Inlägg från: KatjaKaj |Visa alla inlägg
  • KatjaKaj

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Lilla pyret skrev 2010-09-03 23:04:21 följande:
    En fråga till alla er föräldrar som fått barn mycket förtidigt och barnet nu har hunnit bli lite äldre.
    När började ni med smakportioner och vad gav ni?

Vår dotter är nu lite mer än ett halv år från det att hon föddes i v 25, men om man räknar från beräknat födelsedatum så skulle hon snart vara 3 månader.

Har ev tänkt att introducera nu i helgen.... Vänta el köra på?
    Blir lite förvirrad då de på min bvc mottagning inte är vana med prematurer och på neo överlåter de sådana här frågor just till bvc.
    Det är vårt första barn så hade förmodligen varit nog så förvirrande om det inte hade varit prematur... :)

Vill även passa på att säga till alla er föräldrar som är på neo nu och kämpar, vi tänker på er o ge inte upp!!!
    Läste lite snabbt vad pellepellepelle skrivit o blir så arg, ledsen o förbannad!!!! Hoppas verkligen att det blir bättre i uppsala!!

Och grattis till alla nyblivna föräldrar o all lycka till!!!
    Vi blev tillsagda att korrigera maten halvvägs.
    Ska se om jag kan förklara så att man förstår.
    Min dotter föddes i vecka 24 och när hon var 6 månader okorrigerat så började vi med smakisar, alltså var hon ju lite drygt 2 ½ månad korrigerat när vi började med maten.
    Sen får man ju se om dom verkar mogna för det, Novalii har alltid varit pigg på mat och äter i princip allt.
    Nu är hon 14 månader okorr och äter allt som vi äter och dricker 1 års vällingen.
    Det kan ju hända att ditt barn inte alls är mogen för mat och då kan du ju vänta någon månad, men som sagt vår doktor på neo sa korrigera maten halvvägs det sa även BVC när vi pratade med dom.
    Lycka till =)

Pelle*3: Jag hoppas verkligen det vänder för er snart, ni kan behöva lite medvind.
    Kram
  • KatjaKaj

Livsglädjen: jag kan ju bara säga vad jag känner men hur kompetent och underbar personal jag stötte på under neo tiden så kände jag mig alltid förbannat ensam. Jag hade kunnat offra ett lillfinger för att få prata med en annan som varit med om samma. Jag hade två otroliga kuratorer som fattade allt det medicinska och som kunde hjälpa mig sätta ord på känslor men det kändes aldrig riktigt som att dom verkligen förstod hur maktlösheten rev i bröstet, hur ångesten åt upp mig om nätterna och hur arg och ledsen jag var över att inte fått en sådär stor vacker mage. Du anci ska göra vad du orkar och ta hand om dig själv först. Men du hade passat perfekt som stöd för föräldrar som oss, du är ju redan en klippa och har hjälpt mig mer än du kan ana.

• KatjaKaj

Hej allesammans, det var väldigt länge sen jag var här inne och läste. Jag hoppas allt är bra med er. Vi har haft en tuff helg, novalii fick jättesvårt att andas i fredes natt så det blev att åka till akuten då låg saturationen på 78. Hon fick inhalera adrenalin och något annat på v var 20 minut men saturationen blev inte högre än 83 så vi blev inlagda och ligger här än. Och jag håller på att bryta ihop, alltså det är ju inget allvarligt och medicinerna har hjälpt henne nu men vi har inte varit på ett sjukhus sen vi fick hem henne iprincip. Alla dofter och maskiner, nässugar och grimmor med syrgas. Att få henne uppkopplad på den där jävla skärmen igen, all oro och alla känslor sen neo tiden kommer tillbaka. Vi har ju haft det väldigt lätt sen hon blev utskriven, hon har ju inte några direkta med från prematur födslen och har haft typ 1 förkylning på 1 år, så jag tror att jag har lurat mig själv och intalat mig att hon inte kan bli sjuk. Så nu när hon blev det var jag helt oförberedd. Ja jag behövde bara spy av mig lite. Kram till alla.

• KatjaKaj

Tack för att du tog dig tid att svara mina12. Vu är fortfarande sjuka och pendlar mellan hemmet och akuten, airomiren tar inte lika bra som den gjorde innan. Nu har hon även öroninflammation så höstens alla sjukdomar har kommit med engång till oss. Det låter otroligt lockande med Dubai ;) vi får kanske emigrera. Casiopeja: Håller också tummarna att ni får vara friska nu

• KatjaKaj

Erkens mamma: jätte trist att du känner så, jag har inte varit inne på jättelänge och såg inte ditt inlägg förens nu. Men jag förstår att det känns jättebra att få ett "avslut" på den biten. Det är alltid skönt när det blir en förändring.

• KatjaKaj

Futurum : verkligen en jättefin artikel, och vilka otroligt söta barn du har. Hoppas alla får en trevlig dag.

• KatjaKaj

Livsglädjen: underbart reportage. Pelle* hallelujah ;) herregud vad skönt att höra att ni är hemma.

• KatjaKaj

Hej allesammans jag hoppas ni har det bra i snön. I dag började novalii gå, eller hon kryper mer än hon går men idag började hon ta många sammanhängande steg. Och jag vet inte varför men jag trodde liksom inte att hon skulle lära sig det. Ibland kan jag inte förstå att hon verkligen var så där liten, om någon hade sagt till mig när jag fick se henne första ggången efter förlossningen i sitt lilla glashus att hon skulle gå om 18 månader så hade jag skrattat åt dom. Jag ville bara dela med mig till er för ni är nog dom enda som verkligen förstår :). Ha en underbar dag .

• KatjaKaj

Pelle: jag önskar att jag kunde sagt något som gjorde allt bra, men jag tänker på er allihopa och sänder en kram. Och jennyc: lycka till på Ultraljudet kram

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17