• Anonym (KLIAR)

Kliande utslag och sår på kroppen! Jag blir galen!

Argh! I ett par dagar har jag haft rodnader på huden som kliat som fasen, nu har jag sår, som är flera stycker mycket tätt på magen, ryggen och sidan.
    Och rodnaderna dyker upp på fler ställen..
    Suck... villl inte ta upp sjukvårdens tid.. Någon som har en rolig gissning? {#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Kliande utslag och sår på kroppen! Jag blir galen!
  • Anonym (KLIAR)
    AnnelieTyresö skrev 2010-01-26 00:44:23 följande:
    Bältros?
    Jag vet inte, jag har kollat beskrivningen men det verkar inte passa in..
    Har ont i huden såren är och det gör ont i dom när jag andas.

Det är inte herpes, herpes gör mycket ondare :/
  • AnnelieTyresö

Men bältros gör väl ont?

• AnnelieTyresö

Bältros är en virussjukdom som oftast leder till att man får smärtor och vätskefyllda blåsor på huden. För att få sjukdomen måste man tidigare i livet ha haft vattkoppor.

Vattkoppor och bältros orsakas av ett herpesvirus. När man har haft vattkoppor stannar viruset kvar i kroppen resten av livet. Ibland kan det bli aktivt igen, till exempel när man blir äldre, och då får man bältros. Om man har bältros kan man smitta personer som inte tidigare har haft vattkoppor, så att de får vattkoppor.

Sjukdomen brukar gå över av sig själv inom någon till några månader, men ibland kan man behöva få behandling.

• Edalia

Pityriasis rosea? Kanske. JAg hade det för tre år sedan och det gjorde ont i såren som blev när jag kliade o det kliade som satan.

Kontakta vården istället Dom ska nog kunna säga vad det är.

• cam1lla
    Anonym (KLIAR) skrev 2010-01-26 00:21:15 följande:
    Argh! I ett par dagar har jag haft rodnader på huden som kliat som fasen, nu har jag sår, som är flera stycker mycket tätt på magen, ryggen och sidan.Och rodnaderna dyker upp på fler ställen..Suck... villl inte ta upp sjukvårdens tid.. Någon som har en rolig gissning?
    Du äter ingen medecin ? Antibiotika?
  • Anonym (KLIAR)
    cam1lla skrev 2010-01-26 02:40:08 följande:
    Du äter ingen medecin ? Antibiotika?
    Inga mediciner alls, jag har herpes simplex typ 2 men jag känner skillnad på blåsorna så det är det inte.
    Har aldrig haft vattkoppor :/
    Det kliar värre idag och gör ont, är väldigt yr
  • Anonym (KLIAR)
    Anonym (oxo) skrev 2010-01-26 09:03:03 följande:
    skabb!!
    lol haha "norsk skabb" hittade jag på nätet.
    Fuck det var ganska likt det jag har, men jag vill inte tro det när det orsakas av ett kvalster som är väldigt ovanligt {#lang_emotions_surprised}
  • Anonym (KLIAR)
    Edalia skrev 2010-01-26 00:57:01 följande:
    Pityriasis rosea? Kanske. JAg hade det för tre år sedan och det gjorde ont i såren som blev när jag kliade o det kliade som satan.  Kontakta vården istället Dom ska nog kunna säga vad det är.
    Ska ta och ringa och fråga om tid, jag börjar bli lite skrämd! {#lang_emotions_yell}
    Näe, tror inte det är Pityriasis rosea, mina sitter mer som täta sår, men inte som på bilderna som lägger sig i lager.
  • riboflavin

Jag fick en allergisk reaktion(troligen mot värktabletten koffazon) för några veckor sen och fick precis som du beskriver rodnader som senare övergick i vätskande sår, som både kliade och gjorde ont.

Främst i anslutning till lymfkörtlarna (under armarna och runt ljumskarna)
    Kontaktade läkare som ställde diagnosen nässelutslag, och eftersom såren var efterdyningar kunde han inte göra mycket annat än rekommendera att jag rengjorde och smörjde in såren.
  • Anonym (KLIAR)
    AnnelieTyresö skrev 2010-02-14 05:28:44 följande:
    Hur går det ts?
    Har fortfarande utslag, det har inte dykt upp nya och de har bleknat. Men de kliar ännu.
    Tror kanske jag har fått "fjällros"
    Beskrivningen passade in rätt bra där {#lang_emotions_wink}
  • Anonym (lolo)
    Anonym (KLIAR) skrev 2010-01-26 00:21:15 följande:
    Argh! I ett par dagar har jag haft rodnader på huden som kliat som fasen, nu har jag sår, som är flera stycker mycket tätt på magen, ryggen och sidan.Och rodnaderna dyker upp på fler ställen..Suck... villl inte ta upp sjukvårdens tid.. Någon som har en rolig gissning?
    Jag har fick för några veckor sedan ett märke som ser ut som ett stort ärr med en röd ring runt.. på bröstet. Gick till doktorn o dem sa "svamp" av nå slag. Nu ett tag efter så har jag massa små utslag på sidorna av magen och tuttarna.. sen några enstaka på arm/rygg.. Tror definitivt att det är "Fjällros" jag har fått. Det kan man ju inte behandla. Men ska nog ringa läkare igen och kolla vad dem säger. Men jag känner mig 100% säker på "FjällRos"
Svar på tråden Kliande utslag och sår på kroppen! Jag blir galen!