• Livsglädjen

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

Vi välkomnar alla intresserade till vår tråd, men främst alla föräldrar som har fått barn extremt mycket tidigare än beräknat förlossningsdatum!

Både nyblivna föräldrar och vi/de som har lite äldre barn är välkomna!

Här har vi en födelsedagstråd för våra älskade premisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m48308318.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-11 23:03
    Här är länken till vår lite mer uppdaterade födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m50273766.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-04 19:08
    Har någon här missat att Emmy K samlar in fotavtryck? Hon sitter i styrelsen för flera prematurföreningar i Sverige och hon/de har en fin idé om en "prematuravtryckstavla".

Jag citerar henne:

Jag fick en idé om att samla in fotavtryck (eller handavtryck) från våra prematurbarn och vill göra en jättestor tavla av alla dessa avtryck som sedan kan avtäckas på Prematurdagen den 11 november.
    Om ni skulle kunna skanna och mejla mig era älsklingars fotavtryck (eller handavtryck) så vore det väldigt uppskattat.
    Mail: info@pytteliten.net
    När ni skannar får ni gärna ställa in det till 300 dpi.
    Mejla mig samtidigt barnets namn, födelsevecka, datum, (ev. dödsdatum), vikt och längd. Jag vill också veta längden på foten/handen i mm så att det blir rätt i utskriften.
    Om ni skall på Baby Barn mässan i Gbg 15-17 april så står jag där för Pytteliten.net. Om ni tar med fotavtrycken så kan jag skanna på plats.
  • Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
  • Emmy K

Tack för alla tankar till Nelia. Ja hon mår bättre nu.
    Det blev 10 dagar på sjukhus och efteråt väntade en smaskig magsjuka här hemma. Det var bara Juni som klarade sig.

Trolltoka, så ni åkte också på detta. Stackars lilla Hugo. Jag vet inte om du har läst i min blogg men det var många småttingar tillsammans med oss på sjukhuset som hade RS. Dock klarade de sig bättre än tvååriga Nelia trots att de bara var 5-6 veckor gamla.

Hur var det för de andra i familjen, fick ni också RS-förkylningen? Det var ingen fara med mig men de andra barnen hade det jobbigt med mycket hög feber och kräkningar av febern samt svår hosta.

Det är inte svårt att förstå att RS är livsfarligt efter en sådan här pärs.

• mina12
    Emmy K skrev 2010-04-19 22:37:17 följande:
    Tack för alla tankar till Nelia. Ja hon mår bättre nu.Det blev 10 dagar på sjukhus och efteråt väntade en smaskig magsjuka här hemma. Det var bara Juni som klarade sig.Trolltoka, så ni åkte också på detta. Stackars lilla Hugo. Jag vet inte om du har läst i min blogg men det var många småttingar tillsammans med oss på sjukhuset som hade RS. Dock klarade de sig bättre än tvååriga Nelia trots att de bara var 5-6 veckor gamla.Hur var det för de andra i familjen, fick ni också RS-förkylningen? Det var ingen fara med mig men de andra barnen hade det jobbigt med mycket hög feber och kräkningar av febern samt svår hosta.Det är inte svårt att förstå att RS är livsfarligt efter en sådan här pärs.
    Vad härligt att höra att Nelia äntligen är frisk!!!

Imorgon får S sin sista synagis. Oerhört tacksam för de sprutor hon fått och hoppas att hon är stor nog att klara av nästa säsong utan dem, men man blir ju orolig när man hör hur dålig Nelia varit.
  • JessAnn
    Emmy K skrev 2010-04-19 22:37:17 följande:
    Tack för alla tankar till Nelia. Ja hon mår bättre nu.Det blev 10 dagar på sjukhus och efteråt väntade en smaskig magsjuka här hemma. Det var bara Juni som klarade sig.Trolltoka, så ni åkte också på detta. Stackars lilla Hugo. Jag vet inte om du har läst i min blogg men det var många småttingar tillsammans med oss på sjukhuset som hade RS. Dock klarade de sig bättre än tvååriga Nelia trots att de bara var 5-6 veckor gamla.Hur var det för de andra i familjen, fick ni också RS-förkylningen? Det var ingen fara med mig men de andra barnen hade det jobbigt med mycket hög feber och kräkningar av febern samt svår hosta.Det är inte svårt att förstå att RS är livsfarligt efter en sådan här pärs.
    Ja det är verkligen skönt att Nelia mår bra och alla andra i familjen efter kräksjukan.
    Ja det blir verkligen en pärs att gå igenom när man har familj.

Vi fick åka in yttligare en gång till sjukhuset då kruppen bara blev värre o värre. dessutom vägrade han o äta. Nu fick vi samma läkare som vi hade på neo o då fick vi betapred som hjälpte oss genom denna natt. Så det går på rätt håll nu.
  • Emmy K
    JessAnn skrev 2010-04-20 10:36:15 följande:
    Ja det är verkligen skönt att Nelia mår bra och alla andra i familjen efter kräksjukan.Ja det blir verkligen en pärs att gå igenom när man har familj. Vi fick åka in yttligare en gång till sjukhuset då kruppen bara blev värre o värre. dessutom vägrade han o äta. Nu fick vi samma läkare som vi hade på neo o då fick vi betapred som hjälpte oss genom denna natt. Så det går på rätt håll nu.
    Usch, det låter jobbigt med krupp. Jag har aldrig varit med om det själv, men jag hör det titt som tätt. Är det alltså andningsvårigheter vid förkylning? Hoppas att han snart kommer ur det.
  • Maria K

Jobbigt med alla sjuka så där i omgångar.
    Vi har lyckligtvis klarat oss N fick bara tre dagars feber men det var så lindrigt så vi trodde det bara var tandspricknings feber.

Vi var på återbesök hos neuropediatriken och Neurokirurgen idag, jag var såklart jätteorolig innan.
    Men allt så "jättebra" ut alla var jättenöjda och N pratade och skrattade under undersökningarna.
    Det blir inget byte av shunt innan sommaren eventuellt i höst, för hennes huvud växer som det ska, en sån lättnad. Nu kan vi se framemot sommaren.

• gosnosens mamma

Vi skulle vart på återträff på östra idag, träffat alla gamla neovänner! Men med en liten skrutt som har 40 graders feber så fck vi stanna hemma!:(
    Mitt stackars lilla hjärta! Det går 2 till 3 veckor mellan dessa j***a infektioner/förkylningar så vi håller på att bli galna, värst är det ju för Jonathan! Det har iallafall inte satt sig på luftvägarna ännu, men det är bara en tidsfråga känns det som. Fasar inför hösten när det är dags för förskolan!:(

• Livsglädjen

Jag har äntligen beställt mina efterlängtade smådockor hos www.pytteliten.net ! En 935g/37cm-Edvin och en 422g/26,5cm-Eira. Jag längtar såå tills de kommer hem till oss.
    Jag är imponerad av dig Emmy K som sköter jobbet exemplariskt samtidigt som du kämpar med sjuka barn både hemma och på sjukhus! Dina ord i mailen till mig värmer mitt hjärta även om jag har lite svårt att ta till mig orden riktigt...

Är så mycket ledsna känslor jag egentligen skulle vilja skriva här, men det har fastnat i min kropp och vill inte komma ut. Jag kanske släpper ut det sen någon gång. (Ja, och inte blir det bättre av att jag skriver sådana här kryptiska saker här!)

Tack alla som skriver snälla saker till mig, jag håller på att lära mig att ta till mig det som skrivs och sägs om mig, men det tar tid att lära gamla hundar att sitta (jag är ju faktiskt inte purung längre ).

• Tessita

Härligt att Nelia mår bättre. Usch att RS kan vara så hemskt, man får liksom försig att bara nyfödda blir allvarligt sjuka.

Livsglädjen, stor styrkekram till dig. Kan ju inte föreställa mig vad ni gått igenom...

Igår var det 3 år sen mina barns underbara kusin kom till världen och lämnade jordelivet strax efteråt. Jag hade lite cermoni här hemma med tänt ljus och sorgset hjärta. Livet är INTE rättvist.

Kram på er alla starka mammor därute.

• que

Idag skulle doktorn kolla ögonen efter "ROP" på mina grabbar,vet inte om dom hann göra de idag för jag måsta åka och hämta mina andra barn..är så ner vös för att dom  har de värsta och blir blinda eller nåt
    nån här som han barn som haft/har ROP??

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17