• calliphora

ug, mer eller mindre - ditt stearinljus i vintermörkret

Tråden Light-ug med rollproblem har muterat och återkommer nu i en ny och fräsch upplaga, nr 8 i ordningen närmare bestämt.

Här pratar vi om hur det är att vara feminist och gilla smisk/dominans och en hel del annat närbesläktat. Vi välkomnar alla nya och gamla vänner till att vända ut och in på ämnen som hör till. Inga frågor är för stora eller för små för att tas upp i tråden.

Är undergivenhet en medfödd läggning eller något socialt inlärt?
    Vilket ger bästa smisket?
    IKEAS stekspade eller en hårborste?
    Hur ger man Omsorg på allra bästa sätt?
    Hur håller man barnen ovetande?

Det är exempel på ämnen som nagelfarts tidigare. Vi kör vidare och alla är välkomna!

Tidigare trådar:

www.familjeliv.se/Forum-9-191/m32726873.html

www.familjeliv.se/Forum-9-191/m34931298.html

www.familjeliv.se/Forum-9-191/m37757492.html

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m40708538.html

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m43405173.html

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m45907633.html

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m48270500.html

Vilka är vi nu som huserar här i tråden sedan tidigare? Ta en titt på systertråden som inleder sin karriär från och med nu. Det blev enklare att göra så här eftersom många vill ändra i sina presentationer lite nu och då.

Presentationstråd

• Svar på tråden ug, mer eller mindre - ditt stearinljus i vintermörkret
  • Kärleksknop
    Anonym (Ärla) skrev 2010-01-26 19:29:13 följande:
    Jag skulle ju läsa ikapp först innan jag svarade på något mer...men men...blev så sugen. Jag tycker du är solklar Jag tycker det där gäller även utan juridiska förtecken. Till och med utan att man lever i total maktförskjutning. Dvs man kan döda ett förhållande/spirande förhållande också genom att gå över gränser som den som är ug inte vill få "kränkta" (eller vad jag nu ska använda för ord). Utan lyhördhet för vad den som är ug vill åt/vill ha så dör ju förutsättningen för samvaron förr eller senare.
    Ja visst finns det ett stråk av det här hos oss alla, oavsett om man gillar handbojor med rosa fluff och en lätt dask eller om man vill ha en total maktförskjutning.

Och jag tycker inte att det är så viktigt heller när det ligger på det planet att han kanske slog för hårt, vid fel tillfälle, sa fel sak eller så. Där känns det som att man måste våga för att vinna på något sätt. Men det blir viktigare och viktigare i proportion till insatserna.
    Min relation påverkas inte det minsta av ett ärligt misstag när min man försöker göra något som fungerar, men det känns som att det inte alls är vad det här handlar om. Även om det kan ha en form som är förvillande lik i dåligt ljus
    Man vet att man är kinky när man kan bli lite kåt av att läsa Clas Ohlson-katalogen.
  • Anonym (Ärla)
    Kärleksknop skrev 2010-01-26 19:56:58 följande:
    Ja visst finns det ett stråk av det här hos oss alla, oavsett om man gillar handbojor med rosa fluff och en lätt dask eller om man vill ha en total maktförskjutning.Och jag tycker inte att det är så viktigt heller när det ligger på det planet att han kanske slog för hårt, vid fel tillfälle, sa fel sak eller så. Där känns det som att man måste våga för att vinna på något sätt. Men det blir viktigare och viktigare i proportion till insatserna. Min relation påverkas inte det minsta av ett ärligt misstag när min man försöker göra något som fungerar, men det känns som att det inte alls är vad det här handlar om. Även om det kan ha en form som är förvillande lik i dåligt ljus
    Nejvisst, jag har ännu inte läst upptakten till det ni pratar om och visst tusan är det skillnad på om konsekvensen är en fnurra på tråden, ett avslutat förhållande eller om det resulterar i livslångt handikapp eller död för att dra det till extremer. I min bok är det ändå närbesläktade fenomen eftersom man tillåter någon att göra sådant som gör ont/innebär en kränkning om fel person gör det med en.
  • MsMagnolia

Funderar lite... Om man nu inte får säga nej...

då kan man alltså inte säga att man tex har ett big nono på analsex tex? Och man kan inte vägra gå med på att bli utlånad om man inte vill? Man kan heller inte sätta en gräns vid piskning tex att man inte vill att det ska blöda? Är det så? Och om man vill gå med på dessa saker fast den dominanta kanske vill så måste man avsluta förhållandet? Är det så ni menar?

I så fall funderar jag på om den dominanta verkligen gör "sitt uppdrag" som dominant särskilt bra; borde inte en "bra" dominant ta sin undergivnas vilja i beaktning och i vissa frågor (som är viktiga för den undergivna) faktiskt följa den?

• MsMagnolia
    dreamtösen skrev 2010-01-26 18:34:58 följande:
    Intressanta frågor, eftersom det här är sådant som jag går och funderar på mycket nu. Både jag och killen är temperamentsfulla och hetlevrade. Jag brusar lätt upp mig, vilket iofs gör detta intressant och spännande att jag verkligen måste försöka motarbeta detta inom mig. Det blir så tydligt för mig när jag riktigt måste stålsätta mig och vara honom till viljes. Tidigare grälade vi jättemycket. Varenda sak han tyckte si och så om blev det gräl kring. Men numera grälar vi mindre när jag försöker hålla mig lugn och förstå att han har en viktig point i det han säger. Men ibland vet jag inte riktigt hur jag skall hantera den här irritationen som bubblar upp inom mig när jag vill säga emot eller protestera. Gammalt mönster som sitter kvar inom mig att jag skall ha sista ordet...som jag nu verkligen måste motarbeta. Svårt svårt... Hur gör ni när ni känner att ni bara vill protestera eller säga emot, men samtidigt vet att ni inte ska göra det? Hur lyckas ni?
    Jag protesterar och säger emot. Bara för att jag vill att han ska ha sista ordet & jag tycker om att följa honom så slutar jag ju inte vara mig själv.
  • dreamtösen
    MsMagnolia skrev 2010-01-26 20:54:03 följande:
    Jag protesterar och säger emot. Bara för att jag vill att han ska ha sista ordet & jag tycker om att följa honom så slutar jag ju inte vara mig själv.
    Hm...jag undrar lite att mina protester mera handlade om att lite 'testa' honom. Vet inte...(har inte analyserat klart). {#lang_emotions_tongue_out}
    hm...
  • MsMagnolia
    Anonym (Jonna) skrev 2010-01-26 18:28:31 följande:
    Oj, en helg med magsjuk son och ni har hunnit skriva MASSOR!!Tycker det är så härligt intressant att läsa om vilka olika saker olika ug har problem med. Jag lärde mig DT för att Han ville det och tar satsen eftersom Han vill det. Hade nog inte haft några problem om Han ville "märka" mig heller. Men däremot skulle jag ha svårt för "vardagsdominans" Fast samtidigt känner jag igen mig i en del av det ni skriver om hur jag i många situationer gör som han vill bara för att det känns rätt. När jag handlar kläder tänker jag alltid på vad jag vet att han tycker om att se mig i. Jag har oftast håret uppsatt på det sätt jag vet att han uppskattar och om vi är ute och går är det alltid självklart att det är han som bestämmer rundan. Små saker som jag inte ens tänkt på men som nog betyder rätt mycket för honom. Men i andra "val" kämpar jag för att få igenom min vilja Som typ när man ska välja ny soffa...
    Jag sköter inredningen i huset (inom givna ramar - inte rosa rosor i badrummet eller ett klädskåp till dottern för 20.000). Jag får min vilja igenom i nästan allt så det där du skriver om soffa känner jag igen mig i. Jag skulle aldrig gå med på att bli av med "den makten". Sånna saker vill jag säga till om och få min vilja igenom på. Det gäller även barnen, saker till barnen, barnens kläder, barnens uppfostring osv. Där är det oerhört viktigt för mig att vi är jämställda, men eftersom jag är hemma med barnen och han arbetar och tjänar pengar så har jag mer att säga till om där. Det finns massor med frågor jag inte vill bli överkörd i. Köper vi en ny bil bestämmer vi gemensamt vilken & hur den ska se ut. Det är ju inte så att han går runt och bestämmer allt. Däremot kan han när som helst och var som helst få mig att känna mig undergiven. Han kan visa sin dominans en vanlig förmiddag genom att tex säga åt mig att städa rent i köket och sällan känner jag mig så inspirerad och motiverad till att göra tråkiga saker som när han säger åt mig att göra dem (inte så att han ger en otrevlig order - det är underförstått att det inte är något att protestera emot även om han "ber mig vänligt") Och han kan ge mig smisk vilken kväll som helst genom att skicka ett mess: "ta med dig en piska och ställ dig på alla fyra framför mig". Men inte fan bestämmer han vilken soffa vi ska ha!

Jag ber om ursäkt om jag är rörig! :)
  • MsMagnolia
    dreamtösen skrev 2010-01-26 20:56:37 följande:
    Hm...jag undrar lite att mina protester mera handlade om att lite 'testa' honom. Vet inte...(har inte analyserat klart).
    Vissa av mina protester är rena test. Ibland klarar han testen. Ibland inte!
  • MsMagnolia
    MsMagnolia skrev 2010-01-26 20:51:53 följande:
    Funderar lite... Om man nu inte får säga nej... då kan man alltså inte säga att man tex har ett big nono på analsex tex? Och man kan inte vägra gå med på att bli utlånad om man inte vill? Man kan heller inte sätta en gräns vid piskning tex att man inte vill att det ska blöda? Är det så? Och om man vill gå med på dessa saker fast den dominanta kanske vill så måste man avsluta förhållandet? Är det så ni menar? I så fall funderar jag på om den dominanta verkligen gör "sitt uppdrag" som dominant särskilt bra; borde inte en "bra" dominant ta sin undergivnas vilja i beaktning och i vissa frågor (som är viktiga för den undergivna) faktiskt följa den?
    Rättelse: "Och om man inte vill gå med på dessa saker" ska det ju stå!
  • dreamtösen
    MsMagnolia skrev 2010-01-26 21:04:27 följande:
    Jag sköter inredningen i huset (inom givna ramar - inte rosa rosor i badrummet eller ett klädskåp till dottern för 20.000). Jag får min vilja igenom i nästan allt så det där du skriver om soffa känner jag igen mig i. Jag skulle aldrig gå med på att bli av med "den makten". Sånna saker vill jag säga till om och få min vilja igenom på. Det gäller även barnen, saker till barnen, barnens kläder, barnens uppfostring osv. Där är det oerhört viktigt för mig att vi är jämställda, men eftersom jag är hemma med barnen och han arbetar och tjänar pengar så har jag mer att säga till om där. Det finns massor med frågor jag inte vill bli överkörd i. Köper vi en ny bil bestämmer vi gemensamt vilken & hur den ska se ut. Det är ju inte så att han går runt och bestämmer allt. Däremot kan han när som helst och var som helst få mig att känna mig undergiven. Han kan visa sin dominans en vanlig förmiddag genom att tex säga åt mig att städa rent i köket och sällan känner jag mig så inspirerad och motiverad till att göra tråkiga saker som när han säger åt mig att göra dem (inte så att han ger en otrevlig order - det är underförstått att det inte är något att protestera emot även om han "ber mig vänligt") Och han kan ge mig smisk vilken kväll som helst genom att skicka ett mess: "ta med dig en piska och ställ dig på alla fyra framför mig". Men inte fan bestämmer han vilken soffa vi ska ha! Jag ber om ursäkt om jag är rörig! :)

;) Hehe, bra skrivet!
    Jag tror också att det är viktigt att båda parterna har god självinsikt. Min kille vet att jag har bättre öga för inredning och därmed tycker han att det passar bra att jag har större bestämmanderätt i de frågorna. Alltså ger mig den bestämmanderätten. Skulle det nu vara så att killen absolut skulle vilja ha en blommig soffa så skulle jag kämpa tills jag har fått min åsikt igenom (kanske med raka ord eller kvinnlig list {#lang_emotions_wink}). Så helt 100 % skulle jag nog inte klara av det om det blev så. Men jag tror att en man som är dominant också bör vara lyhörd för den undergivne för att det skall fungera.

• Anonym (Hekla)

HELVETE!!! Jag hade skrivit ett inlägg under ca 2 timmar. Ursäkta om jag inte svarar någon som skrivit till mig, men jag avslutar detta inlägg, läser sedan ikapp.

5 min versionen:
    Roligt Kärleksknop att du saknat mig. Detsamma, säger jag! 
    MsMagnolia: Nej, vad som är ok eller ej är verkligen fingertoppskänsla och inte är det heller beslutets storlek som nödvändigtvis är avgörande. Jag skulle bli skitsur om jag inte fick vara med och bestämma inredningen. Däremot sväljer jag gärna sperma, ger honom fri tillgång till min kropp och skulle inte ha något emot många former av märkning. Gå i blöja eller kalla honom Daddy hade inte heller varit någon höjdare. Fast jag ser det iof sig inte lsom att jag inte får eller kan, utan som att jag låter honom bestämma.
    Det där med att vara mig själv kontra en ug-stereotyp har jag tänkt på. Mina känslor är en del av mig och jag hoppas att han vill ha hela mig. Jag är också rädd att ryckas tag av de starka känslor som väcks när jag vågar vara undergiven och tappa bort mig själv. Sedan är det något i mig själv också som gjort mig rädd att förlora mig. Någonstans djupast ned i min masochism finns också mycket objektifierande inslag, fornofili, slav utan rättigheter, avpersonifiering etc. (Freud den stollen sa väl att masochismen innerst inne var en dödsönskan). 
    Min man är bra på att ta tag och förändra rätt grejer. Han har verkligen blommat ut sedan han vågar ta för sig. Han håller på att förändra mitt uppförande (bitchighet, känns det igen;)) och det är otroligt vad jag skäms när jag misslyckas med att uppföra mig trevligt. Desto bättre att få be om ursäkt på ödmjukt sätt, gärna som du Ug-light sa, undergivet knäböjande *rodnar ofrivilligt*
    För oss har det gått bättre sen vi börjat fokusera på vad vi VILL göra, inte vad vi inte vill. På att ömsesidigt göra varandra lyckliga. 
    Nå, hafsigt och lustigt. Nu kommer min man snart hem från kvällsjobbet och jag får rikta svadan någon annanstans. Eller så ser vi lite six feet under.
    Hekla
Svar på tråden ug, mer eller mindre - ditt stearinljus i vintermörkret