EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
Ny personal som inte kan barnen och inte kan sugsystemet (de behöver verkligen sugas ofta för att tuberna slemmar igen av både flytande slem och klumpar) och en sjuksköterska som var superstressad och gav ett inkompetent intryck från början till slut. Hon stressade och tjatade om allt (barnens personnummer, när de ska äta, hur mycket de ska äta, vilka mediciner de ska ha och när de ska ha dem...hon frågade mig om allt och frågade alla frågor tio gånger) Storebror var tvungen att akutextuberas två gånger och hon var mest i vägen, undersköterskan var bra och styrde upp så mycket hon kunde, efter några timmar sa hon åt sköterskan att lämna rummet (ja, då är det illa när uskan snudd på beordrar ssk att gå) vilket hon gjorde. Senare på kvällen måste han akutextuberas en gång till...stackars lilla skrutten. Hans kinder är helt sönder efter att de slitit bort tejpen så snabbt flera ggr. Nu får han inte ned mat för att han bara kräks.
Orkar inte med stressad och inkompetent personal ovanpå min oro för barnen...
En stor stor kram till dig, jag minns så väl hur fruktansvärt det känns när det kommer personal som inte kan ens barn.
Och ni ligger ju inne i semestertider precis som vi gjorde *suck*
Jag minns när Novalii var relativit ny opererad för sin ducutus hon hade dränage och fick hicka och såg ut att lida av otrolig smärta.
Dagsköterskorna som tog emot henne när hon kom tillbaka från op berättade att dom skulle ge extra smärtstillande om hon verkade ha ont och att hon skulle få mer smärtstillande till natten om hon verkade ha ont .
Iallafall så gick nattpasset på och jag hade inte träffat någon av dom innan, nästan alla våra ordinarie sköterskor gick på semester samma dag så nästan alla var helt nya.
Försökte få nattpasset att förstå att hon hade ont och att jag märkte det på henne, men ingen lyssnade.
Och när dom väl lyssnade viftade dom bort min oro och fick mig att känna mig som en dum liten flicka.
Så det slutade med att jag satt vid Novaliis sida tills där kom ett bekant ansikte, om jag inte minns fel satt jag i nästan exakt 15 h med undantag för kiss/pump paus.
Jag vågade alltså inte lämna henne med den nya personalen för jag märkte ju att dom inte kollade till henne.
Jag märkte att dom inte såg hennes smärta.
Sen var jag kanske lite löjlig vad vet jag, men efter 1 månad på neo och en nyopererad bebis så är man inte riktigt sig själv , men allt jag behövde var ett vänligt ord och en förklaring om varför smärtstillande inte gavs.
Och som du sa den oron och stressen är det sista man behöver.
Jag hoppas ni slipper råka ut för personal som gör er mer oroliga än lugna igen.
Kram