• enlitenbitkaka

Gemensam ekonomi?

Min käre sambo har nu beslutat att vi ska ha gemensam ekonomi. Detta pga att våra inkomster är enormt olika nu och gemensam ekonomi är ett måste för att kunna unna oss saker tillsammans.

Jag är student och får 7900:-/månad + några tusen extra från jobb. Han jobbar heltid och får ut efter skatt ca. 18 000:- + att han jobbar deltid som målvaktstränare vilket ger några tusen extra.

Hur gör ni med pengarna som blir över när allt är betalt? Shoppar ni? Har ni någon gräns för hur mycket man får shoppa för osv :) Sparande?

• Svar på tråden Gemensam ekonomi?
  • Gurkan

Vi har gemensam ekonomi (sambon tyckte inte det var rätt att han hade så många tusenlappar mer över i månaden än jag) och vi gör så att vi sätter in våra läner på ett gemensamt konto. Därifrån betalar vi räkningar, lägger på spar och lägger undan till mat och andra kostander som löper under månaden.
    De pengar som blir över delar vi upp mellan varandra som "fickpengar", vad man gör med sina fickpengar är upp till var och en :D
    Behvöer vi göra ett större inköp som nya vinterkängor eller som i mitt fall mamma-kläder så brukar vi prata om det och lägga lite extra på det och minska lite på våra fickpengar.

• SilverEmma

Då vi har hus så sparar vi undan allt som blir över, just nu blir det tyvärr inte så mycket. Vill vi handla något så gör vi det utan att behöva fråga den andra, så länge det gäller rimliga summor & vi vet att pengarna finns. Större inköp, typ runt tusenlappen pratar vi om. Om pengarna finns den månaden så unnar vi gärna den andra något lyxigt, annars sparar vi lite varje månad tills vi har råd med det.

Vi är inte så förtjusta i att shoppa någon av oss så det här funkar utmärkt för oss.

• Missy M