• enlitenbitkaka

Gemensam ekonomi?

Min käre sambo har nu beslutat att vi ska ha gemensam ekonomi. Detta pga att våra inkomster är enormt olika nu och gemensam ekonomi är ett måste för att kunna unna oss saker tillsammans.

Jag är student och får 7900:-/månad + några tusen extra från jobb. Han jobbar heltid och får ut efter skatt ca. 18 000:- + att han jobbar deltid som målvaktstränare vilket ger några tusen extra.

Hur gör ni med pengarna som blir över när allt är betalt? Shoppar ni? Har ni någon gräns för hur mycket man får shoppa för osv :) Sparande?

• Svar på tråden Gemensam ekonomi?
  • Gurkan

Vi har gemensam ekonomi (sambon tyckte inte det var rätt att han hade så många tusenlappar mer över i månaden än jag) och vi gör så att vi sätter in våra läner på ett gemensamt konto. Därifrån betalar vi räkningar, lägger på spar och lägger undan till mat och andra kostander som löper under månaden.
    De pengar som blir över delar vi upp mellan varandra som "fickpengar", vad man gör med sina fickpengar är upp till var och en :D
    Behvöer vi göra ett större inköp som nya vinterkängor eller som i mitt fall mamma-kläder så brukar vi prata om det och lägga lite extra på det och minska lite på våra fickpengar.

• SilverEmma

Då vi har hus så sparar vi undan allt som blir över, just nu blir det tyvärr inte så mycket. Vill vi handla något så gör vi det utan att behöva fråga den andra, så länge det gäller rimliga summor & vi vet att pengarna finns. Större inköp, typ runt tusenlappen pratar vi om. Om pengarna finns den månaden så unnar vi gärna den andra något lyxigt, annars sparar vi lite varje månad tills vi har råd med det.

Vi är inte så förtjusta i att shoppa någon av oss så det här funkar utmärkt för oss.

• Missy M

vi har oxå väldigt olika inkomster men vi gör så att alla räkningar betalas från hans konto när det är gjort så flyttas resterande pengar över till ett konto som vi har varsina kort till från mitt konto tar vi och sparar en vald summa varje månad och om det blir över något (beror på hur mycekt vi vill spara den specifika månaden) så läggs även dom pengarna över i det gemensama kontot. Vi har inga direkta "fickpengar" utan vi vet båda hur mycket pengar vi har och hur mycket vi har att hushålla med och köper det vi tycker att vi behöver är det några större utgifter (över 500lappen ungefär) så diskuteras det så att båda vet om det och vi är överens om allt som handlas hem!

BF 14 april
  • Kjell2

Vi har länge haft gemensamt ekonomi. Skillanden i inkomst har varierat en del under åren.

Grundidé
    Alla pengar in på ett konto
    Därifrån dras alla kostnader
    3000 kr var per månad i fickpengar som man får göra vad man vill med. Ska gå till kläder, nöje, hobby, öl mm.
    Större enskilda köp skall diskutteras
    Överskott går till gemensamt sparande

• enlitenbitkaka

Vad bra att se hur andra gör Vi älskar ju att shoppa båda två så vill liksom inte att det ska kännas konstigt om man vill shoppa något extra...aldrig haft gemensam ekonomi förut.

Vi älskar ju att resa...var i Egypten i december, ska till London i mars och planerar Thailand i december. Så det mesta pengarna kommer nog gå dit i år :)

• Kjell2
    enlitenbitkaka skrev 2010-01-25 17:07:11 följande:
    Vad bra att se hur andra gör Vi älskar ju att shoppa båda två så vill liksom inte att det ska kännas konstigt om man vill shoppa något extra...aldrig haft gemensam ekonomi förut. Vi älskar ju att resa...var i Egypten i december, ska till London i mars och planerar Thailand i december. Så det mesta pengarna kommer nog gå dit i år :)
    Ett tips är att ni har var sin shoppingbudget per månad, tex 2000 kr, att spendrea helt fritt. Det man inte använder en månad kan man spara till nästa.

Blir det pengar över lägg de i resefonden.
  • enlitenbitkaka
    Kjell2 skrev 2010-01-25 17:16:42 följande:
    Ett tips är att ni har var sin shoppingbudget per månad, tex 2000 kr, att spendrea helt fritt. Det man inte använder en månad kan man spara till nästa. Blir det pengar över lägg de i resefonden.
    Jag har tänkt att vi kanske kunde sätta in alla pengar på ett gemensamt konto...betala allt och sedan föra över samma summa till oss båda. Övriga pengar ligger kvar och om vi inte vill eller behöver använda dem innan nästa lön åker de in på sparet. Bra idé?
    2000:- är ju rena lyxen för en student
  • Kjell2
    enlitenbitkaka skrev 2010-01-25 17:19:20 följande:
    Jag har tänkt att vi kanske kunde sätta in alla pengar på ett gemensamt konto...betala allt och sedan föra över samma summa till oss båda. Övriga pengar ligger kvar och om vi inte vill eller behöver använda dem innan nästa lön åker de in på sparet. Bra idé?2000:- är ju rena lyxen för en student
    Låter som en bra idé. Om just 2000 kr/mån funkar för er vet jag inte. Gör en budget hur året kommer se ut. Om det blir 5000 kr över per månad kanske 2000 kr/person är lagom och 1000 kr till gemsamt sparande/reserv.

Se bara till att ni är överrens om vad som ska ingå i de egna shoppingpengarna och vad som skall betalas va det gemsnamma.

Lycka till!
  • tamate

Jag kan tipsa om att lägga upp det som några vi känner.

Dom lägger ihop båda sina inkomster, betalar av alla räkningar etc, har ett fast sprande på 5 k (ni väljer ju själv hur mycket ni vill) sedan har dom 1 k var som fickpeng och så sätter dom undan en summa på icakortet som matkonto. Dom har alltid gjort såhär och har väldigt lite i lån fastän dom har gjort några stora renoveringar senaste åren på huset. 
    Ni kan ju själva lägga upp summorna och vart ni stoppar dom olika summorna, vi har liknande och vi har ett konto till djuren och ett till huset ett vars till barnen etc så vi sprider ut till olika konton lite varje månad.
  • enlitenbitkaka
    Kjell2 skrev 2010-01-25 17:22:45 följande:
    Låter som en bra idé. Om just 2000 kr/mån funkar för er vet jag inte. Gör en budget hur året kommer se ut. Om det blir 5000 kr över per månad kanske 2000 kr/person är lagom och 1000 kr till gemsamt sparande/reserv. Se bara till att ni är överrens om vad som ska ingå i de egna shoppingpengarna och vad som skall betalas va det gemsnamma. Lycka till!
    Har räknat om och sambon får inte alls ut 18k Har räknat grovt fel...han får ut mellan 22-27 000:- varje månad inkl. fotbollen. Jag 7900:- + ca. 3000:- vilket gör att vi får in ungefär 35 000:- varje månad. Vi kommer ha utgifter på 18 000:- och där är bil, hyra, räkningar, försäkringar, mat osv inräknat. Alltså ca. 17 000:- över.

Blir fint att kunna spara undan en del :) Men får ändå lite dåligt samvete över att använda hans pengar....får väl lära mig att se det som våra.
  • tamate
    enlitenbitkaka skrev 2010-01-25 18:09:19 följande:
    Har räknat om och sambon får inte alls ut 18k Har räknat grovt fel...han får ut mellan 22-27 000:- varje månad inkl. fotbollen. Jag 7900:- + ca. 3000:- vilket gör att vi får in ungefär 35 000:- varje månad. Vi kommer ha utgifter på 18 000:- och där är bil, hyra, räkningar, försäkringar, mat osv inräknat. Alltså ca. 17 000:- över. Blir fint att kunna spara undan en del :) Men får ändå lite dåligt samvete över att använda hans pengar....får väl lära mig att se det som våra.
    gubben och jag gifte oss presis innan vi fick vår dotter och då slog vi ihop vår ekenomi.
    jag tappade jobbet under grav och har inte fått något riktigt jobb sedan pga jag har haft problemmed foglossning och folk självklart inte vill anställa gravida vilket jag kan förstå men ändå svära över.
    Jag känner inte at jag "lever" på gubben som har en bra inkomst utan jag offrar både kariiär, tid och kroppen pga vi skaffade barn och då ser jag det som självklart att han ska stötta mig och ge så vi båda lever lika bra =) en dag kanske det är jag som tjänar mycket mer än hono och då kand et vara tvärtom, jag är ju ändå 6 år yngre än honom så man vet aldrig, och inte skulle jag träta på honom att han kostade mig pengar eller så.
    jag skulle gärna betalt massssoor för att få honom, att jag fick honom i utbyte av ett leende tycker jag är ren lyx =)))
  • enlitenbitkaka

Nej när man är gravid så är det ju självklart att man delar lika! Och jag försöker se min utbildning som en investering :) Trots att lärare inte tjänar multum.
    Och det här är ju hans förslag..inget vi diskuterat, något som han helt enkelt ser som självklart. Så jag får försöka anspassa mig. Men så sparar jag ju hellre undan pengar än shoppar upp dem! :)

tamate skrev 2010-01-25 18:13:55 följande:
Svar på tråden Gemensam ekonomi?