Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
Tenshioyo: Grattis, och lycka till!!!
Tenshioyo: Grattis, och lycka till!!!
Tiden går fort! Men just nu är jag lite nere. Det strular på jobbet, och det är ungefär nu jag skulle gått på föräldraledigt för vårt Knyte som skulle fötts 19 april. Tyvärr var det ett X...
Men jag försöker tänka positivt och njuta av Pyrets rörelser istället. Vi är trots allt i vecka 24 med vårt lilla mirakel!
Tråkigt att höra att tanten kom, Lemis!
Med oss går det bra. Känns som om det var en månad sedan jag gjorde titthålsoperation för att få ut vårt X i v. 10+0, men det var 17 september. Tiden går fort!
Imorgon går vi in i vecka 25 (24+0) och vi har fortfarande inte helt tagit in att det växer något därinne! Men sambon är nöjd eftersom även han till och från kan känna Pyret röra sig, och jag känner Pyrets danstävlingar därinne ofta!
Lycka till till er andra också, och ge inte upp. Någon gång är det er tur också!!!
RaraS: Ja, tiden går fort. Min mamma sa också så när vi vid jul berättade att det var barnbarn på gång. Då var vi i vecka 10 och hon undrade hur det gått till eftersom jag opererades nyss...
Grip: Välkommen hit, trots orsaken. Hoppas du mår bra efter operationen.
Det är ingen fara att ställa frågor till mig. Jag hänger kvar här i tråden för att även jag har haft X, men lyckats bli gravid igen.
Jag opererades i vecka 10+0, och det var 17 september. Efter två och en halv vecka var mitt hcg nere på under 5 och vi fick klartecken att försöka igen efter första mens. Ungefär samtidigt fick jag ägglossning igen. Vi väntade till efter första mensen som kom 13 oktober. Sedan gick jag till BIM +9 innan jag förstod att jag var gravid. Vid RUL fick vi flyttat BF från 20:e till 25:e juli, och det stämmer bra eftersom ägglossningen låg 4-5 dagar sent och vi trodde att vi missat den... Har fortfarande svårt att fatta vart tiden tagit vägen eftersom vi gått in i vecka 25 idag.
Lycka till!
Zobeideh: RUL är rutinultraljud. Det ultraljud som alla erbjuds i ungefär vecka 18.
När vi gick på vårt RUL så var det 5:e gången vi såg vårt Pyre, och eftersom de flyttade oss 5 dagar så var hjärtat för litet för mätning, så vi fick snällt gå dit efter två veckor igen. Den barnmorskan var väldigt förvånad när vi sa att det var 6.e gången med samma graviditet... ;)
Kub är ett test för att se om fostret har risk eller har Downs syndrom. Här i vårt landsting erbjuder de inte det, så jag kan inte så mycket om det. Man gör ultraljud och blodprov i alla fall...
Jag förstår dig. Känner mig också sådan, till och från...
Har kommit på att graviditet och allt vad som har med det är en stor outfoskad djungel... Försöker förstå hur föräldradagar och föräldrapenning fungerar. För att inte tala om förlossning och bedövningar, och allt som måste skaffas innan bebisen kommer ut... Tur det finns andra som redan gjort detta och kan tipsa!
Grip: Skönt att höra att du mår bra! Jag känner igen mig, mådde också oförskämt bra efter operationen. Men det var mer knäckande att slåss med sjukvården i 5 veckor innan den... Fick fyra diagnoser, och gjorde hur många tester som helst innan skrapning och sedan operation...
Har du äggledaren kvar, eller tog de bort den? Har min kvar, trots att de inte tror att den kommer att läka ihop helt igen. Eftersom jag blev gravid på första försöket efter operationen så kommer äggledaren vara trasig fram tills bebisen kommit ut. Inte skönt, men bara att stå ut!
Jag blev gravid efter ungefär en månad och det tar längre tid än så för äggledaren att läka. Graviditeten gör att äggledaren aldrig får vara stilla utan livmodern drar i den när den växer. Pyret har dessutom så klart valt att sparka just åt det hållet och är på äggledaren ganska ofta. Ont gör det till och från. Går jag för fort eller länge så känner jag av äggledaren, lyfter jag något tyngre så känner jag av den också. Tarmarna ligger mer på vänster sida och trycker på äggledaren också, och jag hade X på vänster sida. Men läkaren har sagt att: Ta en Alvedon och stå ut om det gör för ont... De vill inte göra något så längre jag är gravid.
Nu när jag vet att jag kan bli gravid från den andra äggstocken och äggledaren önskar jag nästan att de tagit bort den som X:et satt i. Kommer ha en oro att det kan hända igen... Jag var i v. 10+0 när de opererade bort vårt X och då hade 5 läkare inte sett någonting på äggledaren vid 7 VUL. Inte ens vid VUL en timme före operationen kunde de se var fostret satt...
Jag vill verkligen inte skrämma upp dig, men oron att få X igen i den äggledare som de opererat finns alltid.
Jag vet inte varför de säger att det är oki att försöka igen efter en mens när det ta längre tid att läka äggledaren. De trodde nog inte det skulle lyckas på första försöket... ;) Det tar dessutom längre tid för vänster att läka än höger eftersom tarmarna klämmer mer på den vänstra sidan.
När jag äntligen fick nytt VUL när vi fått plus, så visade hon mig höger äggstock först och den var svart, dvs vätska på den och det är gulekroppen som ägget kommit från och gulekroppen försörjer fostret/embryot tills navelsträngen tar över. Vet inte riktigt hur det fungerar... Sedan letade hon efter fosterhinnan i livmodern.
Jag har inte ont hela tiden, och det är jag tacksam för.Bara när jag tar i för mycket eller bebisen sparkar på det hållet. Sedan vet jag sedan innan at jag har hög smärttröskel, vilket gör att jag kanske känner mindre av smärtan än vad andra hade gjort. Men visst känner jag nu att livmodern växer och drar med sig äggledaren...
När det gäller graviditeten mår jag jättebra, och har gjort hela tiden. Har inte mått illa, utan bara haft lite blodtrycksfall och blodsockerfall i början. Eftersom jag ha en nerv i kläm i ryggen så har det också tyvärr utlöst lite oftare än tidigare, men det är också något man lär sig vad man kan göra eller inte göra.