• Anonym

Inte ätit folsyra

Är gravid i vecka 13 och har inte ätit folsyra, har mått illa och spytt och inte klarat av dom tabletterna. Kommer barnet få skador nu eller vad händer? Kanske är dum men är jätteorolig.

• Svar på tråden Inte ätit folsyra
  • Anonym

ingen fara. Folk fick friska barn långt innan man började med folsyratabletter. Slappna av och njut :)

• Anonym

Sitter i samma sits själv, med skillnaden att jag redan har ett bevis på att det går bra utan extra folsyra i min tvååring. Det kommer att gå fint, ska du se.

• Koloraturell

Nu vill jag inte skrämma upp dig ts, det är INTE min poäng.

Men min vän förlorade sitt barn pga folsyrebrist så det vore ju bra om du fick i dig tabletterna....

Kan du gömma tabletterna i lite fil eller så? Vet att de är sträva och konstiga att svälja. Eller blanda dom i något du inte kräks upp så lätt, något du verkligen tycker om. Och du, folsyretabletter får man krossa

• Anonym
    Koloraturell skrev 2010-01-23 17:07:13 följande:
    Nu vill jag inte skrämma upp dig ts, det är INTE min poäng. Men min vän förlorade sitt barn pga folsyrebrist så det vore ju bra om du fick i dig tabletterna.... Kan du gömma tabletterna i lite fil eller så? Vet att de är sträva och konstiga att svälja. Eller blanda dom i något du inte kräks upp så lätt, något du verkligen tycker om. Och du, folsyretabletter får man krossa
    Va hemskt
    Men nu kan jag äta igen, men trodde dom var viktigast dom första 12 veckorna.?
  • Anonym (74)

Nu är det ju så att det är en ökad risk om man inte får i sig tillräckligt med folsyra. Det betyder INTE att alla som inte äter extra folsyra får barn med missbildningar. De flesta får nog i sig det de behöver med kosten, men det kan vara bra att ta folsyra för säkerhets skull.

• Koloraturell
    Anonym skrev 2010-01-23 17:11:36 följande:
    Va hemskt Men nu kan jag äta igen, men trodde dom var viktigast dom första 12 veckorna.?
    Ja, det är dom också, men man kan äta dom hela graviditeten ut, bättre sent än aldrig liksom
  • Anonym
    Koloraturell skrev 2010-01-23 17:07:13 följande:
    Nu vill jag inte skrämma upp dig ts, det är INTE min poäng. Men min vän förlorade sitt barn pga folsyrebrist så det vore ju bra om du fick i dig tabletterna.... Kan du gömma tabletterna i lite fil eller så? Vet att de är sträva och konstiga att svälja. Eller blanda dom i något du inte kräks upp så lätt, något du verkligen tycker om. Och du, folsyretabletter får man krossa
    Alltså, jag vill inte säga emot dig men, folsyra ökar väl inte risken för ryggmärgsbråck? Det minskar väl risken för ryggmärgsbråck och missbildningar på hjärnan? Fast du kanske menade att din vän förlorade sitt barn pga det..

TS, visst är det bra med folsyra men jag skulle tro att det går hur bra som helst ändå. Det är väl inte så vanligt med dessa fel i vanliga fall ändå.. Och den här rekomendationen gäller ju knappast i hela världen och likt förbaskat är faktiskt de flesta barn friska när de föds :) Lycka till ts!
  • Anonym (n)

Jag har tre barn och åt inte folsyra med någon av dom, gick bra iallafall. Självklart är det bra att äta dom men äter man ca 500g grönsaker och frkut med mycket folat i och fullkorn får man i sig det ändå. Gröna fruket och grönsaker och fullkorn innehåller mycket folat.

• Anonym
    Anonym (n) skrev 2010-01-23 17:17:05 följande:
    Jag har tre barn och åt inte folsyra med någon av dom, gick bra iallafall. Självklart är det bra att äta dom men äter man ca 500g grönsaker och frkut med mycket folat i och fullkorn får man i sig det ändå. Gröna fruket och grönsaker och fullkorn innehåller mycket folat.
    Kan tydligen inte stava idag... frkut och fruktet var ju egentligen menat som frukt och frukter. Lite för snabbt på tangenterna ibland.
  • Vitulina

Folsyratabletterna är viktigast de första 5 veckorna tror jag, dvs när man inte vet att man är gravid. Bara för att man inte äter tabletterna innebär inte det att man inte får i sig folsyra. Bröd, bladgrönsaker och lever är naturliga källor för folsyra. Dessutom har kroppen ett naturligt lager av folsyra, om man nu inte undvikit allt som innehåller folsyra en lång tid förstås.

Nu med mitt andra barn åt jag folsyra sporadiskt i början, men med min 2-åring åt jag inte en enda tablett. Så var inte orolig, det kommer att gå finfint.

Lycka till med din bebis och jag hoppas du slipper må illa så länge till!

Svar på tråden Inte ätit folsyra