• Mika1980

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

MelindaBjörk: jag har varit med om exakt samma sak som du. Det är jäkligt tufft, men så länge du har en äggledare och ägglossning från "rätt" äggstock ska det gå bra, det kan även bli så som acinna säger - att även motsatt äggledare plockar upp ägg. Men jag måste ändå säga emot dig lite acinna..den äggledaren som är kvar plockar inte automatiskt upp alla ägg. Många hamnar i buken och absorberas upp av kroppen också. Därav mitt problem som aldrig har äl på rätt sida.

• Mika1980

LillaFrugan: som jag har skrivit flera gånger så gör jag vul varje månad precis innan ägglossning. Då ser de i vilken äggstock äggblåsan finns, och det är alltid vänster. Man kollade hormonvärden på mig innan  mitt X och då såg det normalt ut, och jag ägglossar varje månad - men som sagt bara på vänster (där äggledaren saknas).

Men jag är glad åt att få göra någonting konkret nu, även om det inte är säkert att det hjälper. Får jag äggblåsor både i vänster och höger äggstock är det ju bara bra, eftersom ägget i höger äggstock då kan bli befruktat. Men självklart kommer jag att göra vul efter pergokuren, om jag plötsligt skulle få flera äggblåsor på höger sida inseminerar jag helt enkelt inte. Men något måste jag göra för jag håller på att bli galen.

• Mika1980

..och jo jag har undersökt sekretet innan äl, och ibland tycker jag att det är mer genomskinligt, men får aldrig sådana där trådar hur mkt jag än försöker. :/

• Mika1980

Melinda: var det på vä sida du hade X:et? Jag har nämligen haft känningar på vänster sida (opererade bort den äggledaren) sedan det som hände, speciellt vid ägglossning och strax efter. Vet inte varför man får så, det borde ju rimligtvis inte finnas så mkt kvar att ha ont i..

• Mika1980

Tack lilla Frugan.

Och Melinda, det innebär säkert att du åtminstone har haft äl på vänster, så då är ju oddsen bra. :)

• Mika1980

Vet hur det känns frugan..:( Jag struntade i att försöka denna månad, känns lite skönt att tänka på annat än äl-test och grav-test hela tiden.

• Mika1980

Grattis acinna!! Känns underbart att höra att du har blivit gravid, och det sitter nog på rätt ställe den här gången!

Själv funderar jag starkt på att ta det där lånet och åka till Danmark för ivf..surt bara att behöva betala ca 20 000 kr för mediciner eftersom man inte får högkostnadsskydd på danska recept. Min gynekolog är motsträvig och vill inte översätta några recept, trots att många gynekologer gör så. Socialstyrelsen avråder nämligen från det eftersom man får behandlingen utomlands, men jag får ju inte hjälp som ensamstående i Sverige.Ingen som känner någon hjälpsam bra gynekolog i Sthlm??
    Känns även svårt att behöva gå igenom det här själv, stort ingrepp och påverkan på kroppen, skulle vara skönt att ha någon att hålla i handen..

• Mika1980

acinna: hahaha, tack för erbjudandet, nu gillar ju inte jag pojkar men att hålla handen är ju relativt oskyldigt ;)

Nä, tänk om man kunde färdas något år framåt i tiden och ha en fin tjej - och få hjälp av svensk sjukvård.

• Mika1980

Magdalena, det låter lovande!! Brukar du kolla med vul? Har du haft äggblåsor på vänster innan? Jag går ju omkring och hoppas på att pergotime nu kan hjälpa höger äggstock att producera ett ägg.

• Mika1980

Pergotime ska sluta tillverkas och det är brist i hela Sverige, jag beställde på apoteket och förmodligen kommer det ett par dagar efter att jag skulle ha börjat..*mutter* Kanske måste hoppa över ytterligare en månad då. Iof. så tror jag inte att pergo hjälper mig, får väl kanske fler ägg på vänster bara.

LillaFrugan: Vi alla har sådana dagar, och det rätt ofta..men så plötsligt kommer dagen då ni kan försöka igen. Försök njut av semestern istället och tänk på annat.

Hittade förresten en fantastisk nystartad fond som heter Wabbie foundation - ett par som är ofrivilligt barnlösa och som nu ska adoptera som har startat fonden för andra barnlösa barn och singlar! De har nog inte börjat dela ut bidrag än eftersom de måste få in tillräckligt med pengar först, men har ni en femtiolapp över och vill bidra till ngt gott kan ni gå in på deras hemsida och kolla!

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3