• Mmmbop

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Tack Mika! Ska kolla på den.

Är det någon här som vet om man kan bli immuniserad av X? Jag är Rh-negativ... Måste fråga min läkare på måndag...

• Mmmbop
    acinna skrev 2010-11-25 20:16:40 följande:
    ewaulrica: Oj, vad ni hunnit att vara med om mycket! Själv har jag båda äggledarna i behåll, och tydligen en väldig "frögurka" här hemma... Hann bara med en mens mellan vårt X och detta foster/embryo... 
    Så du fick metatroxan och det fungerade? Hur stort var ditt X? Spolade dom dina äggledare efter?
  • Mmmbop
    acinna skrev 2010-11-25 20:39:17 följande:
    Mmmbop: Den 11:e september sövdes jag och skrapades eftersom de trodde att fostret satt fast i livmoderhalsen, alltså för långt ner under livmodern. Den 16:e september opererades jag med titthålsoperation efter att ha varit inlagd i 25 timmar med dropp!!! Då hittade de fostret som de inte kunnat se via VUL (hade ett hcg på knappt 1600), medan jag från  vecka 5+2 hade tjatat att jag hade ett tryck eller obehagskänsla i vänster sida. Samma dag fick jag också en blödning... När de äntligen hittade fostret var jag i vecka 10+0...
    Så svaret är: Nej, jag titthålsopererades 16 september och har båda äggledarna kvar och fick tillbaka mensen 13 oktober... Vet inte hur stort X:et var, men hcg var på knappt 1600 och de kunde inte med 7 VUL och 5 läkare se det! Och Nej, jag fick inte spola äggledarna trots att jag ville. Ironiskt nog fick jag telefontid med en överläkare på gyn i ett annat landsting angående spolning 3 dagar efter jag  fått mitt +, så den tiden är avbokad och de önskade oss lycka till! Överväger trots allt att föda på det sjukhuset. Igår i vecka 6+0 fick jag äntligen till ett nytt VUL och ägget hade kommit från höger sida (Mitt X var på vänster sida och jag har äggledaren kvar) och att lilla pyret på 6 mm fanns i hinnsäcken i livmodern!
    Grattis igen Acinna! Underbart att se det där det ska vara! Tack för din berättelse.
  • Mmmbop

Vi håller tummarna att du inte inbillar dig utan verkligen mår som du ska =)

• Mmmbop
    Mika1980 skrev 2010-11-28 11:10:50 följande:
    Jag igen.. läste nu också att man kan hitta livmoderslemhinna i urinblåsan vid endo, det gjorde man när man undersökte mig..men urologen sa bara att det kan se ut så hos vissa kvinnor. Fan, nu blir jag orolig, att jag kanske dessutom har endometrios. :(
    Hmm, dra inte i för stora växlar innan du vet, jag vet att det är svårt men boka en tid för att kolla upp det. Jag hoppas verkligen att det inte är så. Det skulle inte vara rättvist. Men du hade inget i livmodern när de kollade på op?
  • Mmmbop

Ojoj, vad jobbigt en del av er har det! Jag hoppas verkligen det löser sig för er allihopa snart!

Jag var och tog nya hcg-prover i lördags, då hade de stigit från typ 790 till 870. Men imorse när jag var på Karolinska så hade de sjunkit till drygt 400! Dessutom började jag blöda lite mer igår och det fortsätter "strila" lite långsamt idag med. Läkaren trodde att min kropp eventuellt höll på att ta hand om det själv! Tänk vad bra det skulle vara! Nu ska jag tillbaka för, förhoppningsvis, sista gången på onsdag. Då håller jag tummarna att jag knappt har något hcg-värde alls!

Min aversion mot frukost som jag haft de senaste två veckorna har dessutom gett med sig och jag mår bra, brösten är fortfarande ömma som tusan men det kan jag leva med. Så det här kanske går vägen utan vare sig cellgifter eller op.

Men jag ska fortfarande be dem spola äggledarna innan nästa danmarksresa... Är det någon av er som haft problem med att de inte velat göra det?

• Mmmbop
    acinna skrev 2010-11-29 18:38:01 följande:
    Mmmbop: Japp, jag fick inte spola äggledarna... Sökte via ett annat landsting som jag skulle haft telefontid med idag, men jag avbokade den tiden eftersom jag redan var gravid...
    Men å andra sidan den bästa av anledningar =)
  • Mmmbop
    Mika1980 skrev 2010-11-29 19:48:52 följande:
    Mmmbop: jag fick X första gången jag blev gravid, man vet inte varför. Hade spolat äggledarna inför insemination ett par månader utan, det var så bra passage. Nu får jag dock inte spola igen eftersom äggledaren som X:et satt i är bortopererad. Men jag är skitnervös att det ska sätta sig i andra äggledaren om jag nu insemineras igen..

Har pms nu, så förhoppningsvis kommer mensen snart, då ska jag snart börja med pergotime..kommer bli ett monster! :) Nästan tur att man inte har en partner.
    Hehe, hormon-high... Löövly

Jag förstår verkligen att du är orolig, jag är nervös redan. Men de kollar dig tidigt när du blir gravid igen va?  JAg håller tummarna för mens snarast så du kan köra igen. Är det privat insemination nu eller?
  • Mmmbop
    Mika1980 skrev 2010-11-29 20:21:25 följande:
    Förresten, är det någon av er som har begärt ut sin journal? Jag bad att få min och hämtade den idag, ville läsa lite om vad som faktiskt hände, var så borta när jag kom in för operation, och efteråt var jag mest drogad..
    Men jag fick bara daganteckningar från dagarna innan jag kom in akut för operation - dvs. när jag sökte till kvinnokliniken för att jag själv misstänkte X. Undrar varför jag inte fick operationsberättelsen och anteckningarna från när jag låg på avd. i fem dagar. Någon som vet?
    Kan det vara olika journaler? För olika avdelningar? Låter lite mysko men man vet ju inte... Du kanske kan ringa avdelningen?
  • Mmmbop
    Mika1980 skrev 2010-11-30 17:07:25 följande:
    Mmmbop: om jag får det resultat jag vill av hormonerna jag ska börja med snart, dvs en äggblåsa i rätt äggstock, kommer jag att åka till Köpenhamn och Storkkliniken igen.

Ja jag vet inte, jag sa ju ändå att jag ville ha ut hela min journal - det borde ju inkludera all vård man fick för samma orsak, alltså X:et.
    Ja man tycker ju verkligen det... Konstigt. Men det verkar ju vara en del strul med det där.

Då håller jag verkligen tummarna för dig! Finfin äggblåsa på rätt sida och massor med välartade spermier från Stork.

Själv sitter jag på Karolinska och ska få Metatrexat nu. Blåsan hade växt (15mm) och idag kunde man tom se hinnsäck. Men det ska bli skönt att få behandling nu. Man blir lite less på att gå omkring och blöda och ha ont i flera veckor. Ska få remiss till ultragyn vid odenplan också om jag vill så jag kan se om jag kan få kolla äggledarna innan nästa sväng till Stork.
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3