Ting81: Så tråkigt! Jag beklagar verkligen, men du är välkommen hit!
Utomkvedes är egentligen alltid farligt, eftersom risken att äggledaren brister är stor och att då får man inre blödningar. Men hade de tyckt att det var allvarligt hade de inte skickat hem dig med beskedet att ta blodprov om två dagar igen, men får du ont så åk till sjukhuset direkt!!!
Jag är förvånad över att de inte såg något foster eftersom du hade ett relativt högt hcg-värde. De brukar kunna se fostret när hcg:t är över 1000. Mitt såg de inte trots 7 VUL, 5 läkare och ett hcg på nära 1600...
Eftersom de inte är säkra själva så kan de inte ge dig så mycket information. De vill att du ska ta ett nytt hcg för att se om du följer normalkurvan eller inte. Är det ett X så har du de tre alternativen; cellgift, titthål eller större operation. Oftast använder de något av de två första alternativen om äggledaren inte spruckit.
Får du cellgift och det fungerar att driva ut fostret så får du behålla äggledaren, men får ungefär 3 månader ni inte får försöka bli gravida på igen för att medicinen ska gå ur kroppen.
Får du titthålsoperation så avgör de när de ser hur det ser ut om äggledaren är skadad eller inte. Är den inte skadat öppnar de den och tömmer ut fosterresterna, men är den skadad tar de bort hela äggledaren.
Spricker äggledaren så tar de bort den under en större operation där de också måste stoppa blödningen.
Själv fick jag titthålsoperation och fick behålla äggledaren. Efter 2,5 veckor var mitt hcg nere under 5 och vi får starta om redan efter första mens. Jag hade inte heller ont, utan var stel i vänstersidan till och från i 4 veckor. Jag hann på den tiden med att få diagnoserna: pågående missfall, MA (missed abortion) och sedan X (utomkvedes).
Jag hoppas du fått lite mer svar på dina funderingar! Och har du mer undringar så ställ frågorna! Lycka till!