Inlägg från: Koloraturell |Visa alla inlägg
  • Koloraturell

Inte ätit folsyra

Nu vill jag inte skrämma upp dig ts, det är INTE min poäng.

Men min vän förlorade sitt barn pga folsyrebrist så det vore ju bra om du fick i dig tabletterna....

Kan du gömma tabletterna i lite fil eller så? Vet att de är sträva och konstiga att svälja. Eller blanda dom i något du inte kräks upp så lätt, något du verkligen tycker om. Och du, folsyretabletter får man krossa

• Koloraturell
    Anonym skrev 2010-01-23 17:11:36 följande:
    Va hemskt Men nu kan jag äta igen, men trodde dom var viktigast dom första 12 veckorna.?
    Ja, det är dom också, men man kan äta dom hela graviditeten ut, bättre sent än aldrig liksom
  • Koloraturell
    Anonym skrev 2010-01-23 17:16:33 följande:
    Alltså, jag vill inte säga emot dig men, folsyra ökar väl inte risken för ryggmärgsbråck? Det minskar väl risken för ryggmärgsbråck och missbildningar på hjärnan? Fast du kanske menade att din vän förlorade sitt barn pga det.. TS, visst är det bra med folsyra men jag skulle tro att det går hur bra som helst ändå. Det är väl inte så vanligt med dessa fel i vanliga fall ändå.. Och den här rekomendationen gäller ju knappast i hela världen och likt förbaskat är faktiskt de flesta barn friska när de föds :) Lycka till ts!
    Eh, min vän förlorade sitt barn pga folsyrebrist?? Ja, det minskar risken för missbildningar. 
  • Koloraturell
    Vitulina skrev 2010-01-23 17:19:31 följande:
    Folsyratabletterna är viktigast de första 5 veckorna tror jag, dvs när man inte vet att man är gravid. Bara för att man inte äter tabletterna innebär inte det att man inte får i sig folsyra. Bröd, bladgrönsaker och lever är naturliga källor för folsyra. Dessutom har kroppen ett naturligt lager av folsyra, om man nu inte undvikit allt som innehåller folsyra en lång tid förstås. Nu med mitt andra barn åt jag folsyra sporadiskt i början, men med min 2-åring åt jag inte en enda tablett. Så var inte orolig, det kommer att gå finfint. Lycka till med din bebis och jag hoppas du slipper må illa så länge till!
    bananer innehåller mest folsyra av alla livsmedel, så om du kan äta det ts så är det ju jättebra
  • Koloraturell
    Anonym skrev 2010-01-23 17:39:52 följande:
    tack för alla svar.jag kan väl inte göra något åt det nu, bara att börja äta dom. Men denna oron att barnet blir skadat är jobbig
    försök att inte oroa dig! Det är säkert ingen fara, som många skrivit så är det ju vanligast om man ser sig runt i världen att inte äta folsyra som gravid. Min kompis hade extrem otur och hade craving på folsyra under sin nästa graviditet, men det behöver inte hända dig
  • Koloraturell
    Anonym skrev 2010-01-23 19:50:13 följande:
    Jättetack för alla svar! jag ska försöka släppa detta men är svårt, speciellt om nåt skulle gå fel.En fråga bara, om det skulle bli ryggmärgsbråck syns det på ul man gör runt vecka 18?
    ja, det brukar synas tidigt i graviditeten så du får antagligen veta att ditt barn är friskt då
Svar på tråden Inte ätit folsyra