Inlägg från: KatjaKaj |Visa alla inlägg
  • KatjaKaj

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Livsglädjen: jag är så otroligt glad för dig, nu hoppas jag du får en god jul med mycket mat och att bebis fortsätter trivas och växa i magen. Tizzel: varmt välkommen , min dotter föddes i vecka 24+5 och människorna i den här tråden har varit ett ovärderligt stöd. Hoppas ni alla får en fin jul.

• KatjaKaj

Mina12: grattis och vad skönt att höra att de positiva minnena är där och att de negativa skjutits bort lite. Själv ska novalii börja lite smått på förskolan den 1 feb, och jag har helt galna mardrömmar. Har inte lämnat henne ifrån mig mer än någon enstaka timme till min mamma (förutom min man som haft henne såklart). Tanken på att lämna henne till massa okända skrämmer mig, och tänk om dom inte fattar att hon inte är som en "vanlig" 18 månaders. Jag vill inte att dom ska tro att hon kan en massa hon inte kan. Och för att inte tala om alla dessa bakterier man undvikit som en dåre i 18 månader, helt plötsligt ska man kasta in henne i värsta bakteriehärden. Vi fick ju sitta på akuten hela nyårsnatten då hon får så svårt att andas när hon blir förkyld, läkarn varnade oss och sa att vi nog skulle få träffas mycket den närmsta tiden :( jag hoppas att ni har haft en fin jul och nyår och att alla era små klarar sig från sjukdomar.

• KatjaKaj

Mina12: det låter som en dröm att få ha det så som du har det, tyvärr är utbudet på dagmammor i vår by inte så stort och den förskolan vi fick plats på är ju självklart stor. 120 barn går det sammanlagt fast uppdelat i två hus och massor av avdelningar. Men jag jobbar ju kvällar och helger så om det inte funkar tänker jag ha henne hemma till augusti eller något. Är bara så orolig att hon blir under stimulerad här hemma då man undvek andra barn så mycket i början så känner vi inga andra med barn i hennes ålder. Så hon har ju knappt träffat andra barn.

• KatjaKaj

Livsglädjen: du är alltid så klok och så duktig på att sätta ord på saker och ting. Att prata med pedagogerna känns som något jag hade haft väldigt svårt för just därför att orden inte kommer till mig. När jag ska prata om neo tiden så känner jag mig löjlig och gnällig. Som så många av er andra säkert har upplevt har man blivit matad med det här att "nu är ni hemma nu är allt bra, sluta tjata". Jag försökte ta upp det lite försiktigt med hon som visade mig runt på förskolan och det var som du säger hon visste inget om prematurer och hade aldrig varit i kontakt med något barn som var extrem prematur. Nu börjar dom ju även prata om den förbaskade svininfluensan så nu känns det lite extra jobbigt. Usch :(.

• KatjaKaj
    Futurum nobis est skrev 2011-01-09 11:30:26 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-5-278/m56514459.html

Har ni sett det här? Blev lite mycket svordomar men jag blev så upprörd.... Visst att det finns okunskap, men man uttalar sig helt enkelt inte på det sättet.
    Ja jag blev riktigt sur, vilka fördomar det finns.
    Satt och formulerade  något att skriva själv men sen såg jag att du skrivit så jäkla bra redan.
  • KatjaKaj
    Written Fiction skrev 2011-01-10 11:22:43 följande:
    Hej alla!
    vincent fyller två idag och jag kunde inte sova inatt. Känner mig hemsk då jag varken städat, fixat paket eller bjudit in till kalas. Vincent fick en gosedjurskatt som han drar omkring här nu medan jag skrev ett blogginlägg och tjöt.

Lovat släkten kalas imorgon, ska bara försöka hitta energi tills dess. På något sätt så verkar jag må så otroligt mycket sämre detta året än förra.

Prematurföreningen hade årsmöte igår och jag fick träffa mamma M och hennes son som är född samma dygn som Vincent och även han fick åka till Lund så vi  följdes åt en bit, Hon är nu gravid i vecka 23 och det är så häftigt! Blir så glad av alla magar just nu, nästan lite rubbat glad :)

Hur har ni det annars? Hur har året börjar för er?
    Stort grattis till Vincent.
    Jag håller med Livsglädjen skit i kalas om du inte orkar och bjud bara in dom du känner att du verkligen vill ha där.
    Och vad gör lite smuts?!
    Det blir ju ändå stökigt på 1 sekund när man har barn :D 
  • KatjaKaj
    Livsglädjen skrev 2011-01-10 11:38:52 följande:
    Grattis, Vincent!
    Kram till dig WF...
    Jag sitter hemma från jobbet pga av att jag hade magsjuka i helgen och bara bölar (diabetessköterskan ringde och skulle få reda på senaste tidens blodsockervärden och jag brast ut i gråt efter två ord). Jag saknar Eira så grymt mycket och så är jul, nyår och även januari så förknippat med oro och sorg, både för Edvins och Eiras del.
    Skit i att ordna kalas för släkten om du inte orkar. Ring någon av dem som du litar på och berätta hur det är och be om hjälp med städning, fika eller vad du vill. Kram igen!
    Och en stor kram till dig Livsglädjen.
  • KatjaKaj
    SandraLindholm skrev 2011-01-11 00:22:57 följande:
    Jag har gjort det och den jag fick var helt vädelös om man får uttrycka sig så.
    Berättade om en grej som hände ( inget med barnen men en hemsk sak som verkligen ska tas på allvar ) och hon tyckte jag verkade stark att klara mig själv så henne träffade jag 3 gånger.. Kan man ringa någon annan och inte ha dem som är för bvc?  
    Du ska absolut försöka få tag på någon annan nu vet jag inte exakt vart man vänder sig då jag hade tur och fick en underbar kurator via neo.
    Men pröva vårdcentralen kanske?!
    Det är viktigt att du får prata av dig om du känner att du behöver det.
    Nu har jag inte pratat med min kurator på säkert 5 månader och jag känner genast hur deppig jag blir och hur mardrömmar återkommer.

Stå på dig och testa dig fram tills du hittar någon du trivs med och som lyssnar på dig.
    Och vill du bara ha någon att ventilera med så lånar jag gärna ut ett öra.
    Stor kram. 
  • KatjaKaj
    Riskiflickan skrev 2011-01-11 17:59:56 följande:
    Tack alla! Lyckad födelsedag här med en jätteglad kille :)
    Grattis till födelsedags killen. :)
    FabulousMom skrev 2011-01-11 22:11:58 följande:
    Tack!
    Åh, jag blir så nervös bara av att tänka på det. Förra gången ignorerade jag magsmärtorna i 1,5 dygn innan jag åkte in.. Jag grämer mig så mycket över det nu. Alla sa att det var växtvärk och helt normalt. När jag kom in var det försent att stoppa det..

Det skulle kännas jättebra att få gå på extrakontroller, förra gången var jag bara på inskrivningen och rutin-UL (v. 18).. Nästa besök var i v. 25 tror jag.. Det fick jag ringa och avboka för då var han ju född..

Jag trodde faktiskt inte att det skulle kännas så här jobbigt att fundera på en till. Det känns som om allt med graviditet blivit förstört, man får inte ha en "rosa dröm" som alla andra. Förra gången hann drömmen bara börja och nu vågar jag inte ens drömma. Vågar inte tro att det kan gå bra, kommer inte våga köpa babysaker eller kläder osv. Såna här tankar har jag redan nu, när jag bara funderar på att bli gravid. Hur nervös kommer jag inte att vara när jag väl blir det ??
    Jag fick min dotter i vecka 24 och har samma tankar som dig,fast  jag funderar inte ens på att bli gravid men drömmer ändå mardrömmar om hur jag föder förtidigt.
    Har också undrat med det här om SMVC då jag bara får höra att vissa barn föds förtidigt och man kan helt enkelt inte säga varför och att jag förmodligen inte kommer föda prematurt igen (inte för att det lugnar mig).
    Vet dom varför du fick förtidigt? 
  • KatjaKaj
    SandraLindholm skrev 2011-01-13 20:42:09 följande:
    Jag var på BVC idag och frågade om detta. Men ingen har ringt oss :S  Känns ju som om vi också borde få det, eller? Mina är 16 månader okorrigerad och födda i v24+4... Hmm.. Ska ringa imorgon. Vi tillhör ju också Uddevalla. 

På Bvc idag vägde Filippa 8,2kg och William 9,1kg och de var ca 77 cm. De är 13 månader korrigerat och 16,5 okorrigerat.
    Är de jättesmå? De ligger långt under på vikt kurvan. 
    Sandra jag tycker absolut inte  att det låter som att de är jättesmå.
    Novalii är  18 månader okorr och 15 korrigerat och väger drygt 10,5 och är 81 lång.
    Hon stod stilla med vikten rätt länge i höstas och gick till och med ner 900 gram så när hon var 12-13 månader korrigerat vägde hon 8,5 typ sen tog vikten ett jätteskutt :) 
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17