• acinna

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

LillaFrugan: Jag har lovat att njuta varje sekund av denna graviditeten, och hoppas verkligen på att komma längre än 7+4 och 10+0 som de andra två försöken slutat i... Nu vet jag ju dessutom att fostret finns i livmodern och inte i äggledaren!
    Vi klurar nu på hur vi ska berätta detta för våra föräldrar... Att de förhoppningsvis ska bli mor- och farföräldrar i juli! 

• acinna

Jag fnissade på vägen hem från lasarettet och när sambon undrade över varför, så sa jag att det måste funnits en mening med att jag köpte en två-pack graviditetstest på apoteket! Ett gick åt till X:et och ett nu... Hoppas att det är ett gott tecken!

• acinna

Lycka82: Mitt foster var väldigt underutvecklat eftersom det satt där det satt. Det fick inte plats och utvecklades inte. Dessutom fick jag blödning tidigt, och hela livmoderslemhinnan försvann i slutet av vecka 6...
    Kan det ha med Gulkroppshormonern? Har faktiskt inte fått några svar på det. 

• acinna

ewaulrica: Oj, vad ni hunnit att vara med om mycket! Själv har jag båda äggledarna i behåll, och tydligen en väldig "frögurka" här hemma... Hann bara med en mens mellan vårt X och detta foster/embryo... 

• acinna

Mmmbop: Den 11:e september sövdes jag och skrapades eftersom de trodde att fostret satt fast i livmoderhalsen, alltså för långt ner under livmodern. Den 16:e september opererades jag med titthålsoperation efter att ha varit inlagd i 25 timmar med dropp!!! Då hittade de fostret som de inte kunnat se via VUL (hade ett hcg på knappt 1600), medan jag från  vecka 5+2 hade tjatat att jag hade ett tryck eller obehagskänsla i vänster sida. Samma dag fick jag också en blödning... När de äntligen hittade fostret var jag i vecka 10+0...
    Så svaret är: Nej, jag titthålsopererades 16 september och har båda äggledarna kvar och fick tillbaka mensen 13 oktober... Vet inte hur stort X:et var, men hcg var på knappt 1600 och de kunde inte med 7 VUL och 5 läkare se det! Och Nej, jag fick inte spola äggledarna trots att jag ville. Ironiskt nog fick jag telefontid med en överläkare på gyn i ett annat landsting angående spolning 3 dagar efter jag  fått mitt +, så den tiden är avbokad och de önskade oss lycka till! Överväger trots allt att föda på det sjukhuset. Igår i vecka 6+0 fick jag äntligen till ett nytt VUL och ägget hade kommit från höger sida (Mitt X var på vänster sida och jag har äggledaren kvar) och att lilla pyret på 6 mm fanns i hinnsäcken i livmodern!

• acinna

Mmmbop: Så lite så. Vi är här för att stötta varandra! Detta forum har varit en livlina för mig och räddat både mig och vårt förhållande på grund av att jag har fått älta mina känslor här istället för att tjata min sambo blå. Här har dessutom alltid någon nytta av det man säger!
    Lycka till!!! 

• acinna

RaraS: Ja, de kan se det på VUL. Det var det första läkaren visade på detta VUL var min högra äggstock och att den var täckt av en stor svart sak, och svart på UL är vätska. Vätskan är gulekroppen som blir kvar när äggblåsan brister och att skulle de peta på den vätskan så blir det missfall direkt. Sedan visade hon livmoderslemhinnan och hinnsäcken också, vilket syntes som en stor svart klump det också. Hon rotade efter vänster äggledare också, men gav upp efter ett tag för hon menade på att det var inget stort svart på vänster äggstock. Tarmarna ligger mer i vägen på den sidan. Hon var tacksam att jag berättade att jag haft en graviditet på rätt ställe också innan vårt X. Chansen var större att det låg rätt nu, vilket det också gjorde! Är inbokad på nytt VUL på onsdag nästa vecka!

• acinna

RaraS: Oj... Jag har alltid fått se skärmen, även när vi skulle göra abort i vecka 7+4 för några år sedan. Fast då förklarade läkaren inte så mycket utan tittade mest. Med X:et så förklarade de alltid och visade vad de tittade på. Det pinsammaste då var att både jag och min sambo spelar i en orkester, och vem fick vi som läkare på kliniken i ett annat landsting där vi inte borde känna någon? Jo, vår dirigents fru som vi bara några veckor tidigare hade varit på en orkesterresa i Tyskland tillsammans med...
    Har till och med fått göra VUL med den "stora" maskinen med skärm rakt ovanför huvudet. Behövde inte ens vrida på mig.

Min sambo hade pratat med läkaren som  vi träffade i onsdags, och mitt andra hcg-värde var på lite över 16000 och det var den fördubbling de ville se, så hon tyckte att vi kan vara lugna efter ett nytt VUL på onsdag. Känns skönt!

Det hade varit intressant att veta vilken äggstock det första fostret kom från (eller kanske ägget), men jag tror inte det egentligen har någon skillnad vilken de kom från. Hade bara en j*vla otur denna gången!!!

Det mest ironiska i det hela var att jag i måndags fick ett brev från ett annat landsting om telefontid på måndag v.48 angående spolning av äggledarna... 

• acinna

humlan: Välkommen hit! Beklagar varför du, precis som vi andra är här...

Ska försöka svara på några av dina frågor, så som jag upplevde det.
    Jag hade ont i nästan två veckor efter operationen, men var sjukskriven från torsdagen, opererades på fredagen och var sedan sjukskriven till söndag veckan efter, dvs ungefär 1,5 veckor. Såren gjorde ont i ungefär 3 veckor. Fick diagnosen överansträngning redan på förmiddagen första arbetsdagen... Men jag jobbade på i alla fall.
    Jag opererades på fredagen och kom hem på lördagen. Det var en pina att åka bil i ungefär en timme... Dagen efter mådde jag bra och funderade på att gå en promenad för att rösta, men jag kom till bilen på uppfarten och var hel slut då. På tisdagen mådde jag bättre och kunde köra bil med viss tvekan. Var och hälsade på mina elever och kolleger på friidrottsdagen, och då gick jag och höll mig i såret under naveln.
    Jag har väldigt hög smärttröskel och tror att jag åt 6 eller 8 Alvedon på hela tiden sedan jag lämnade sjukhuset. 4 dagar efter operationen var jag tillbaka i vår musikkår och spelade, men såret vid naveln hindrade mig att ta i lika mycket som vanligt. En vecka efter så gjorde vi två konserter och jag spelade solo... Tror det hörs att jag inte hade speciellt ont eller ont av såren. Kunde inte ha något som satt åt i magen för såret vid naveln. De andra två såren kände jag knappt av alls.
    Att gå på toa och göra "tvåan" var jag tacksam att jag inte behövde göra förrän på tisdagen, dvs 4 dagar efter operationen, men då blev det också tre gånger samma dag.

Om jag svarat konstigt så fråga mig igen vad jag menade. Jag hoppas verkligen att du snart mår bättre, både fysiskt och psykiskt! 

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3