• acinna

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

RaraS: Tror du de vill ge mig tid för VUL, trots att de lovade mig det i vecka 7 och detta var det sista läkaren sa när jag blev utskriven. Nej då... Nu ska de ta tillbaka och mena att det inte är någon fara... ännu... (Är idag i vecka 5+6) 
    Sambon blev sur och lyckades igår med att tjata sig till hcg-prov, och nu vill de vänta in dessa prover. Ska ta det andra imorgon, och jag kan delvis förstå dem. Men jag kommer inte att ge mig om mina värden ligger vid 1000 när de är klara!!!Min sambo är som tur var inte den som ger sig, så får vi inte tid i vårt landsting så kommer vi att ta det som ligger närmast som vi också varit i kontakt med, och går inte det så blir det 15 mils resa till en privatklinik och då får lik förbannat landstinget här betala. De kommer att få betala vilket alternativ de eller vi väljer!
    Blir så trött på detta. Jag lovade mig själv att jag skulle njuta varje sekund av min nästa graviditet när jag åkte hem från operationen, men nu så är jag bara orolig att få råka ut för samma sak igen!

• acinna

Magdalena: Vad arg jag blir när jag läser ditt inlägg. Tror inte folk fattar hur jobbigt det faktiskt är att ställa in sig på att få bebis och att sedan mista den för att det sitter fel. Är så trött på dem som faktiskt inte kan förstå!!!

Tack själv för att du står ut med en sådan som mig!  ;)

• acinna

ewaulrica: Kan inte heller förstå det... De vill tydligen hellre ha in mig på en ny operation än att jobba förebyggande...

• acinna

Sunflower: Det jag blir så trött på är att om jag skulle gå till sjukhuset som jag kan gå till på fem minuter, så kommer de bara stirra på mig och tycka att det är väl inget. Så sa de förra gången med blödning, ont och blodprover.
    Så för att de inte lyssnade så åkte vi till sjukhuset i samma landsting med 6 mil iväg. De var väldigt hjälpsamma och till och med tog in mig på kvällstid efter stängning. Och det var också de som lovade VUL i vecka 7. Nu tvekar den, men senaste beskedet är att de ska höra av sig när andra blodprovet är analyserat, dvs torsdag eller fredag. De tycks inte bry sig om att jag säger att jag har ont i vänster äggledare denna gången också, men jag hoppas så på att det sitter på rätt ställe denna gången! Fattar inte hur jag ska klara mig genom ett X till...

• acinna

LillaFrugan: Börjar fundera på att några timmar på akuten snart kanske är riktigt trevligt! Eller prata med 1177, för de gav mig remiss till akuten förra gången, och det gjorde att jag inte behövde vänta så länge, utan att de tog in mig snabbt. Jag funderar verkligen på att ringa imorgon för att höra vad jag hade för värde i måndags. Och jag har sagt till sambo att om de inte ger sig snart så ska vi fråga hur länge man överlever med spräckt äggledare. För spricker den när jag är på jobbet så kommer ambulansen se till att jag är på sjukhuset efter ungefär en timme, och kan de då inte göra operationen på det närmaste sjukhuset utan skickar till det större sjukhuset så tar det ungefär 2 timmar! Undrar om de vill att jag ska hinna dö innan de gör något!!!

• acinna

ewaulrica: De ar lovat ett tidigt VUL, och det ska de bane mig få hålla!!! Och för min del får det kosta vad det vill, för jag tänker inte ge mig. Envisheten är både en god och ond sida hos mig!

• acinna

Idag har det varit förvirrat! Har i natt haft ont i vänster sida och det har varit svårt att sova och svårt att ligga på sida. Väckte sambon tror jag två gånger i natt och det enda svar jag fick av honom var att jag inte skulle säga så. Detta kom han inte ihåg idag...
    Fick sedan ett sms av sambon att han fått in mig på VUL ikväll 18.00 och på privatklinik i Kalmar på fredag och att han bett min chef om ledigt åt mig!
    Sedan blev jag uppringd av lasarettet och de ville göra VUL på onsdag nästa vecka... Blev helt paff, och försökte förklara för henne att jag skulle in ikväll. Jag berättade att jag har ont och att jag skulle gå och ta det andra hcg-provet efter jobbet. Lyckades förklara för henne varför jag är så orolig och att jag inte vet om jag överlever med spräckt äggledare om det händer på jobbet och att det då tar en timme innan jag är på sjukhus. Hon svarade egentligen inget, men jag tror faktiskt hon förstod. Frågade om mitt förra blodprov var klart och det visar sig att mitt hcg i måndags låg på ungefär 8000! Med X:et låg det på knappt 1600 i vecka 10+0... Är nu ännu mer rädd, men vet att jag kommer förhoppningsvis ha fått svar inom några timmar. Är rent ut sagt skräckslagen och skitnervös just nu! Har inte vågat äta heller för att jag inte vet vad som kommer att hända...
    Återkommer med mer info senare! 

• acinna

Oj vad aktiva ni varit medan jag varit iväg!
    Hälsar InaV och Mmmbop välkomna till vårt gäng. Beklagar omständigheterna att ni är här...

Har varit iväg och äntligen fått göra ett VUL! Och...har bestämt mig för att avboka 3D-ultraljudet på fredag. Eller ska jag kanske välja att säga att skjuta upp det ett tag.

VUL visade att ägget kom från höger sida denna gången (hade X.et i den vänstra äggledaren) och någonstans långt ner i hinnsäcken låg vårt lilla Pyre!!! Har inte fattade det ännu, men vi båda gick därifrån med ett fånleende på läpparna. Är lovad att få göra ett nytt VUL om en vecka eller två eftersom fostret var väldig litet.

Blev lite skeptisk över läkarens kommentar när jag sa att det satt i livmodern var att det är knappt det. Hoppas hon menade att det var väldigt tidigt och att fostret mätte knappt 7 mm idag.

• acinna

LillaFrugan:Nej, några hjärtslag såg vi inte, i alla fall inte något läkaren sa. Jag var bara lycklig över att det första hon visade var höger äggstock och där syntes tydligt att ägglossningen varit där. Sedan visade hon livmoderslemhinnan och hinnsäcken och långt långt ner i ena kanten låg Pyret. Hon tyckte vi skulle kunna boka VUL på lasarettet som vi har 5 minuter gångavstånd till, och ville inte de skulle vi hälsa från henne! Imorgon har de lovat att höra av sig angående dagens hcg-prov, som så klart inte ens hade kommit iväg till centrallasarettet trots att det borde ha gjort det. Men hon la bevakning på det, och det känns bra att de inte ville ta om provet.
    Kändes väldigt underligt att vara tillbaka på samma ställe som jag först låg inne för skrapning och sedan för titthålsoperation. Men det kändes skönt när sköterskorna kände igen oss, och gratulerade oss för att vi var tillbaka redan!
    Läkaren sa att det var 50% chans att det satt rätt nu innan hon undersökte mig eftersom jag berättade att vi haft ett foster på rätt ställe och ett på fel. Känner mig så lättad över dagens besked!!! 

• acinna

LillaFrugan: Ja, de räknade till 6+0 idag, och läkaren menade på att enligt tabellerna låg vi i nerekant för 6+0, men att det var inget att oroa sig för.
    Jag hade mens 16 juli (första efter spiralen plockades ut) och visste direkt att jag var gravid. Fick blödning i vecka 5+2 och var då på akuten. Hcg var då på 305. Två dagar senare var hcg på 175 och de kallade det för pågående missfall, men ville att jag varje vecka skulle lämna nytt hcg-prov tills det var nere under 5 igen. Nästa prov var på 415, detta en vecka senare... Sedan dubblades hcg ungefär varje vecka. I vecka 9+1 (11 september) skrapades jag för de trodde att fostret satt i livmoderhalsen, dvs för långt ner. Efter ännu ett hcg-prov och att skrapningsresterna inte visade på graviditet blev jag inlagd igen på 9+6 och opererades på 10+0. Då var vi framme på 16:e september. Hade då ett värde på knappt 1600. Var hcg-fri ungefär 2,5 veckor senare och fick tillbaka mensen den 13 oktober. Var helt 100 på att vi missade ägglossningen eftersom den kom 4-5 dagar senare än vanligt, och väntade då på mens ungefär en vecka sent. När jag var på BIM+9 började jag överväga varför jag var så lättirriterad, tårarna sprutade för småsaker och att jag var trött. Då testade jag, och fick plus direkt, långt innan kontrollstrecket var där... Detta var i fredags och då var jag på 5+2 (samma som blödningen förra gången) och sedan i måndags har vi slagits för att få VUL, vilket vi fick idag!!! 

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3