• Mika1980

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Rara. jag hoppas att du är gravid..men försök hålla dig till lördag i alla fall, inte så stor sannorlikhet att det visar positivt på BIM-2. Och då kanske du blir besviken i onödan? :)

Mmmbop: Ja det är tydligen lite olika åsikter om hur pass hög hcg-nivå man kan ha och ändå bli hjälpt av metrotrexat - på Huddinge säger de hch på 1000, medan läkaren som behandlade mig på SöS sa att det kan hjälpa ända upp till 10 000. Men sannorliheten minskar väl ju längre man har gått antar jag. Ja jag vet inte varför de skickade hem mig, jag hade tom. varit inne tidigare samma dag (som den sprack) och klagat över att jag började få ont. Men de skrev bara ut värktabletter...ca 7 timmar senare sprack min äggledare.
    Jag kände inte så mkt av sprutan, blev lite trött bara men det kan lika gärna ha berott på graviditeten.
    Lycka till, och låt dig inte skrämmas av min berättelse. Det är betydligt fler som faktiskt blir hjälpta av metrotrexat, än råkar ut för samma sak som jag.

• Mika1980

Ingen mens än, men tuttarna värker så den kommer nog snart..men hoppas på helgen, så att jag får äl under helgen om 2 veckor..skulle ju passa bättre om jag nu har tur och kan åka iväg till köpenhamn. Klurigt det här med att menscykeln har ändrats, man har inte koll på när mensen ska komma längre.

• Mika1980

Skönt att höra sunflower..snart har vi säker massa gravida kvinnor i den här tråden ;)

• Mika1980

Mmmbop: Jag kommer inte begära ut några fler journaler, orkar inte. Jag kunde ju i alla fall läsa hur läkarna resonerade när de upptäckte mitt X. De ville prova med metrotrexat eftersom den satt i skarven till livmodern, och den ville de inte skära i i onödan..men de uppmanade mig att hålla mig i stan och läna prover regelbundet. Så även om jag tycker att de borde ha lagt in mig för observation så skulle jag nog inte komma någonvart om jag skulle anmäla läkaren.
    Jag jobbar som Case manager inom socialpsykiatrin, har ju ansvar för mina klienter och kan inte bara ta ledigt hur som helst..har lite semesterdagar som jag ska ta ut innan årsskiftet, men har lagt dem efter hur min menscykel "borde" se ut (alltså när jag trodde att jag skulle få äl). Men det diffar på ett par dagar nu eftersom cykeln knasar och jag vill inte krångla och byta semesterdagar stup i kvarten. Men om jag skulle få äl på höger på en vardag så får jag ju lov att fixa det på ngt sätt. Haha, man är nog lite smått besatt när man anpassar semestern efter sin menscykel..*s*

• Mika1980

Hej alla, grattis LYCKA82..sa jag inte att det skulle bli massa plus snart, är lite synsk sägs det..:) Hoppas du får göra ditt VUL snart och att allt är bra den här gången!

Långsamma ägg har jag aldrig hört talas om, däremot kan man ha slöa flimmerhår i äggledarna, det är de som transporterar äggen..flimmerhåren kan bli långsamma och slöa om man tex. är rökare. Jag själv är snusare (hade förstås uppehåll när jag var gravid) och har anklagat mig själv massor med gånger, för tänk om det berodde på nikotinet?

Rara: åh jag vet hur det känns, man är så övertygad men ändå tvivlar man..det kan vara hur som, du vet inte förrän du faktiskt har kommit till BIM eller strax efter. När jag fick mitt X testade jag minus på BIM-3 tror jag, och svagt plus på BIM, och jag hade relativt normala hcg-värden..det var därför de inte kunde dra slutsatsen att det var X på en gång. Försök sysselsätt dig och göm alla grav-test i ett par dagar (eller be sambon gömma dem).

Själv väntar jag på den jäkla mensen som inte behagar dyka upp, den måste komma i helgen om jag ska tajma så att äl kommer helgen om 2 veckor - så att jag kan åka till Köpenhamn om pergotime har gjort underverk med ägglossningen..

Mmmbop: hoppas på bra besked från dig när du har varit och lämnat nytt prov, det låter ju bra att det börjar kännas lite bättre nu i alla fall.

Och angående metrotrexat eller operation - det är sjukhusen som väljer vilken metod de tycker är bäst, SöS i Sthlm tycker att metrotrexat är att föredra medan andra sjukhus inom samma landsting anser att operation är det bästa. Det är ett lotteri vad man får för behandling med andra ord.

• Mika1980

Rara, mensen kommer nog - det brukar den göra varje månad men har fått lite knasig cykel efter X. Pergo börjar jag med på dag 5 för att få fler ägg - och förhoppningsvis ett i höger äggstock (får aldrig äl där annars och saknar äggledare på vänster). Håller tummarna för dig, drick en kopp te och mys med sambon framför idol nu..:)

• Mika1980

Magdalena: låter tyvärr som att du är skenis, så hade jag också sist - mådde väldigt illa och hade molvärk och var doftkänslig även trots att mensen kommit. Testade också även då, men det var såklart negativt. Det är tungt..men ge inte upp, för även vi kan bli gravida även om det ibland är lite svårare.

• Mika1980

Magdalena: och varför skulle det vara svårare efter 6 månader? Det tror jag inte på.
    Jag vet  hur det är, en bekant som blev gravid strax innan mig har fått en jättegullig bebis - och en kollega och en till bekant som blev gravida samtidigt ska föda i februari/mars. Det är jäkligt tungt.

Du får väl äl från båda äggstockarna - isf har du en bra chans att bli gravid. Jag försöker ställa mig in på och spara pengar till ivf i Köpenhamn, eftersom det nog är min enda chans.

• Mika1980

Minkärlek: jag hade också rödrosa flytningar vid BIM ungefär, var sedan blödningsfri fram till v.6 tror jag, då kom det först lite rött och senare brunt. Började störtblöda som missfall i v.7 ungefär. Äggledaren sprack i vecka 9 och hade 1 1/2 liter blod i buken. Opererade också bort vänster äggledare. Jag hade inte så ont fram tills att den sprack, kände mer att det stramade i ljumsken - som sedan gick över i typ äl-värk och tillslut fruktansvärd smärta när den sprack.

Hoppas att du inte har fått X igen, vet du varför du fick det sist?

Magdalena: Tack själv, förstår att det är sjukt jobbigt att få bakslag efter bakslag - ska du operera bort chokladcystan? Om du har äl från andra sidan borde det inte vara några problem. Kram

• Mika1980

Magdalena: hade du X:et på vänster sida? Du fick äl på höger för första ggn sedan dess sa du? Då kanske det finns hopp för mig också, jag har ju nämligen alltid äl från "fel" sida..men någon gång kanske man ska ha tur då? Försökte ni nu i samband med äl? Isf. borde det vara dags att testa snart, känns det som att det inte har lyckats?

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3