Inte ätit folsyra
Är gravid i vecka 13 och har inte ätit folsyra, har mått illa och spytt och inte klarat av dom tabletterna. Kommer barnet få skador nu eller vad händer? Kanske är dum men är jätteorolig.
Är gravid i vecka 13 och har inte ätit folsyra, har mått illa och spytt och inte klarat av dom tabletterna. Kommer barnet få skador nu eller vad händer? Kanske är dum men är jätteorolig.
ingen fara. Folk fick friska barn långt innan man började med folsyratabletter. Slappna av och njut :)
Sitter i samma sits själv, med skillnaden att jag redan har ett bevis på att det går bra utan extra folsyra i min tvååring. Det kommer att gå fint, ska du se.
Började äta först i vecka 8, spydde mellan vecka 9-13 och min tös är hur frisk som helst
Jag har ytterligare en fråga gällande folsyra. Om man äter enligt LCHF, är folsyra extra viktigt då eftersom man inte äter varken bönor, linser eller fullkornsprodukter? Då återstår ju liksom bara gröna bladgrönsaker, något som man kanske inte äter supermycket av heller... Om man ätit så under en tid kanske man har tömt kroppens eget förråd? Hoppas det är ok att jag ställer min frpga i din tråd.
tack för alla svar.
jag kan väl inte göra något åt det nu, bara att börja äta dom. Men denna oron att barnet blir skadat är jobbig
Ursäkta, men det handlar inte om vad jag kan tänka mig att äta eller inte! Jag har inga problem med att vare sig äta gröna blad eller kosttillskott! Men min fråga var bara om det inte är EXTRA VIKTIGT att äta kosttillskott när man inte äter fullkornsprodukter. Såna mängder gröna blad kan man nästan inte få i sig så det ersätter både linser och bönor och fullkorn tror jag. Det är nämligen inte något det talas om i LCHFforum så jag ställde min fråga här istället när vitaminet ändå kom på tal. Det var kanske fel? Ursäkta i så fall.
Jag har inte ätit folsyra under graviditeten. Där jag bor är det inga rekomendationer om att man måste äta sånt.
Ingen annan jag känner har heller ätit.
Ta det lugnt. Inte nojja. Jag vet att det är svårt att låta bli, men njut av din graviditet istället för att känna dig dålig.
Du är inte alls dålig och ditt barn mår säkert alldeles utmärkt av den mat du äter.
Om man skulle kunna garantera att barn far illa av att man inte äter folsyra under graviditeten, så skulle det säkert vara tvång att äta och inte frivilligt.
Det som bör tilläggas med är att ryggmärgsbråk är väldigt ovanligt i Sverige. 20-30 barn tror jag att det är som drabbas årligen av över 100 000 födda.
Jättetack för alla svar! jag ska försöka släppa detta men är svårt, speciellt om nåt skulle gå fel.
En fråga bara, om det skulle bli ryggmärgsbråck syns det på ul man gör runt vecka 18?
Vad tror ni att tex indianerna gör?
Ser att det kan vara farligt att inte få i sig tillräcklig med folsyra, men tror att jag åt bra kost innan jag blev gravid och även då åt jag ibland mitt val kvinna från apoteket för jag haft det stående här hemma.
Men det syns alltså på ultraljudet man gör, så det är inget man upptäcker när bebisen är född?