• RaraS

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Oj så roligt Mmmbop!!!! Du fick kämpa länge, men förstår att det slutade lyckligt! Antar du har fullt upp nu för tiden med barn och vovve!

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. <3 Emelie 120106 <3
  • RaraS

Oops!!!! Sorry! Blandade ihop er två som inseminerade!!!! Kul att tråden lever men tråkigt att det hela tiden är nya som drabbas! Hoppas allt går fint med tösen iaf Mmmbop!

• RaraS

Hej allihopa!

Det var längesedan nu jag var aktiv i denna grupp. Hade ett X i oktober 2010. Sedan gick jag en dotter i januari 2012 och idag faktiskt har jag upptäckt att jag är gravid igen. (Glad och nervös på en gång!)

När jag blev gravid med min dotter ringde jag direkt och fick en tid för VUL. Denna gång känns det inte lika bråttom, men jag skulle ändå vilja ha ett VUL, dels för att bara få se att allt är ok OCH såklart kolla att den sitter rätt, så det inte är X igen. Med min dotter var det inte självklart att jag skulle få VUL (fast läkaren hade sagt vid operation att jag skulle ringa när jag blev gravid igen). Denna gång känns det som att de ännu mindre kommer vilja ge mig ett VUL. Jag har ju haft en normal graviditet sedan X:et.

Så till mina frågor? Är det någon här som har gått på VUL även vid sin andra graviditet? Tycker ni man ”har rätt till det”? Personligen tycker jag det, för att om det är X igen så vill jag ju upptäcka det så tidigt som möjligt och bara för att det gått fint en gång så kan det ju gå illa igen. Jag är ju underbart lyckligt lottat att ha fått ett barn och då känns det som att sjukvården inte tycker det är lika viktigt att kolla tidigt att det är ok... Mest känner jag att jag behöver vässa mina argument innan jag ringer dem och bokar tid Sist började jag gråta i telefon och vips, då fick jag tid  

• RaraS

Tack för peppningen! Förstår inte att de ska vara så restriktiva bara för att  det är landstinget. Som tur är har vi en privatklinik i stan så jag ska allt lösa det ändå! Ska ringa på måndag, då är jag i vecka 6! 

• RaraS

Hej alla gamlingar!
    Vad kul att ni är så många som fortfarande läser tråden regelbundet! 
    Sunflower: Grattis till graviditeten! Det är bara fint med familjen här! Kul att du är gravid igen! Vilken vecka är du i?

Och jag ska ringa och boka vul på måndag! Har stärkt självförtroendet lite under veckan så nu kommer jag inte acceptera ett nej. . Visserligen opererade jag bort äggledaren som var problemet men vet ju inte anledningen till att jag fick X, läkaren sa att jag kunde haft en dold infektion, och i så fall kan ju samma problem finnas i min kvarvarande äggledare så det skulle kännas bra med en koll! 

Kram allihopa och hoppas vi får en fin helg! 

• RaraS

Hej!

En fråga till er rutinerade….har precis varit på VUL. Jag är i v 6+1, och jag har hyfsad koll på min ägglossning och mens.
    På VUL:et såg hon endast en hinnsäck och en skugga till gulsäck. Borde man inte ha sett mer när man är i v 6+1?
    Jag tänkte när jag gick dit att det inte är säkert att hjärtat börjat slå, men jag tänkte nog att jag skulle sett mer ändå. Frågade läkaren om man inte borde ha sett mer och då svarade hon lite tvekande och sa att ägglossningen kan ha varit senare etc, att det ser ut som en normal tidig graviditet.
    Men när jag har rätt bra koll på min ägglossning så känns det här inte så bra helt enkelt. Dessutom mår jag skitbra, i samma vecka med min Emelie var jag i princip däckad hemma…så känner mig lite skeptisk till att detta verkligen utvecklas normalt….

Såklart, bara att vänta och se! Fick en tid igen om två veckor på torsdag! 16 dagar av lång väntan!

Och Lilyy: Känner igen mig i din berättelse...mådde sådär för tre års sedan och har ingen aning hur man fixade det. Man levede i någon sorts bubbla....jag hade tur att bli gravid på 6:e försöket efter X:et. Var inte rädd för att söka hjälp om det går för lång tid! Jag tror jag höll mig igång genom att testa nya saker varje månad. Som att akupunktur och äta apiforce etc. Kändes på något sätt bra att testa mig fram! Den månad jag testade akupunktur lyckades jag så det körde jag på denna gång med  

• RaraS
    kanske 4a skrev 2013-11-19 19:53:20 följande:
    Hur har det gått?
    Hej! Det gick inte så bra! Har fått ytterligare en erfarenhet här i livet i form av MA (missed aportion, fördröjt missfall, kärt barn har många namn....)

Blev behandlad med cytotec och allt kom ut av sig själv så slapp skrapning. Visst är det tråkigt för vi vill ha syskon, men är glad över att ha kroppen i behåll i alla fall! Utomkvedshavandeskap var värre.... Denna gången var det ett dött foster som skulle bort och jag slapp operation. Vid utomkveds fick man ju operera bort ett levande foster som växte så det knakade i äggledaren. Det var värre både psykiskt och fysiskt. 

Nu har vi tänkt oss vänta en månad innan vi försöker igen! För mig har det tagit 6 försök varje gång för att bli gravid hittills....så hoppas det inte kommer ta längre tid! 
  • RaraS
    Supers skrev 2013-11-21 08:32:21 följande:
    RaraS: Beklagar verkligen :( usch så tråkigt. Stora kramar <3
    Tack! Men som sagt, det här var ett foster det var något fel på, lättare att acceptera. Och jag fick följa utvecklingen bra, vid andra VUL fanns det, men mycket mindre än vad det borde och hjärtaktiviteten var svag. Vid tredje VUL i vecka 9+0 hade det dött och då fanns det inte mycket att göra. Då mättes det till v 6+6. 

Visst blir man ledsen men det är dessutom enklare att gå igenom när man både har barn och vovve som det är full fart på där hemma! Jag hoppas på att vi kan få ett syskon senare istället!
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. <3 Emelie 120106 <3 MA den 18/11-13.
  • RaraS
    Pemberly skrev 2013-11-21 15:12:02 följande:
    Beklagar RaraS att det blev missed abortion. Jag hade ju också det för några månader sedan. Inte så kul att liksom "samla på" olika sätt en graviditet kan gå åt skogen på. Jag hoppas att du snart lyckas bli gravid igen och att det går bättre den gången.
    Tack! Ni är många som kämpar på med IVF här och jag är ännu lyckligt lottad som har sluppit det! Hoppas ni också blir gravida snart igen! 
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. <3 Emelie 120106 <3 MA den 18/11-13.
  • RaraS

Hej Tusa! Roligt att se dig här, kommer ihåg dig även om jag inte var aktiv under den perioden du skrev här mest. Jo, nu är man tillbaka i "fixa-barn"-svängen, och jag tycker det var tuffare förra gången när man inte hade något barn men jag gillar verkligen inte denna situation man är i nu...tycker nästan livet står stilla i väntan på att ett barn ska komma...fast det barn man har håller oss fullt sysselsatta iaf! Man hinner inte tänka så mycket.... 
    Men ett syskon vore grymt kul att ha så man får bara hålla tummarna att det går vägen någon gång! Annars får jag väl också ge mig in i IVF-svängen!

Håller tummarna för oss alla här inne! 

• RaraS
    Pemberly skrev 2013-12-10 14:40:31 följande:
    Nu har jag fått ett fint sexcellgigt embryo insatt. Nu är det bara att hoppas på det bästa
    Spännande! Håller tummar och tår!!!
  • RaraS
    Kingston skrev 2013-12-15 21:46:22 följande:
    Jag önskar få vara med er här :)
    Skulle ta mig en halv evighet att läsa igenom allt dock....

Jag X:ade i slutet av oktober, med allt vad det innebär både psykiskt och fysiskt.
    Nu har jag bara vänster äggledare kvar och vi har påbörjat bebisverkstaden igen.
    Jag hade ÄL för drygt en vecka sedan och har sedan dess känt en molande (och ibland stickande) värk på vänster sida...
    Jag hoppas ju förstås att detta skall vara något positivt MEN det är ju nästan omöjligt att inte oroa sig!
    Någon som känt samma och som kanske kan lugna mig lite? Det får vara vad som helst men INTE ett X till....

Jag har varit gravid tre gånger….med resultat av en underbar tös, ett X och ett MA och det har tyvärr gjort ont i äggstockarna och trakterna runt dem alla tre gånger. Dock vid mitt X hade jag som en känsla som om att jag hade håll. Det blev också värre när jag rörde mig och jag kommer ihåg att jag inte klarade av att springa men att gå gick ok….redan i vecka 4, dvs före BIM.  

Vid mina andra två graviditeter har det varit en molande värk som går upp och ner…..såklart vid min första graviditet efter X:et gjorde detta mig jätteorolig men nu tror jag mig känna igen vilken värk som är ”normal” och vad som inte är normalt.

Såklart, är du orolig så kontakta gyn så fort du får ett plus på stickan. Man kan inte göra något VUL så tidigt men när jag väntade min tös gjorde jag hcg-blodprov på BIM och på BIM+2, om jag kommer ihåg rätt, och det var jätteskönt att se att det utvecklades som det skulle!

• RaraS

Stort grattis Pemberly!!!!! Här väntar jag första mens efter MA vilken dag som helst! Vill ju bli gravid igen ju....tålamod är inte min starka sida!

• RaraS

Hej!

Det är långt mellan gångerna jag tittar in här, synd att se att ni är så många som kämpar ännu! Känner igen allt för många namn här! Håller tummarna för er alla och särskilt er som håller på med IVF! Ni borde verkligen inte behöva råka ut för missfall!

Jag är gravid igen iaf! Vecka 5+0 idag. Känner mig så lyckligt lottad! Men sedan skulle jag ringa och få tid för VUL så lät hon som svarade tveksam om jag behövde något VUL och skulle kolla med en läkare och jag skulle ringa tillbaka på måndag. Blir så less…. Blir så irriterad på mig själv, att jag inte överdrev och sa att jag hade ont i magen och ville att någon skulle kolla. Jag har ju ringt till Gyn så många gånger så jag vet ju hur de funkar. Denna långa väntan på att få reda på hur det står det till. X, MA eller kanske någon ny förkortning? Känns som vi samlar på förkortning här inne ibland.

Jaja, bara bita ihop och ringa på måndag. Får jag inte någon tid så finns det ett privat ställe i stan….långa veckor framöver!

Kram till er alla! Nya som gamla!

• RaraS

Tack för stödet! Jag borde faktiskt bett läkaren skriva in det i journalen i höstas när jag var inne och kontrollerade X men upptäckte ett MA istället. Den läkaren var så himla trevlig och sa att det bara var att ringa om man var orolig. Imorgon ska jag ringa och se om jag får en tid eller inte. Annars ringer jag som sagt till en gyn privat! 

Jag är dock mer orolig för MA just nu än X. Mår alldeles för bra för att vara gravid. När jag fick min dotter kräktes jag dygnet runt i motsvarande vecka. Och vid mitt X hade jag redan ont i vänster sida... Så vi får se hur det här går....

Supers skrev 2014-06-08 06:04:18 följande:

Tack, halva tiden har gått idag ..det har gått rätt bra fram tills nu. Börjar tappa modet lite...vill så innerligt få ett plus men vågar samtidigt inte riktigt hoppas. Har inte bestämt mig än...om jag ska tjuvtests ;) kanske i slutet av veckan...
    Vad spännande!!! Håller tummarna!!!
  • RaraS
    Supers skrev 2014-06-15 20:19:13 följande:
    Tusa: Testade i fredags med ett extra känsligt test. Blöder riktigt ordentligt nu men tar ett test imorgon bara för att. Men det är som kört :/
    Beklagar verkligen Supers! Livet är inte rättvisst...
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. <3 Emelie 120106 <3 MA den 18/11-13. BF 3/2-15
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3