• Dianbobo

Fläskfilé och fläskytterfilé - Vad är skillnaden

Som rubriken lyder; Är det någon skillnad på fläskfilé och fläskytterfilé?

• Svar på tråden Fläskfilé och fläskytterfilé - Vad är skillnaden
  • Zenobia

Sen kan visa ytterfileer ha salt i sig som man sprutat in för att få en finare form.

• Dilong
    Zenobia skrev 2010-01-25 23:44:38 följande:
    Sen kan visa ytterfileer ha salt i sig som man sprutat in för att få en finare form.
    Gör man aldrig så med den riktiga filén? Varför i så fall?
  • emmattias

Ytterfilén är torrare och inte lika mör, därför man sprutar in saltlösning. För att få den mörare. Det är samma sak som med kycklingfilé etc. Genom att spruta in saltlösning får produkten större volym, väger mer, blir porösare och smakar mer. Fusk alltså {#lang_emotions_undecided}

Är det bjudmiddag skulle jag köra på fläskfilén. Till vardags funkar ytterfilé/benfri kotlett utmärkt men se upp för "marinerad" eller "mörad" som det kallas när man spruta in salt så. Sen beter de sig inte likadant vid tillagning, kan ju vara bra att ha i åtanke om man ändå vill byta {#lang_emotions_smile}

Lycka till!

Märta, mitt hjärta!
  • Zenobia

Samt att man kan ha stoppat socker i filén också, det är samma med kycklingen tyvärr Jag har försökt finna fryst kyckling utan socker och det är nästan hopplöst.

• Kenzie
    Zenobia skrev 2010-01-26 12:33:35 följande:
    Samt att man kan ha stoppat socker i filén också, det är samma med kycklingen tyvärr Jag har försökt finna fryst kyckling utan socker och det är nästan hopplöst.
    Hel fryst kyckling brukar vara ren.
    Lights will guide you home...
  • Zenobia
    Kenzie skrev 2010-01-26 12:48:24 följande:
    Hel fryst kyckling brukar vara ren.
    Det har jag inte tänkt på Det är bra med tips.
  • emmattias

Min man och jag driver restaurang så jag brukar knycka braiga kycklingfiléer ibland {#lang_emotions_embarassed} Lite svinn får man räkna med..{#lang_emotions_dreamer}

Märta, mitt hjärta!
  • M Hellin

Filé sitter på insidan av kotlettraden, på den bakre delen av ryggen. Filén är den enda muskel som sitter på insidan av skelettet. Det gör att denna muskel endast arbetar lite och det är förklaringen till köttets mörhet.

Benfri kotlettrad (ytterfilé) är den bakre delen av ryggen. Den kan styckas ut med ben eller benfri. Putsas kotlettraden helt ren från både fett och ben kallas den i butiken ibland för ytterfilé eller fläskhare.

The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • jantingstrom

att det blir torrt är pftast för att man har för hög värme, kör man den i ungen så bör man inte ha högre än 150 grader, det ta längre tid, men blir mycket saftigare...

• emmattias

150 grader..? Oj, aldrig provat. Måste testa {#lang_emotions_smile} Hur länge åker den då?
    Vi brukar köra typ 75-80°, samma som för vildsvin.

Fläskhare, varför heter det så? Alltid undrat.. Har även sett att den kallas långhare. Jättemärkligt..

Märta, mitt hjärta!
  • M Hellin
    emmattias skrev 2010-01-26 19:10:31 följande:
    150 grader..? Oj, aldrig provat. Måste testa Hur länge åker den då? Vi brukar köra typ 75-80°, samma som för vildsvin. Fläskhare, varför heter det så? Alltid undrat.. Har även sett att den kallas långhare. Jättemärkligt..
    Hel fläskfilé kan ha en innertemperatur på 65-68°. Den bör sedan vila och värmeutjämna i 10-15 minuter innan den skärs upp.

Putsad kotlettrad blir mest saftig om du steker den hel i ugn. Innertemperaturen ska vara 65-70°. Smak och saftighet ökar om du behåller fettkappan under tillagningen och skär bort före servering. Tänk på att köttet är magert och därför behöver varsam tillagning. När du steker fett- och benfria kotlettskivor räcker det om innertemperaturen är 65° för att undvika att köttet blir hårt och torrt.

"Fläskhare"  är inte ett vedertaget begrepp för någon styckningsdel, men används ibland på restaurang för det som i butik kallas "fläskytterfilé". Det vill säga kotletrad putsad från ben och fett.

Enligt Svenska akademiens ordboksredaktion kan ordet ha sammanhang med en liknande användning i tyskan av Hase eller nederländska Haas(je), som betyder hare. I den nederländska ordboken kopplar man ordet Haas till ländmuskel (besläktat med svenska has om än med något annan betydelse).

Detta förklaras med att ländmuskeln ansågs vara den finaste biten av jaktdjuret och med tiden kom ordet Haas att beteckna en "fin köttbit"överhuvudtaget.
    The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • charkuterist

nån ytterfilé existerar in över huvud taget

"Fläskytterfilé" är ett skämt från en ICA-handlare som köpt på sig en massa kotlettrader som han inte blev av med

Han skar ut köttet och kallade det för "YTTRFILÉ" och vips så köpte lättlurade svennar allt

Svar på tråden Fläskfilé och fläskytterfilé - Vad är skillnaden