• Anonym

Inte ätit folsyra

Är gravid i vecka 13 och har inte ätit folsyra, har mått illa och spytt och inte klarat av dom tabletterna. Kommer barnet få skador nu eller vad händer? Kanske är dum men är jätteorolig.

• Svar på tråden Inte ätit folsyra
  • Anonym

ingen fara. Folk fick friska barn långt innan man började med folsyratabletter. Slappna av och njut :)

• Anonym

Sitter i samma sits själv, med skillnaden att jag redan har ett bevis på att det går bra utan extra folsyra i min tvååring. Det kommer att gå fint, ska du se.

• Anonym
    Koloraturell skrev 2010-01-23 17:07:13 följande:
    Nu vill jag inte skrämma upp dig ts, det är INTE min poäng. Men min vän förlorade sitt barn pga folsyrebrist så det vore ju bra om du fick i dig tabletterna.... Kan du gömma tabletterna i lite fil eller så? Vet att de är sträva och konstiga att svälja. Eller blanda dom i något du inte kräks upp så lätt, något du verkligen tycker om. Och du, folsyretabletter får man krossa
    Va hemskt
    Men nu kan jag äta igen, men trodde dom var viktigast dom första 12 veckorna.?
  • Anonym
    Koloraturell skrev 2010-01-23 17:07:13 följande:
    Nu vill jag inte skrämma upp dig ts, det är INTE min poäng. Men min vän förlorade sitt barn pga folsyrebrist så det vore ju bra om du fick i dig tabletterna.... Kan du gömma tabletterna i lite fil eller så? Vet att de är sträva och konstiga att svälja. Eller blanda dom i något du inte kräks upp så lätt, något du verkligen tycker om. Och du, folsyretabletter får man krossa
    Alltså, jag vill inte säga emot dig men, folsyra ökar väl inte risken för ryggmärgsbråck? Det minskar väl risken för ryggmärgsbråck och missbildningar på hjärnan? Fast du kanske menade att din vän förlorade sitt barn pga det..

TS, visst är det bra med folsyra men jag skulle tro att det går hur bra som helst ändå. Det är väl inte så vanligt med dessa fel i vanliga fall ändå.. Och den här rekomendationen gäller ju knappast i hela världen och likt förbaskat är faktiskt de flesta barn friska när de föds :) Lycka till ts!
  • Anonym
    Anonym (n) skrev 2010-01-23 17:17:05 följande:
    Jag har tre barn och åt inte folsyra med någon av dom, gick bra iallafall. Självklart är det bra att äta dom men äter man ca 500g grönsaker och frkut med mycket folat i och fullkorn får man i sig det ändå. Gröna fruket och grönsaker och fullkorn innehåller mycket folat.
    Kan tydligen inte stava idag... frkut och fruktet var ju egentligen menat som frukt och frukter. Lite för snabbt på tangenterna ibland.
  • Anonym

Började äta först i vecka 8, spydde mellan vecka 9-13 och min tös är hur frisk som helst

• Anonym

Jag har ytterligare en fråga gällande folsyra. Om man äter enligt LCHF, är folsyra extra viktigt då eftersom man inte äter varken bönor, linser eller fullkornsprodukter? Då återstår ju liksom bara gröna bladgrönsaker, något som man kanske inte äter supermycket av heller... Om man ätit så under en tid kanske man har tömt kroppens eget förråd? Hoppas det är ok att jag ställer min frpga i din tråd.

• Anonym

tack för alla svar.
    jag kan väl inte göra något åt det nu, bara att börja äta dom. Men denna oron att barnet blir skadat är jobbig  

• Anonym

Ursäkta, men det handlar inte om vad jag kan tänka mig att äta eller inte! Jag har inga problem med att vare sig äta gröna blad eller kosttillskott! Men min fråga var bara om det inte är EXTRA VIKTIGT att äta kosttillskott när man inte äter fullkornsprodukter. Såna mängder gröna blad kan man nästan inte få i sig så det ersätter både linser och bönor och fullkorn tror jag. Det är nämligen inte något det talas om i LCHFforum så jag ställde min fråga här istället när vitaminet ändå kom på tal. Det var kanske fel? Ursäkta i så fall.

• Anonym

Jag har inte ätit folsyra under graviditeten. Där jag bor är det inga rekomendationer om att man måste äta sånt.
    Ingen annan jag känner har heller ätit.

Ta det lugnt. Inte nojja. Jag vet att det är svårt att låta bli, men njut av din graviditet istället för att känna dig dålig.
    Du är inte alls dålig och ditt barn mår säkert alldeles utmärkt av den mat du äter.
    Om man skulle kunna garantera att barn far illa av att man inte äter folsyra under graviditeten, så skulle det säkert vara tvång att äta och inte frivilligt.

• Anonym
    kittyclou skrev 2010-01-23 19:13:05 följande:
    Ryggmärgsbråck.. detta är nog helt nytt för mig.. att barnet skulle få ryggmärgsbråck eller i vuxen ålder?!
    ryggmärgbråck utvecklas i magen redan.
  • Anonym

Det som bör tilläggas med är att ryggmärgsbråk är väldigt ovanligt i Sverige. 20-30 barn tror jag att det är som drabbas årligen av över 100 000 födda.

• Anonym

Jättetack för alla svar! jag ska försöka släppa detta men är svårt, speciellt om nåt skulle gå fel.

En fråga bara, om det skulle bli ryggmärgsbråck syns det på ul man gör runt vecka 18? 

• Anonym

Vad tror ni att tex indianerna gör?

Gar o köper folsyra tabletter!!!??
    Min systers kompis är sjuksköterska o hon sa sa här:
    -Fan att de haller pa o säger till gravida o stoppa i sig en massa tabletter!!
    Fatta vad mycket skit som de stoppar i de här tabletterna...
    Jag säger sahär:
    Om du är orolig, ga in pa google o sök efter naturliga sätt att fa i sif folsyra iställlet.
    De finns vissa muselin som de tillsätter folsyra i, bönor.. Ja gu vet vad mer!
    Min barnmorska, har aldrig sagt natt till mig om folsyra...
    men som jag alltid säger:
    "each to there own"
    Kram o lycklig graviditet pa dig o alla andra!!
  • Anonym

Ser att det kan vara farligt att inte få i sig tillräcklig med folsyra, men tror att jag åt bra kost innan jag blev gravid och även då åt jag ibland mitt val kvinna från apoteket för jag haft det stående här hemma.

Men det syns alltså på ultraljudet man gör, så det är inget man upptäcker när bebisen är född?

• Anonym
    Anonym (fru gravid) skrev 2010-01-24 17:25:28 följande:
    Ni som säger att man inte behöver äta folsyra senare i graviditeten än till v12, vet ni inte att det behövs även för blodbildning? Därför rekommenderas det att tas även senare, eftersom blodmängden i kroppen ökar. Jag själv har inte ätit några kosttillskott eller vitaminpiller, men jag behöver inte heller det, för att jag äter en varieradkost och mycket grönt. Jag äter ganska mycket spenat och bönor och annat folsyrerikt, så jag tror att jag får i min vad som behövs. Mitt järnvärde hade dimpit i v20, BM sa då åt mig att börja ta järntabletter, men jag ökade på med järnrik mat istället och det gjorde susen  Nu har även min BM konstaterat att jag inte behöver järntabletter
    vad duktig du är!
Svar på tråden Inte ätit folsyra