpa till att hålla lungorna öppna några dagar. Eventuellt kuvös någon vecka det beror lite på storleken.
    Ok. Jag ska då knipa in i det sista =)
    En fråga ang bricanyl: Påverkar det bara om man får det i dropp? Jag har ju astma och tar sumbicort två gg per dag men oftast behöver jag bricanyl med.
  • misa85
    Mamma till W skrev 2010-06-07 13:11:18 följande:
    Jag har oxå astma och på min förra inskrivning (mitt ma) så sa bm att jag kommer nog få en utdragen förlossning just pga astmamedicinen.. och att jag inte ska vara "rädd" för att gå över tiden.. Och då är det bricanyl jag tar..
    Aha, ja har inte hört nåt alls om just astmamedicinen, den ena ska man ju egentligen inte ta då de är kortison osv i den, men min läkare sa att bebisarna påverkas mer om jag har syrebrist än om jag tar min astmamedicin under graviditeten. Jag kommer ju inte gå över tiden med mina tvillingar, men jag hoppas då verkligen inte på en långdragen förlossning. Det får gärna gå fort och smärtfritt.. haha =)
  • misa85
    Ella1986 skrev 2010-06-07 16:36:14 följande:
    Välkommen hit Malin!

I dag gjorde jag något våghalsigt. Jag åt typ tre skivor Appenzeller-ost (tydligen en kittost, fast det såg ut som en vanlig hårdost). Och nu har jag lite ångest för det. Jag trodde det var lugnt med hårdostar, men icke. När jag googlar ostens namn + gravid så kan man läsa att osten inte klassas som säker. Risken att drabbas av listeria finns. Hur asketiska är ni med ostätandet? 

Äch! De finns ju dem som knarkar en hel graviditet, eller kolla i Danmark, där röker de tom på förlossningen (såg på unga mödrar). Klart att det inte är nån fara :) Du behöver ju inte fortsätta äta det, en gång är ingen gång. HAHA.
  • misa85
    2små2stora skrev 2010-06-07 17:40:33 följande:
    Jag har beställt en Ciabatta med proscuttiskinka och brieost av maken till BB
    haha det lät gott.

Det som jag verkligen vill ha är en redbull och gravad lax. Det ska jag nog beställa upp!
  • misa85

Jag lever också på jordgubbar, de och vattenmelon! Varför skulle man inte äta det?? Minns du vad du läst?

3busfrön: OHH det har jag inte ens tänkt på att man kanske kan göra, jag har gått och längtat efter det sedan dagen jag plussade. Konstigt egentligen för jag har precis lärt mig äta det =)

• misa85
    2små2stora skrev 2010-06-08 14:01:00 följande:
    Man ska vara försiktig med jordubbar när man ammar.Ja den ska vara säker då. Man kan äta sushi också nu mera bara den är nygjord
    ohh vad härligt. Jag ska äta gravadlax i helgen!
  • misa85
    2små2stora skrev 2010-06-08 15:07:33 följande:
    Bebisen kan reagera på dem.
    På vilket sätt? Kan de skadas av att man äter det? Jag har hört att de kan reagera utanför magen, men aldrig när de är i.
Svar på tråden BF Oktober